Práce se zabývá problematikou zobrazování problematikou zobrazení základních grafických primitiv na 3D scéně. V teoretické části se konkrétně jedná o krátký přehled vybraných knihoven pro zobrazení 3D scény a následně i bližší pohled na vybranou knihovnu kterou je OpenGL. V praktické části je vytvořena jednoduchá aplikace, která demonstruje užití OpenGL k zobrazení primitiv a jevů na 3D scéně.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the issue of rendering the basic graphics primitives in a 3D scene. The theoretical part deals specifically with a brief overview of selected libraries for rendering 3D scene and subsequently also a closer look at the selected library which is OpenGL. In the practical part is created a simple application which demonstrates the using of OpenGL to render primitives and effects on the 3D scene.
Klíčová slova
grafická API, 3D, OpenGL, JOGL, shader
Klíčová slova v angličtině
graphics APIs, 3D, OpenGL, JOGL, shader
Rozsah průvodní práce
95 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá problematikou zobrazování problematikou zobrazení základních grafických primitiv na 3D scéně. V teoretické části se konkrétně jedná o krátký přehled vybraných knihoven pro zobrazení 3D scény a následně i bližší pohled na vybranou knihovnu kterou je OpenGL. V praktické části je vytvořena jednoduchá aplikace, která demonstruje užití OpenGL k zobrazení primitiv a jevů na 3D scéně.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the issue of rendering the basic graphics primitives in a 3D scene. The theoretical part deals specifically with a brief overview of selected libraries for rendering 3D scene and subsequently also a closer look at the selected library which is OpenGL. In the practical part is created a simple application which demonstrates the using of OpenGL to render primitives and effects on the 3D scene.
Klíčová slova
grafická API, 3D, OpenGL, JOGL, shader
Klíčová slova v angličtině
graphics APIs, 3D, OpenGL, JOGL, shader
Zásady pro vypracování
V teoretické části bude provedeno srovnání základních knihoven pro práci s 3D grafikou, přičemž cílem této rešeršní činnosti bude volba jedné konkrétní knihovny, které bude věnována zvláštní pozornost a bude popsána detailněji. V teoretické části je nutné vytvořit přehled základních objektů a základních operací, které mohou probíhat v 3D scéně. Praktickou náplní práce bude vytvoření editoru 3D objektů, které bude možné umisťovat na scénu, měnit jim základní parametry a pracovat s efekty nad celou scénou (nasvícení, různé pohledy na scénu atp.). Scény bude možné ukládat do souborů. Součástí výsledné aplikace bude několik prezentačních příkladů, které demonstrují funkčnost aplikace. Součástí aplikace je možnost nastavení dynamických změn na scéně (tj. např. nastavení limitů parametrizace a časového úseku, po který bude k přechodu docházet).
Zásady pro vypracování
V teoretické části bude provedeno srovnání základních knihoven pro práci s 3D grafikou, přičemž cílem této rešeršní činnosti bude volba jedné konkrétní knihovny, které bude věnována zvláštní pozornost a bude popsána detailněji. V teoretické části je nutné vytvořit přehled základních objektů a základních operací, které mohou probíhat v 3D scéně. Praktickou náplní práce bude vytvoření editoru 3D objektů, které bude možné umisťovat na scénu, měnit jim základní parametry a pracovat s efekty nad celou scénou (nasvícení, různé pohledy na scénu atp.). Scény bude možné ukládat do souborů. Součástí výsledné aplikace bude několik prezentačních příkladů, které demonstrují funkčnost aplikace. Součástí aplikace je možnost nastavení dynamických změn na scéně (tj. např. nastavení limitů parametrizace a časového úseku, po který bude k přechodu docházet).
Seznam doporučené literatury
SHREINER, Dave. OpenGL: průvodce programátora. Vyd. 1. Překlad Jiří Fadrný. Brno: Computer Press, 2006, 679 s., [16] barev. obr. příl. DTP. ISBN 80-251-1275-6.
SHREINER, Dave, Graham SELLERS, John M KESSENICH a Bill LICEA-KANE. OpenGL programming guide: the official guide to learning OpenGL, version 4.3. Eighth edition. Addison-Wesley Professional: Ann Arbor, 2013, xlvi, 935 pages. ISBN 03-217-7303-9.
WRIGHT, Richard S, Graham SELLERS a Nicholas HAEMEL. OpenGL superBible: comprehensive tutorial and reference. Sixth edition /. Crawfordsville: Addison-Wesley Professional, 2013, xlvii, 796 pages. ISBN 978-143-9893-760.
COZZI, Patrick a Christophe RICCIO. OpenGL insights. Boca Raton, FL: CRC Press, c2012, xxxi, 679 p. ISBN 978-143-9893-760.
Seznam doporučené literatury
SHREINER, Dave. OpenGL: průvodce programátora. Vyd. 1. Překlad Jiří Fadrný. Brno: Computer Press, 2006, 679 s., [16] barev. obr. příl. DTP. ISBN 80-251-1275-6.
SHREINER, Dave, Graham SELLERS, John M KESSENICH a Bill LICEA-KANE. OpenGL programming guide: the official guide to learning OpenGL, version 4.3. Eighth edition. Addison-Wesley Professional: Ann Arbor, 2013, xlvi, 935 pages. ISBN 03-217-7303-9.
WRIGHT, Richard S, Graham SELLERS a Nicholas HAEMEL. OpenGL superBible: comprehensive tutorial and reference. Sixth edition /. Crawfordsville: Addison-Wesley Professional, 2013, xlvii, 796 pages. ISBN 978-143-9893-760.
COZZI, Patrick a Christophe RICCIO. OpenGL insights. Boca Raton, FL: CRC Press, c2012, xxxi, 679 p. ISBN 978-143-9893-760.
Přílohy volně vložené
1 CD-ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Hlavním cílem diplomové práce bylo vytvoření interaktivního editoru ve 3D scéně, který by mohl sloužit jako demonstrátor různých funkcí, nastavení, shaderů a animací. Vlstní aplikace by měla sloužit ve výuce, kde by studenti na základě parametrizace získali jasný grafický podnět a lépe si tak dovedli představit, jak probíhá renderování, resp. jaký dopad má která část zpracování grafických dat. Dle vedoucího práce je výsledný software funkční a spustitelný. Dle posudku oponenta se v práci vyskytlo několik nepřesností.