Tato bakalářská práce se zabývá nefinitními a finitními závislými tvary v administrativním stylu. Vysvětluje celý systém nefinitních a finitních závislých tvarů. Analýza textů administrativního stylu se zaměřuje nejen na frekvenci výskytu těchto závislých vět v textech, ale i klasifikaci z hlediska funkcí.
Annotation in English
This Bachelor Thesis deals with non-finite and finite dependent clauses and their distribution in the administrative style. The thesis gives details about the whole system of non-finite and finite dependent clauses. The analysis of two administrative texts focuses on the proportion of dependent clauses and the classification of their functions.
Keywords
finitní a nefinitní závislé věty, redukce vět, participia, gerundia, infinitivy
Keywords in English
non-finite and finite dependent clauses, sentence condensation, participles, gerunds, infinitives
Length of the covering note
90 s.
Language
AN
Annotation
Tato bakalářská práce se zabývá nefinitními a finitními závislými tvary v administrativním stylu. Vysvětluje celý systém nefinitních a finitních závislých tvarů. Analýza textů administrativního stylu se zaměřuje nejen na frekvenci výskytu těchto závislých vět v textech, ale i klasifikaci z hlediska funkcí.
Annotation in English
This Bachelor Thesis deals with non-finite and finite dependent clauses and their distribution in the administrative style. The thesis gives details about the whole system of non-finite and finite dependent clauses. The analysis of two administrative texts focuses on the proportion of dependent clauses and the classification of their functions.
Keywords
finitní a nefinitní závislé věty, redukce vět, participia, gerundia, infinitivy
Keywords in English
non-finite and finite dependent clauses, sentence condensation, participles, gerunds, infinitives
Research Plan
Cílem práce je analyzovat poměr výskytů finitních a nefinitních konstrukcí v anglických textech administrativního stylu, především s ohledem na jejich syntaktické funkce. V teoretické části se autorka zaměří především na popis jednotlivých typů finitních a nefinitních vět a jejich očekávané použití ve vybraných textech. V centru zájmu budou věty závislé, jejich kategorizace bude provedena podle formálních a funkčních kritérií. V praktické části bude na několika vzorcích textů administrativního stylu sledovat reálný výskyt těchto struktur v jednotlivých syntaktických funkcích. Po kvantitativním zpracování svých zjištění se bude autorka snažit vysvětlit rozdíly v jejich využití.
Research Plan
Cílem práce je analyzovat poměr výskytů finitních a nefinitních konstrukcí v anglických textech administrativního stylu, především s ohledem na jejich syntaktické funkce. V teoretické části se autorka zaměří především na popis jednotlivých typů finitních a nefinitních vět a jejich očekávané použití ve vybraných textech. V centru zájmu budou věty závislé, jejich kategorizace bude provedena podle formálních a funkčních kritérií. V praktické části bude na několika vzorcích textů administrativního stylu sledovat reálný výskyt těchto struktur v jednotlivých syntaktických funkcích. Po kvantitativním zpracování svých zjištění se bude autorka snažit vysvětlit rozdíly v jejich využití.
Recommended resources
BIBER, Douglas et al. Longman grammar of spoken and written English. Harlow: Longman, 2004.
CARTER, Ronald and Michael McCARTHY. Cambridge Grammar of English. Cambridge: Cambridge University Press, 2006.
DUŠKOVÁ, Libuše et al. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia, 2006.
GREENBAUM, Sidney and Randolph QUIRK. A Student´s Grammar of the English Language. Longman: Longman Group UK Limited, 1990.
EASTWOOD, John. Oxford Guide to English Grammar. Oxford: Oxford University Press, 1994.
HUDDLESTON, Rodney. Introduction to the Grammar of English. Cambridge: Cambridge University Press, 1993.
HUDDLESTON, Rodney and Geoffrey K. PULLUM. The Cambridge Grammar of English Language. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
LEECH, Geofrey and Mariane HUNDT, Christian MAIR, Nicholas SMITH. Change in contemporary English. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.
LEECH, Geofrey and Jan SVARTVIK. A Communicative Grammar of English. Pearson: Pearson Education Limited. 2002.
PARROT, Martin. Grammar for English Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.
PETRLÍKOVÁ, Jarmila. The Status of the Gerund in the System of Modern English Syntax with Respect to its Condensing Function. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. 2006.
QUIRK, Randolph and Sidney GREENBAUM. A University grammar of English. Harlow: Longman, 1973.
QUIRK, Randolph et al. Comprehensive grammar of the English language. London: Longman, 1985.
Recommended resources
BIBER, Douglas et al. Longman grammar of spoken and written English. Harlow: Longman, 2004.
CARTER, Ronald and Michael McCARTHY. Cambridge Grammar of English. Cambridge: Cambridge University Press, 2006.
DUŠKOVÁ, Libuše et al. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia, 2006.
GREENBAUM, Sidney and Randolph QUIRK. A Student´s Grammar of the English Language. Longman: Longman Group UK Limited, 1990.
EASTWOOD, John. Oxford Guide to English Grammar. Oxford: Oxford University Press, 1994.
HUDDLESTON, Rodney. Introduction to the Grammar of English. Cambridge: Cambridge University Press, 1993.
HUDDLESTON, Rodney and Geoffrey K. PULLUM. The Cambridge Grammar of English Language. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
LEECH, Geofrey and Mariane HUNDT, Christian MAIR, Nicholas SMITH. Change in contemporary English. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.
LEECH, Geofrey and Jan SVARTVIK. A Communicative Grammar of English. Pearson: Pearson Education Limited. 2002.
PARROT, Martin. Grammar for English Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.
PETRLÍKOVÁ, Jarmila. The Status of the Gerund in the System of Modern English Syntax with Respect to its Condensing Function. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. 2006.
QUIRK, Randolph and Sidney GREENBAUM. A University grammar of English. Harlow: Longman, 1973.
QUIRK, Randolph et al. Comprehensive grammar of the English language. London: Longman, 1985.