Práce je věnována stručným dějinám c. k. krajské školy hlavní resp. chlapecké školy obecné v Pardubicích v letech 1778 1894. Postihuje její vývoj, identifikuje, kdy a kde sídlila a analyzuje její vztah k veřejnosti, správním změnám či sociálně slabým dětem. V obecné rovině pak reflektuje obraz primárního školství ve městě v daném období.
Anotace v angličtině
This work is dedicated to brief history of the imperial royal county main school and boyish primary school in Pardubice from 1778 to 1894. It affects its development, identificates when and where it took place, analyses its relationship to the public, administrative changes or underprivileged children. Then in general, it reflects state of primary education in the city in that period.
Klíčová slova
školství, Pardubice, 19. století, žáci, učitelé
Klíčová slova v angličtině
education, Pardubice, 19th century, pupils, teachers
Rozsah průvodní práce
78
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je věnována stručným dějinám c. k. krajské školy hlavní resp. chlapecké školy obecné v Pardubicích v letech 1778 1894. Postihuje její vývoj, identifikuje, kdy a kde sídlila a analyzuje její vztah k veřejnosti, správním změnám či sociálně slabým dětem. V obecné rovině pak reflektuje obraz primárního školství ve městě v daném období.
Anotace v angličtině
This work is dedicated to brief history of the imperial royal county main school and boyish primary school in Pardubice from 1778 to 1894. It affects its development, identificates when and where it took place, analyses its relationship to the public, administrative changes or underprivileged children. Then in general, it reflects state of primary education in the city in that period.
Klíčová slova
školství, Pardubice, 19. století, žáci, učitelé
Klíčová slova v angličtině
education, Pardubice, 19th century, pupils, teachers
Zásady pro vypracování
Cílem práce je charakterizovat vývoj primárního vzdělávání v Pardubicích na základě písemností uložených v archivním fondu školy (SOkA Pardubice) a dalších relevantních pramenů a podrobněji postihnout vybrané dílčí aspekty jejího vývoje (vztah školy a obce, školní každodennost, postavení učitele, podíl školy na místní festivitě, život žáků atp.).
Zásady pro vypracování
Cílem práce je charakterizovat vývoj primárního vzdělávání v Pardubicích na základě písemností uložených v archivním fondu školy (SOkA Pardubice) a dalších relevantních pramenů a podrobněji postihnout vybrané dílčí aspekty jejího vývoje (vztah školy a obce, školní každodennost, postavení učitele, podíl školy na místní festivitě, život žáků atp.).
Seznam doporučené literatury
ŠAFRÁNEK, Jan. Vývoj soustavy obecného školství v království Českém od roku 1769 do roku 1895. Praha, 1897.
NOVOTNÝ, Miroslav. Děti státu. Školství v českých zemích mezi reformou a tradicí, in: Daniela Tinková - Jaroslav Lorman (edd.), Post tenebras spero lucem. Duchovní tvář českého osvícenství. Praha, 2009.
LENDEROVÁ, Milena - RÝDL, Karel. Radostné dětství? Dítě v Čechách 19. století. Praha - Litomyšl, 2006.
LENDEROVÁ, Milena - JIRÁNEK, Tomáš - MACKOVÁ, Marie. Z dějin české každodennosti. Praha, 2009.
Seznam doporučené literatury
ŠAFRÁNEK, Jan. Vývoj soustavy obecného školství v království Českém od roku 1769 do roku 1895. Praha, 1897.
NOVOTNÝ, Miroslav. Děti státu. Školství v českých zemích mezi reformou a tradicí, in: Daniela Tinková - Jaroslav Lorman (edd.), Post tenebras spero lucem. Duchovní tvář českého osvícenství. Praha, 2009.
LENDEROVÁ, Milena - RÝDL, Karel. Radostné dětství? Dítě v Čechách 19. století. Praha - Litomyšl, 2006.
LENDEROVÁ, Milena - JIRÁNEK, Tomáš - MACKOVÁ, Marie. Z dějin české každodennosti. Praha, 2009.