Tato práce se zabývá průzkumem čtenářské gramotnosti se zaměřením na umělecké texty u studentů druhých ročníků středních škol v Pardubickém a Královéhradeckém kraji. První část je věnována teoretickým poznatkům, definicím základních pojmů a přiblížení již provedených výzkumů v oblasti čtenářské gramotnosti. Druhou částí je samotný výzkum, který má za úkol zjistit schopnosti studentů vyhledávat konkrétní informace, vyvozovat závěry, interpretovat a využívat svých vlastních znalostí a vědomostí při práci s textem.
Anotace v angličtině
This work deals with survey of reading literacy focusing on second year students´artistic texts in secondary schools in Pardubice and Hradec Králové region. First part pursues theoretical knowledge, definitions of basic concepts and already carried out research of reading literacy. The second part is practical survey, which aims to assess the ability of students to find specific information, draw conclusions, interpret and use their own knowledge and experience to work with text.
reading literacy, functional literacy, reading, readers, research of reading literacy, methods of developing literacy
Rozsah průvodní práce
73 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá průzkumem čtenářské gramotnosti se zaměřením na umělecké texty u studentů druhých ročníků středních škol v Pardubickém a Královéhradeckém kraji. První část je věnována teoretickým poznatkům, definicím základních pojmů a přiblížení již provedených výzkumů v oblasti čtenářské gramotnosti. Druhou částí je samotný výzkum, který má za úkol zjistit schopnosti studentů vyhledávat konkrétní informace, vyvozovat závěry, interpretovat a využívat svých vlastních znalostí a vědomostí při práci s textem.
Anotace v angličtině
This work deals with survey of reading literacy focusing on second year students´artistic texts in secondary schools in Pardubice and Hradec Králové region. First part pursues theoretical knowledge, definitions of basic concepts and already carried out research of reading literacy. The second part is practical survey, which aims to assess the ability of students to find specific information, draw conclusions, interpret and use their own knowledge and experience to work with text.
reading literacy, functional literacy, reading, readers, research of reading literacy, methods of developing literacy
Zásady pro vypracování
Práce se bude věnovat výzkumu úrovně čtenářské gramotnosti na vybraných středních školách našeho regionu. Východiskem bude teoretické zpracování současného stavu problému na základě studia odborné literatury a internetových zdrojů zabývajících se mezinárodními výzkumy čtenářské gramotnosti. Hlavním výstupem bude provedení dotazníkového šetření s následným vyhodnocením. Cílem bude zjištění schopnosti žáků doslovně porozumět vybranému uměleckému textu, vyvodit z přečteného závěry a text kriticky posoudit.
Zásady pro vypracování
Práce se bude věnovat výzkumu úrovně čtenářské gramotnosti na vybraných středních školách našeho regionu. Východiskem bude teoretické zpracování současného stavu problému na základě studia odborné literatury a internetových zdrojů zabývajících se mezinárodními výzkumy čtenářské gramotnosti. Hlavním výstupem bude provedení dotazníkového šetření s následným vyhodnocením. Cílem bude zjištění schopnosti žáků doslovně porozumět vybranému uměleckému textu, vyvodit z přečteného závěry a text kriticky posoudit.
Seznam doporučené literatury
BUBENÍČKOVÁ, Petra ČUŘÍN, Michal ZACHOVÁ, Alena a kol. Kontexty čtenářství a čtenářské gramotnosti. Hradec Králové 2012.
DOLEŽALOVÁ, Jana, Funkční gramotnost: proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech, Hradec Králové 2005.
TRÁVNÍČEK, Jiří. Čtenáři a čtení v České republice: 2007: první reprezentativní průzkum mezi obyvateli České republiky zaměřený na čtení knih: výsledky průzkumu, jejich popis a utřídění. In Host 2008.
Seznam doporučené literatury
BUBENÍČKOVÁ, Petra ČUŘÍN, Michal ZACHOVÁ, Alena a kol. Kontexty čtenářství a čtenářské gramotnosti. Hradec Králové 2012.
DOLEŽALOVÁ, Jana, Funkční gramotnost: proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech, Hradec Králové 2005.
TRÁVNÍČEK, Jiří. Čtenáři a čtení v České republice: 2007: první reprezentativní průzkum mezi obyvateli České republiky zaměřený na čtení knih: výsledky průzkumu, jejich popis a utřídění. In Host 2008.