Tato diplomová práce nese název ,,Česky psaná preskriptivní literatura pro dívky a chlapce od druhé poloviny 19. století do roku 1938" a zabývá se zejména pozorováním dobových genderových stereotypů popisovaných na stránkách preskriptivní literatury určené pro mládež vycházející od druhé poloviny 19. století do konce období tzv. první republiky. Dále shrnuje vývoj výchovy a vzdělávání mládeže od vydání ,,Schulpatentu" v roce 1775 až po období první republiky a rovněž se zabývá vývojem preskriptivní literatury od jejího vzniku až do 19. a 20. století. Hlavním cílem je určit, jaké genderové stereotypy byly v 19. a 20. století přisuzovány ženám a mužům a zda se tyto stereotypy v průběhu času měnily.
Anotace v angličtině
This thesis is called ,,Czech conduct books written for girls and boys from the second half of the 19th century to 1938" and deals with comparison of contemporary gender stereotypes described on pages conduct books for youth, which were published from the second half of the 19th century to the end of the period first republic. Then summarizes the development of education young people from the promulgation ,,Schulpatent" in 1775 to the period first republic and is also engaged in the development of conduct books since their inception until the 19th and 20th centuries. The main objective is to determine what gender stereotypes in the 19th and 20th century attributed to women and men and whether these stereotypes have changed over time.
Klíčová slova
preskriptivní literatura, mládež, stereotypy, výchova, 19. a 20. století
Klíčová slova v angličtině
conduct books, youth, stereotypes, education, 19th and 20th century
Rozsah průvodní práce
157
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce nese název ,,Česky psaná preskriptivní literatura pro dívky a chlapce od druhé poloviny 19. století do roku 1938" a zabývá se zejména pozorováním dobových genderových stereotypů popisovaných na stránkách preskriptivní literatury určené pro mládež vycházející od druhé poloviny 19. století do konce období tzv. první republiky. Dále shrnuje vývoj výchovy a vzdělávání mládeže od vydání ,,Schulpatentu" v roce 1775 až po období první republiky a rovněž se zabývá vývojem preskriptivní literatury od jejího vzniku až do 19. a 20. století. Hlavním cílem je určit, jaké genderové stereotypy byly v 19. a 20. století přisuzovány ženám a mužům a zda se tyto stereotypy v průběhu času měnily.
Anotace v angličtině
This thesis is called ,,Czech conduct books written for girls and boys from the second half of the 19th century to 1938" and deals with comparison of contemporary gender stereotypes described on pages conduct books for youth, which were published from the second half of the 19th century to the end of the period first republic. Then summarizes the development of education young people from the promulgation ,,Schulpatent" in 1775 to the period first republic and is also engaged in the development of conduct books since their inception until the 19th and 20th centuries. The main objective is to determine what gender stereotypes in the 19th and 20th century attributed to women and men and whether these stereotypes have changed over time.
Klíčová slova
preskriptivní literatura, mládež, stereotypy, výchova, 19. a 20. století
Klíčová slova v angličtině
conduct books, youth, stereotypes, education, 19th and 20th century
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na výzkum preskriptivní literatury pro dívky a chlapce vydávané od poloviny 19. století do konce první republiky. Hlavním cílem bude poukázat na genderové stereotypy, které se v příručkách pro dívky a chlapce objevují, čehož bude dosaženo důkladnou analýzou jednotlivých příruček. Zároveň půjde o zachycení změn v postoji společnosti vůči chlapcům a dívkám a zjistění, do jaké míry tyto změny v daném období nastaly. Výzkum se bude rovněž zabývat otázkou autorství preskriptivní literatury, její formou a zaměřením.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na výzkum preskriptivní literatury pro dívky a chlapce vydávané od poloviny 19. století do konce první republiky. Hlavním cílem bude poukázat na genderové stereotypy, které se v příručkách pro dívky a chlapce objevují, čehož bude dosaženo důkladnou analýzou jednotlivých příruček. Zároveň půjde o zachycení změn v postoji společnosti vůči chlapcům a dívkám a zjistění, do jaké míry tyto změny v daném období nastaly. Výzkum se bude rovněž zabývat otázkou autorství preskriptivní literatury, její formou a zaměřením.
Seznam doporučené literatury
BAHENSKÁ, Marie. Počátky emancipace žen v Čechách: dívčí vzdělávání a ženské spolky v Praze v 19. století. Praha, 2005. ISBN 80-7277-241-4.
FILIPOWICZ, Marcin ? ZACHOVÁ, Alena. Od patriarchy k tatínkovi: západoslovanské modely otcovství. Praha, 2008. ISBN 978-80-7041-407-1.
KLABOUCH, Jiří. Manželství a rodina v minulosti. Praha, 1962.
LENDEROVÁ, Milena. A ptáš se knížko má? - ženské deníky 19. století. Praha, 2008. ISBN 978-80-7254-956-6.
LENDEROVÁ, Milena. Čeština jako ženská ctnost. Čeština v dívčí a ženské preskriptivní literatuře. In: Místo národních jazyků ve výchově, školství a vědě v habsburské monarchii 1867-1918. Praha, 2003.
LENDEROVÁ, Milena ? ČADKOVÁ, Kateřina ? STRÁNÍKOVÁ, Jana. Dějiny žen, aneb, Evropská žena od středověku do poloviny 20. století v zajetí historiografie. Sborník příspěvků z IV. pardubického bienále, 27. - 28. dubna 2006. Pardubice, 2006. ISBN 80-7194-920-5
LENDEROVÁ, Milena. K hříchu i k modlitbě: žena v minulém století. Praha, 1999. ISBN 80-204-0737-5.
LENDEROVÁ, Milena. Eva nejen v ráji: žena v Čechách od středověku do 19. století. Praha, 2002. ISBN 80-246-0375-6.
LENDEROVÁ, Milena ? JIRÁNEK, Tomáš ? MACKOVÁ, Marie. Z dějin české každodennosti: život v 19. století. Praha, 2009. ISBN 978-80-246-1683-4.
LENDEROVÁ, Milena ? MAUR, Eduard - et. al. Žena v českých zemích od středověku do 20. století. Praha, 2009. ISBN 978-80-7106-988-1.
SLABÁKOVÁ, Radmila. Konstrukce maskulinní identity v minulosti a současnosti: koncepty, metody, perspektivy. Praha, 2012. ISBN 978-80-7422-218-4.
Seznam doporučené literatury
BAHENSKÁ, Marie. Počátky emancipace žen v Čechách: dívčí vzdělávání a ženské spolky v Praze v 19. století. Praha, 2005. ISBN 80-7277-241-4.
FILIPOWICZ, Marcin ? ZACHOVÁ, Alena. Od patriarchy k tatínkovi: západoslovanské modely otcovství. Praha, 2008. ISBN 978-80-7041-407-1.
KLABOUCH, Jiří. Manželství a rodina v minulosti. Praha, 1962.
LENDEROVÁ, Milena. A ptáš se knížko má? - ženské deníky 19. století. Praha, 2008. ISBN 978-80-7254-956-6.
LENDEROVÁ, Milena. Čeština jako ženská ctnost. Čeština v dívčí a ženské preskriptivní literatuře. In: Místo národních jazyků ve výchově, školství a vědě v habsburské monarchii 1867-1918. Praha, 2003.
LENDEROVÁ, Milena ? ČADKOVÁ, Kateřina ? STRÁNÍKOVÁ, Jana. Dějiny žen, aneb, Evropská žena od středověku do poloviny 20. století v zajetí historiografie. Sborník příspěvků z IV. pardubického bienále, 27. - 28. dubna 2006. Pardubice, 2006. ISBN 80-7194-920-5
LENDEROVÁ, Milena. K hříchu i k modlitbě: žena v minulém století. Praha, 1999. ISBN 80-204-0737-5.
LENDEROVÁ, Milena. Eva nejen v ráji: žena v Čechách od středověku do 19. století. Praha, 2002. ISBN 80-246-0375-6.
LENDEROVÁ, Milena ? JIRÁNEK, Tomáš ? MACKOVÁ, Marie. Z dějin české každodennosti: život v 19. století. Praha, 2009. ISBN 978-80-246-1683-4.
LENDEROVÁ, Milena ? MAUR, Eduard - et. al. Žena v českých zemích od středověku do 20. století. Praha, 2009. ISBN 978-80-7106-988-1.
SLABÁKOVÁ, Radmila. Konstrukce maskulinní identity v minulosti a současnosti: koncepty, metody, perspektivy. Praha, 2012. ISBN 978-80-7422-218-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Představení tématu diplomové práce.
2.Seznámení komise s posudky vedoucí a oponenta diplomové práce. Kladné hodnocení doplňující otázky. Jazyková charakteristika pramenů. 3. Reakce uchazečky na podněty obsažené v posudku byly shledány odpovídajícími. 4. Závěrečná rozprava.