Tato práce zjišťuje souvislost mezi vybranými charakteristikami rodinného prostředí a studijními výsledky žáků prvního stupně základní školy. Teoretická část práce se zabývá vymezením pojmu rodina a charakteristikami rodinného prostředí. Dále popisuje školní úspěšnost a neúspěšnost žáků. Empirická část se soustředí na žáky prvního stupně ZŠ. Pomocí dotazníkového šetření zkoumá, jakým způsobem ovlivňuje rodinné prostředí vybraných žáků jejich dosavadní studijní výsledky a jaké charakteristiky rodinného prostředí mají na tyto výsledky největší vliv.
Anotace v angličtině
This thesis looks into the connection between selected characteristics of family environment and study results of pupils in the first grade of primary school. The theoretical part deals with the definition of family and characteristics of family environment. Pupils' success and failure are desribed too. The empirical part is focused on pupils in the first grade of primary school. Using the questionnaire survey, it researches how the pupils' results are influenced by family environment and what charactestics of family environment have the greatest impact on these results.
Klíčová slova
rodina, dítě, rozvod, první stupeň základní školy, školní neúspěšnost
Klíčová slova v angličtině
family, child, divorce, primary school, school failure
Rozsah průvodní práce
77 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce zjišťuje souvislost mezi vybranými charakteristikami rodinného prostředí a studijními výsledky žáků prvního stupně základní školy. Teoretická část práce se zabývá vymezením pojmu rodina a charakteristikami rodinného prostředí. Dále popisuje školní úspěšnost a neúspěšnost žáků. Empirická část se soustředí na žáky prvního stupně ZŠ. Pomocí dotazníkového šetření zkoumá, jakým způsobem ovlivňuje rodinné prostředí vybraných žáků jejich dosavadní studijní výsledky a jaké charakteristiky rodinného prostředí mají na tyto výsledky největší vliv.
Anotace v angličtině
This thesis looks into the connection between selected characteristics of family environment and study results of pupils in the first grade of primary school. The theoretical part deals with the definition of family and characteristics of family environment. Pupils' success and failure are desribed too. The empirical part is focused on pupils in the first grade of primary school. Using the questionnaire survey, it researches how the pupils' results are influenced by family environment and what charactestics of family environment have the greatest impact on these results.
Klíčová slova
rodina, dítě, rozvod, první stupeň základní školy, školní neúspěšnost
Klíčová slova v angličtině
family, child, divorce, primary school, school failure
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem této bakalářské práce bude zjistit souvislost mezi vybranými charakteristikami rodinného prostředí a studijními výsledky žáků prvního stupně základní školy. Teoretická část práce se bude zabývat vymezením pojmu rodina (definice, funkce, typy) a charakteristikou rodinného prostředí (neúplná rodina, konflikty v rodině, výchovný styl rodičů apod.). Dále se bude zaměřovat na popis školní úspěšnosti a neúspěšnosti žáků. V praktické části bude proveden kvantitativní výzkum metodou dotazování, jehož nástrojem bude dotazník vlastní konstrukce. Dotazník bude zaměřen na žáky prvního stupně základní školy v Uhlířských Janovicích (venkov) a v Pardubicích (město). Úkolem dotazníkového šetření bude zmapovat, jakým způsobem a do jaké míry ovlivňuje rodinné prostředí vybraných žáků jejich dosavadní studijní výsledky a jaké charakteristiky rodinného prostředí mají na tyto výsledky největší vliv.
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem této bakalářské práce bude zjistit souvislost mezi vybranými charakteristikami rodinného prostředí a studijními výsledky žáků prvního stupně základní školy. Teoretická část práce se bude zabývat vymezením pojmu rodina (definice, funkce, typy) a charakteristikou rodinného prostředí (neúplná rodina, konflikty v rodině, výchovný styl rodičů apod.). Dále se bude zaměřovat na popis školní úspěšnosti a neúspěšnosti žáků. V praktické části bude proveden kvantitativní výzkum metodou dotazování, jehož nástrojem bude dotazník vlastní konstrukce. Dotazník bude zaměřen na žáky prvního stupně základní školy v Uhlířských Janovicích (venkov) a v Pardubicích (město). Úkolem dotazníkového šetření bude zmapovat, jakým způsobem a do jaké míry ovlivňuje rodinné prostředí vybraných žáků jejich dosavadní studijní výsledky a jaké charakteristiky rodinného prostředí mají na tyto výsledky největší vliv.
Seznam doporučené literatury
HAVLÍK, R., KOŤA J.: Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7.
HELUS, Z.: Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.
KOSÍKOVÁ, V.: Psychologie ve vzdělávání a její psychologické aspekty. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1.
MATĚJČEK, Z.: Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-494-X.
MATOUŠEK, O.: Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: SLON, 2003. ISBN 80-86429-10-9.
RABUŠICOVÁ, M.: Škola a rodina. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3598-6.
SOBOTKOVÁ, I.: Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-250-8.
Seznam doporučené literatury
HAVLÍK, R., KOŤA J.: Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7.
HELUS, Z.: Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.
KOSÍKOVÁ, V.: Psychologie ve vzdělávání a její psychologické aspekty. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1.
MATĚJČEK, Z.: Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-494-X.
MATOUŠEK, O.: Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: SLON, 2003. ISBN 80-86429-10-9.
RABUŠICOVÁ, M.: Škola a rodina. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3598-6.
SOBOTKOVÁ, I.: Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-250-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka přistoupila k obhajobě řádně připravená. Pružně reagovala na otázky členů komise. Obhajoba proběhla řádně.