Systém vypružení kolejového vozidla je jedním z jeho klíčových prvků. S vývojem technologií jsou očekávána zlepšení také v oblasti železniční dopravy. Tato očekávání způsobila zdokonalení také systému vypružení kolejových vozidel jakým je vypružení válcovými šroubovitými pružinami typu flexi-coil, které umožňují deformaci ve svislém i příčném směru. V důsledku této vlastnosti je napjatost v pružině typu flexi-coil odlišná od obvyklých typů pružin. V této diplomové práci jsou zkoumány změny tuhosti a napjatosti při kombinovaném zatížení za použití metody konečných prvků programu Solidworks. Výsledky získané z tohoto programu jsou porovnávány s experimentálně vyhodnoceným napětím.
Anotace v angličtině
Suspension system of a rail vehicle is one of key member of railway vehilce. As time passed and technology evolved, people?s expactation increased also in area of railway transportation like anything in life. Those expactation caused improvements also in suspension systems of railway vehicles such as using flexi ? coil type of helical spring suspension. The flexi-coil type of helical spring allows deformation both in vertical and lateral direction. Due to this property of flexi ? coil springs, their stress state and calculation of stresses differ from ordinary springs. In this thesis, change in stiffness and stresses under combined loading are investigated using finite element programme Solidworks. Results obtained from Solidworks are compared
with experimentally evaluated stresses.
Klíčová slova
Vypružení, Šroubovitá pružina, Flexi-coil pružina, MKP, Solidworks, Železniční vozidlo
Klíčová slova v angličtině
Suspension, Coil Springs, Flexi-Coil Springs, FEA, Solidworks, Railway Vehicles
Rozsah průvodní práce
80 s.
Jazyk
AN
Anotace
Systém vypružení kolejového vozidla je jedním z jeho klíčových prvků. S vývojem technologií jsou očekávána zlepšení také v oblasti železniční dopravy. Tato očekávání způsobila zdokonalení také systému vypružení kolejových vozidel jakým je vypružení válcovými šroubovitými pružinami typu flexi-coil, které umožňují deformaci ve svislém i příčném směru. V důsledku této vlastnosti je napjatost v pružině typu flexi-coil odlišná od obvyklých typů pružin. V této diplomové práci jsou zkoumány změny tuhosti a napjatosti při kombinovaném zatížení za použití metody konečných prvků programu Solidworks. Výsledky získané z tohoto programu jsou porovnávány s experimentálně vyhodnoceným napětím.
Anotace v angličtině
Suspension system of a rail vehicle is one of key member of railway vehilce. As time passed and technology evolved, people?s expactation increased also in area of railway transportation like anything in life. Those expactation caused improvements also in suspension systems of railway vehicles such as using flexi ? coil type of helical spring suspension. The flexi-coil type of helical spring allows deformation both in vertical and lateral direction. Due to this property of flexi ? coil springs, their stress state and calculation of stresses differ from ordinary springs. In this thesis, change in stiffness and stresses under combined loading are investigated using finite element programme Solidworks. Results obtained from Solidworks are compared
with experimentally evaluated stresses.
Klíčová slova
Vypružení, Šroubovitá pružina, Flexi-coil pružina, MKP, Solidworks, Železniční vozidlo
Klíčová slova v angličtině
Suspension, Coil Springs, Flexi-Coil Springs, FEA, Solidworks, Railway Vehicles
Zásady pro vypracování
This diploma thesis will be concerned to developement of suitable computational model of helical spring of flexicoil type. The calculation of spring stress will be carried out with help of finite element method and the results of the calculation will be verified experimentally by using a spring of given parameters.
1. Summary of helical spring of flexicoil type usage in structures of railway vehicles.
2. Theory of helical spring of flexicoil type stress.
3. Calculation of stress of helical spring of flexicoil type with help of finite element method.
4. Evaluation of stress of helical spring of flexicoil type of given parameters.
5. Comparison of calculation and experimental results.
Zásady pro vypracování
This diploma thesis will be concerned to developement of suitable computational model of helical spring of flexicoil type. The calculation of spring stress will be carried out with help of finite element method and the results of the calculation will be verified experimentally by using a spring of given parameters.
1. Summary of helical spring of flexicoil type usage in structures of railway vehicles.
2. Theory of helical spring of flexicoil type stress.
3. Calculation of stress of helical spring of flexicoil type with help of finite element method.
4. Evaluation of stress of helical spring of flexicoil type of given parameters.
5. Comparison of calculation and experimental results.
Seznam doporučené literatury
[1] WAHL, A. M.: Mechanical Springs. Second edition. New York, Toronto, London: McGraw-Hill Book Company, Inc., 1963, 323 p.
[2] BEER, F. P., JOHNSTON, E. R., jr., MAZUREK, D. F., CORNWELL, P. J., EISENBERG, E. R.: Vector Mechanics for Engineers Statics and Dynamics. Ninth edition. New York: McGraw-Hill Companies, Inc., 2010, 1326 p. ISBN 978-0-07-352940-0.
[3] SHIGLEY, J. E., MISCHKE C. R., BUDYNAS, R. G.: Mechanical Engineering Design. Ninth edition, New York: McGraw-Hill Companies, Inc., 2011, 1082 p. ISBN 978-0-07-352940-0.
[4] ZELENKA, J., MICHÁLEK, T.: Theory of Vehicles - Study Material. Pardubice: Printing and publishing centre of University of Pardubice, 2014. 81 p. ISBN 978-80-7395-751-3.
Seznam doporučené literatury
[1] WAHL, A. M.: Mechanical Springs. Second edition. New York, Toronto, London: McGraw-Hill Book Company, Inc., 1963, 323 p.
[2] BEER, F. P., JOHNSTON, E. R., jr., MAZUREK, D. F., CORNWELL, P. J., EISENBERG, E. R.: Vector Mechanics for Engineers Statics and Dynamics. Ninth edition. New York: McGraw-Hill Companies, Inc., 2010, 1326 p. ISBN 978-0-07-352940-0.
[3] SHIGLEY, J. E., MISCHKE C. R., BUDYNAS, R. G.: Mechanical Engineering Design. Ninth edition, New York: McGraw-Hill Companies, Inc., 2011, 1082 p. ISBN 978-0-07-352940-0.
[4] ZELENKA, J., MICHÁLEK, T.: Theory of Vehicles - Study Material. Pardubice: Printing and publishing centre of University of Pardubice, 2014. 81 p. ISBN 978-80-7395-751-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student přednesl obhajobu své diplomové práce, zodpověděl všechny dotazy z posudku vedoucího práce a reagoval na dotazy členů komise.