Tato diplomová práce nese název Vzdělávání, jako nástroj integrace cizinců v Pardubicích. Jedná se o práci teoreticko - výzkumnou. Práce je rozdělena na dvě časti, a to na část teoretickou a část výzkumnou.
Teoretická část se zabývá třemi kapitolami. První kapitola popisuje pojmy úzce spjaté s cizinci. V diplomové práci nechybí uvedena definice cizince a základní kategorie cizinců. Dále jsou zmíněny pojmy jako migrace a migrant, emigrace a emigrant, imigrace a imigrant a také jsou zde charakterizovány pojmy, ke kterým patří azylant a uprchlík. Druhá kapitola této diplomové práce se zabývá dvěma velkými institucemi, které působí na území Pardubic a Pardubického kraje. Jedná se o Centrum na podporu integrace cizinců a Most pro. Ve třetí kapitole se zaměříme na pojem vzdělávání. Zde je uvedena definice zájmového vzdělávání a základní charakteristika zájmového vzdělávání. Dále také formy zájmového vzdělávání a pracovníci v oblasti zájmového vzdělávání. Tato kapitola rovněž popisuje co je to integrace, ve které se zaměřuje i na porovnání s naším sousedním státem Německem. V závěru práce popisuje sociokulturní kurzy, které poskytuje Centrum na podporu integrace cizinců v Pardubicích.
Výzkumná část diplomové práce uvádí charakteristiku výzkumu, cíle výzkumu a na základě toho výzkumný problém. Praktická část práce se dále zabývá metodologií výzkumu. Nechybí také zmíněný popis kvalitativního výzkumu a případové studie, které byly k realizaci výzkumu využity. V neposlední řadě praktická část diplomové práce uvádí výzkumný soubor, sběr dat a realizaci výzkumu a zakončena je interpretací dat, vyhodnocením výzkumu a závěrem.
Anotace v angličtině
This thesis carries the name Education, as a source of integration for foreigners in the city Pardubice. We are talking about theoretical research. This work is divided into two parts. The first part is Theory and the second in Research
The theoretical part consists of free Chapters. First Chapter describes loose terms connected with foreigners. In this case there is a given definitiv for Foreigner and a basic category of foreigners. Furthermore there are mensioned terms such us migration, migrant, emigration, emigrant and imigration imigrant. There are also characterized terms like Resident Alien and runaway. The second chapter of this study deals with two large institutions that operate in the city of Pardubice and its region. One of the institutions is the Foreigner Support and integration Center Pardubice and the other is Most pro o.p.s. In third charter we focuse on the term of education. There is given a definition of interests education. There are also different forms of interests education and workers in this field. It also describles the term integration where it also fosuses and compares our neighbour country Germany. At the end there are described social cultural courses that are available at the Foreigner Support and Integration Center in Pardubice.
The research of this work gives the characteristics of research in the field, sets the goals and based on the part reseärch establishes research problem. The practical part deals with metodology research and includes a description of the qualitativ research and a case study which then used to realization of research. Last but not least, the practical part are gives us a research a collection of data and the out come of the research it´s self. It ends by interpretation of the data and a final evaluation in result of a final conclusion.
Klíčová slova
cizinec, vzdělávání, integrace, sociokulturní kurz
Klíčová slova v angličtině
foreigner, education, integration, social cultural course
Rozsah průvodní práce
71 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce nese název Vzdělávání, jako nástroj integrace cizinců v Pardubicích. Jedná se o práci teoreticko - výzkumnou. Práce je rozdělena na dvě časti, a to na část teoretickou a část výzkumnou.
Teoretická část se zabývá třemi kapitolami. První kapitola popisuje pojmy úzce spjaté s cizinci. V diplomové práci nechybí uvedena definice cizince a základní kategorie cizinců. Dále jsou zmíněny pojmy jako migrace a migrant, emigrace a emigrant, imigrace a imigrant a také jsou zde charakterizovány pojmy, ke kterým patří azylant a uprchlík. Druhá kapitola této diplomové práce se zabývá dvěma velkými institucemi, které působí na území Pardubic a Pardubického kraje. Jedná se o Centrum na podporu integrace cizinců a Most pro. Ve třetí kapitole se zaměříme na pojem vzdělávání. Zde je uvedena definice zájmového vzdělávání a základní charakteristika zájmového vzdělávání. Dále také formy zájmového vzdělávání a pracovníci v oblasti zájmového vzdělávání. Tato kapitola rovněž popisuje co je to integrace, ve které se zaměřuje i na porovnání s naším sousedním státem Německem. V závěru práce popisuje sociokulturní kurzy, které poskytuje Centrum na podporu integrace cizinců v Pardubicích.
Výzkumná část diplomové práce uvádí charakteristiku výzkumu, cíle výzkumu a na základě toho výzkumný problém. Praktická část práce se dále zabývá metodologií výzkumu. Nechybí také zmíněný popis kvalitativního výzkumu a případové studie, které byly k realizaci výzkumu využity. V neposlední řadě praktická část diplomové práce uvádí výzkumný soubor, sběr dat a realizaci výzkumu a zakončena je interpretací dat, vyhodnocením výzkumu a závěrem.
Anotace v angličtině
This thesis carries the name Education, as a source of integration for foreigners in the city Pardubice. We are talking about theoretical research. This work is divided into two parts. The first part is Theory and the second in Research
The theoretical part consists of free Chapters. First Chapter describes loose terms connected with foreigners. In this case there is a given definitiv for Foreigner and a basic category of foreigners. Furthermore there are mensioned terms such us migration, migrant, emigration, emigrant and imigration imigrant. There are also characterized terms like Resident Alien and runaway. The second chapter of this study deals with two large institutions that operate in the city of Pardubice and its region. One of the institutions is the Foreigner Support and integration Center Pardubice and the other is Most pro o.p.s. In third charter we focuse on the term of education. There is given a definition of interests education. There are also different forms of interests education and workers in this field. It also describles the term integration where it also fosuses and compares our neighbour country Germany. At the end there are described social cultural courses that are available at the Foreigner Support and Integration Center in Pardubice.
The research of this work gives the characteristics of research in the field, sets the goals and based on the part reseärch establishes research problem. The practical part deals with metodology research and includes a description of the qualitativ research and a case study which then used to realization of research. Last but not least, the practical part are gives us a research a collection of data and the out come of the research it´s self. It ends by interpretation of the data and a final evaluation in result of a final conclusion.
Klíčová slova
cizinec, vzdělávání, integrace, sociokulturní kurz
Klíčová slova v angličtině
foreigner, education, integration, social cultural course
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zmapování, jak sociokulturní kurzy v rámci vzdělávání cizinců pomáhají v jejich procesu integrace v Pardubicích. Práce se skládá z části teoretické, tak z části praktické. Teoretická část se zabývá základní terminologií, legislativním rámcem. Dále teoretická část zmiňuje termíny migrace a integrace v kontextu České republiky i následně v kontextu města Pardubice. Další kapitola se zabývá sociokulturním vzděláváním v rámci České republiky i města Pardubice. Praktická část si klade za cíl zmapování pohledu a hodnocení realizovaných sociokulturních kurzů od jejich realizátorů.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zmapování, jak sociokulturní kurzy v rámci vzdělávání cizinců pomáhají v jejich procesu integrace v Pardubicích. Práce se skládá z části teoretické, tak z části praktické. Teoretická část se zabývá základní terminologií, legislativním rámcem. Dále teoretická část zmiňuje termíny migrace a integrace v kontextu České republiky i následně v kontextu města Pardubice. Další kapitola se zabývá sociokulturním vzděláváním v rámci České republiky i města Pardubice. Praktická část si klade za cíl zmapování pohledu a hodnocení realizovaných sociokulturních kurzů od jejich realizátorů.
Seznam doporučené literatury
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001. 188 s. ISBN 80-7178-648-9.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD. Cizinci v České republice. Praha, 2011. 256 s. ISBN 978-80-250-2139-2.
MATOUŠEK, Oldřich. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. 352 s. ISBN 80-7367-002-X.
KEPKA, Jan. Migrační situace v České republice, pobytu, kódovník manuál 2012.
Zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky
BOSSWICK,W., HECKMANN, F. Integration of migrants: Contribution of local and regional authorities [online]. Dublin: European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions.
Seznam doporučené literatury
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001. 188 s. ISBN 80-7178-648-9.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD. Cizinci v České republice. Praha, 2011. 256 s. ISBN 978-80-250-2139-2.
MATOUŠEK, Oldřich. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. 352 s. ISBN 80-7367-002-X.
KEPKA, Jan. Migrační situace v České republice, pobytu, kódovník manuál 2012.
Zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky
BOSSWICK,W., HECKMANN, F. Integration of migrants: Contribution of local and regional authorities [online]. Dublin: European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou závěrečnou práci, její cíle a závěry a reagovala na dotazy z posudků.