Informace o kvalifikační práci Možnosti rozvíjení pracovních návyků jako jeden z přístupu resocializačního působení u osob odcházejících ze zařízení ústavní výchovy
Diplomová práce se zabývá rozvojem pracovních návyků u jedinců umístěných ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. V teoretické části je popsána problematika náhradní ústavní péče, zahrnující pojetí a zařízení ústavní výchovy. Dále je pozornost zaměřena na význam sociálních kompetencí, dovedností a návyků. Analyzuji neziskové organizace věnující se přípravě mladých dospělých na opuštění ústavní výchovy. Část empirickou tvoří kvalitativní výzkum. Data byla získána prostřednictvím interview s pedagogickými pracovníky ústavní výchovy. Analyzována jsou podle postupů zakotvené teorie. Na základě kvalitativní metody výzkumu je popsán stav úrovně pracovních návyků u adolescentů. Cílem diplomové práce je zjistit, jak rozvoj návyků probíhá v zařízeních ústavní výchovy.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the development of the working habits of youth placed in school facilities for institutional and protective education. The theoretical part describes the issue of the alternative care in institutions, including the concept and institutional care. Further, main attention is focused to the importance of social competencies, skills and habits. Nonprofit organizations dedicated to preparing young for leaving institutional care are analyzed in this thesis. Empirical part contains qualitative research. Data were obtained by the interviews with the educators in institutional care facilities. Analysis of data was done according to the Grounded Theory Procedure. State-level of working habits among adolescents is described on the basis of qualitative research methods. The thesis aims to determine how the development of skills is managed in institutional care.
Klíčová slova
ústavní výchova, školská zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy, rozvoj pracovních návyků, příprava na odchod
Klíčová slova v angličtině
institutional care, school facilities for institutional and protective education, development of work habits, preparation for leaving
Rozsah průvodní práce
85 s. (154 157 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá rozvojem pracovních návyků u jedinců umístěných ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. V teoretické části je popsána problematika náhradní ústavní péče, zahrnující pojetí a zařízení ústavní výchovy. Dále je pozornost zaměřena na význam sociálních kompetencí, dovedností a návyků. Analyzuji neziskové organizace věnující se přípravě mladých dospělých na opuštění ústavní výchovy. Část empirickou tvoří kvalitativní výzkum. Data byla získána prostřednictvím interview s pedagogickými pracovníky ústavní výchovy. Analyzována jsou podle postupů zakotvené teorie. Na základě kvalitativní metody výzkumu je popsán stav úrovně pracovních návyků u adolescentů. Cílem diplomové práce je zjistit, jak rozvoj návyků probíhá v zařízeních ústavní výchovy.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the development of the working habits of youth placed in school facilities for institutional and protective education. The theoretical part describes the issue of the alternative care in institutions, including the concept and institutional care. Further, main attention is focused to the importance of social competencies, skills and habits. Nonprofit organizations dedicated to preparing young for leaving institutional care are analyzed in this thesis. Empirical part contains qualitative research. Data were obtained by the interviews with the educators in institutional care facilities. Analysis of data was done according to the Grounded Theory Procedure. State-level of working habits among adolescents is described on the basis of qualitative research methods. The thesis aims to determine how the development of skills is managed in institutional care.
Klíčová slova
ústavní výchova, školská zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy, rozvoj pracovních návyků, příprava na odchod
Klíčová slova v angličtině
institutional care, school facilities for institutional and protective education, development of work habits, preparation for leaving
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je analyzovat problematiku rozvíjení pracovních návyků u jedinců odcházejících ze zařízení ústavní výchovy. Základní výzkumná otázka přímo koresponduje s tématem práce. Zaměřuje se na zjišťování možností rozvíjení pracovních návyků u osob opouštějících ústavní výchovu. Kvalitativní výzkum bude probíhat prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů. Výzkumný soubor budou tvořit zástupci třech institucí ústavní výchovy.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je analyzovat problematiku rozvíjení pracovních návyků u jedinců odcházejících ze zařízení ústavní výchovy. Základní výzkumná otázka přímo koresponduje s tématem práce. Zaměřuje se na zjišťování možností rozvíjení pracovních návyků u osob opouštějících ústavní výchovu. Kvalitativní výzkum bude probíhat prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů. Výzkumný soubor budou tvořit zástupci třech institucí ústavní výchovy.
Seznam doporučené literatury
COOPER, Paul. Understanding and Supporting Children with Emotional and Behavioural Difficulties. 1st. United Kingdom: Jessica Kingsley Publishers, 1999. 272 p. ISBN 1-85302-666-2.
GOTTWALDOVÁ, Martina a kol. Dlouhodobá příprava dětí s nařízenou ústavní výchovou na vstup do samostatného života. Metodická příručka. 1. vyd. Chrudim: 2006. 46 s.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. 407 s. ISBN 978-80-7367-485-4.
MAREŠ, Petr. Nezaměstnanost jako sociální problém. 3., upr. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002. 172 s. ISBN 80-86429-08-3.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. 159 s. ISBN 80-85850-76-1.
MATOUŠEK, Oldřich, MATOUŠKOVÁ, Andrea. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2011. 336 s. ISBN 978-80-7367-825-8.
PRISIAZHNAIA, Nadezhda Vladimirovna. Orphan Children: Adjusting to Life After the Boarding Institution. Russian Education and Society. 2008, 50, 12, s. 23-39.
ŠKOVIERA, Albín. Dilemata náhradní výchovy. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. 144 s. ISBN 978-80-7367-318-5.
VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 330 s. ISBN 978-80-210-5159-1.
Seznam doporučené literatury
COOPER, Paul. Understanding and Supporting Children with Emotional and Behavioural Difficulties. 1st. United Kingdom: Jessica Kingsley Publishers, 1999. 272 p. ISBN 1-85302-666-2.
GOTTWALDOVÁ, Martina a kol. Dlouhodobá příprava dětí s nařízenou ústavní výchovou na vstup do samostatného života. Metodická příručka. 1. vyd. Chrudim: 2006. 46 s.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. 407 s. ISBN 978-80-7367-485-4.
MAREŠ, Petr. Nezaměstnanost jako sociální problém. 3., upr. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002. 172 s. ISBN 80-86429-08-3.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. 159 s. ISBN 80-85850-76-1.
MATOUŠEK, Oldřich, MATOUŠKOVÁ, Andrea. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2011. 336 s. ISBN 978-80-7367-825-8.
PRISIAZHNAIA, Nadezhda Vladimirovna. Orphan Children: Adjusting to Life After the Boarding Institution. Russian Education and Society. 2008, 50, 12, s. 23-39.
ŠKOVIERA, Albín. Dilemata náhradní výchovy. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. 144 s. ISBN 978-80-7367-318-5.
VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 330 s. ISBN 978-80-210-5159-1.