Předložená diplomová práce má název Proces resocializace osob po ztrátě zraku vlivem nemoci či úrazu. Práce je rozdělena na dvě základní části a to část teoretickou a část výzkumnou.
Teoretická část se skládá ze tří kapitol. První kapitola se zabývá procesem resocializace a popisem spojitosti se vzniklým zrakovým postižením. Druhá kapitola se zaměřuje přímo na cílovou skupinu zrakově postižených osob. Jsou zde popsány základní definice a klasifikace zrakového postižení. Poslední kapitolou v teoretické části je kapitola ucelená rehabilitace jako nástroj resocializace. Jsou zde popsány jednotlivé typy ucelené rehabilitace, pod které patří podkapitoly zaměřující se na problematiku zrakového postižení.
Výzkumná část diplomové práce popisuje charakteristiku výzkumu, cíle výzkumu a následně stanovený výzkumný problém. Dále se výzkumná část zabývá metodologií výzkumu a výzkumným vzorkem. Nechybí definice kvalitativního výzkumu, který je založený na biografickém výzkumu. V neposlední řadě je zde popsána realizace výzkumu a interpretace získaných dat.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with resocialization of people after the loss of vision due to illness or injury. The thesis is divided into two parts, theoretical part and research.
The theoretical part is composed of three chapters. The first chapter deals with the process of resocialization and description of continuity with created visual impairment. The second chapter focuses directly to group of people with visual impairment. There are describes the definition and classification of visual impairment. The last chapter in theoretical part is a comprehensive rehabilitation as an instrument of resocialization. There are all types of comprehensive rehabilitation including subsections focused on the issue of visual impairment.
The research part of this thesis describes the characteristic of research, research goals and consequently defined research problem. Further research section deals with research methodology, research sample, definition of qualitative research (which is based on biographical research), describe of realization of research and interpretation of obtained data.
resocialization, vision, visual impairment, rehabilitation, loss of vision
Rozsah průvodní práce
70 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená diplomová práce má název Proces resocializace osob po ztrátě zraku vlivem nemoci či úrazu. Práce je rozdělena na dvě základní části a to část teoretickou a část výzkumnou.
Teoretická část se skládá ze tří kapitol. První kapitola se zabývá procesem resocializace a popisem spojitosti se vzniklým zrakovým postižením. Druhá kapitola se zaměřuje přímo na cílovou skupinu zrakově postižených osob. Jsou zde popsány základní definice a klasifikace zrakového postižení. Poslední kapitolou v teoretické části je kapitola ucelená rehabilitace jako nástroj resocializace. Jsou zde popsány jednotlivé typy ucelené rehabilitace, pod které patří podkapitoly zaměřující se na problematiku zrakového postižení.
Výzkumná část diplomové práce popisuje charakteristiku výzkumu, cíle výzkumu a následně stanovený výzkumný problém. Dále se výzkumná část zabývá metodologií výzkumu a výzkumným vzorkem. Nechybí definice kvalitativního výzkumu, který je založený na biografickém výzkumu. V neposlední řadě je zde popsána realizace výzkumu a interpretace získaných dat.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with resocialization of people after the loss of vision due to illness or injury. The thesis is divided into two parts, theoretical part and research.
The theoretical part is composed of three chapters. The first chapter deals with the process of resocialization and description of continuity with created visual impairment. The second chapter focuses directly to group of people with visual impairment. There are describes the definition and classification of visual impairment. The last chapter in theoretical part is a comprehensive rehabilitation as an instrument of resocialization. There are all types of comprehensive rehabilitation including subsections focused on the issue of visual impairment.
The research part of this thesis describes the characteristic of research, research goals and consequently defined research problem. Further research section deals with research methodology, research sample, definition of qualitative research (which is based on biographical research), describe of realization of research and interpretation of obtained data.
resocialization, vision, visual impairment, rehabilitation, loss of vision
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je zaměřena na problematiku osob, které v dospělém věku přišly o zrak vlivem nemoci či úrazu a potřebují se s novým postižením sžít tak, aby se co nejvíce přiblížily svému životnímu standardu před nemocí či úrazem. V teoretické části jsou popsány onemocnění a úrazy zrakového aparátu, které mohou způsobit odloučení jedince od majoritní společnosti. Dále je zde popsán postup práce s tímto jedincem, aby se mohl co nejlépe začlenit do života, který vedl ještě před onemocněním či úrazem zraku a byl tak co nejméně omezován svým postižením. Praktická část bude zaměřena na sběr informací přímo od klientů s tímto typem postižení. Realizována bude formou designu biografického výzkumu, který sleduje určitý jev ze života zkoumané osoby. V případě této diplomové práce bude zkoumat jednotlivé fáze života jedince a jeho životní situace a významné pozitivní a negativní faktory ovlivňující začleňování do běžného života.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je zaměřena na problematiku osob, které v dospělém věku přišly o zrak vlivem nemoci či úrazu a potřebují se s novým postižením sžít tak, aby se co nejvíce přiblížily svému životnímu standardu před nemocí či úrazem. V teoretické části jsou popsány onemocnění a úrazy zrakového aparátu, které mohou způsobit odloučení jedince od majoritní společnosti. Dále je zde popsán postup práce s tímto jedincem, aby se mohl co nejlépe začlenit do života, který vedl ještě před onemocněním či úrazem zraku a byl tak co nejméně omezován svým postižením. Praktická část bude zaměřena na sběr informací přímo od klientů s tímto typem postižení. Realizována bude formou designu biografického výzkumu, který sleduje určitý jev ze života zkoumané osoby. V případě této diplomové práce bude zkoumat jednotlivé fáze života jedince a jeho životní situace a významné pozitivní a negativní faktory ovlivňující začleňování do běžného života.
Seznam doporučené literatury
1. HAMADOVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie: Texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007, 125 s. ISBN 978-80-7315-159-1.
2. JESENSKÝ, Ján a kol. Prolegomena: Systém tyflorehabilitace, metodiky tyflorehabilitačních výcviků a přípravy rehabilitačně-edukačních pracovníků tyflopedického spektra. 1. vyd. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2007, 659 s. ISBN 978-80-86723-49-5.
3. KIMPLOVÁ, Tereza. Ztráta zraku: Úvod do psychologické problematiky. 1. vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2010, 120 s. ISBN 978-80-7368-917-9.
4. ŠVAŘÍČEK Roman, Klára ŠEDOVÁ a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. Vyd. Praha: Portal, 2007, 384s. ISBN 978-807367-313-0.
5. ŠAUEROVÁ Markéta, Speciální pedagogika v praxi. 1. Vyd, Praha: Grada, 2012, 248s. ISBN: 978-80-247-4369-1.
6. PYTKA, Leslaw, Pedagogika resocjalizacyjna. Warszwa, 2005, ISBN 83-89600-16-1.
Seznam doporučené literatury
1. HAMADOVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie: Texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007, 125 s. ISBN 978-80-7315-159-1.
2. JESENSKÝ, Ján a kol. Prolegomena: Systém tyflorehabilitace, metodiky tyflorehabilitačních výcviků a přípravy rehabilitačně-edukačních pracovníků tyflopedického spektra. 1. vyd. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2007, 659 s. ISBN 978-80-86723-49-5.
3. KIMPLOVÁ, Tereza. Ztráta zraku: Úvod do psychologické problematiky. 1. vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2010, 120 s. ISBN 978-80-7368-917-9.
4. ŠVAŘÍČEK Roman, Klára ŠEDOVÁ a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. Vyd. Praha: Portal, 2007, 384s. ISBN 978-807367-313-0.
5. ŠAUEROVÁ Markéta, Speciální pedagogika v praxi. 1. Vyd, Praha: Grada, 2012, 248s. ISBN: 978-80-247-4369-1.
6. PYTKA, Leslaw, Pedagogika resocjalizacyjna. Warszwa, 2005, ISBN 83-89600-16-1.