Práce se věnuje napětí mezi univerzalismem a partikularismem v konkrétním katolickém společenství, při vytváření sociálních hranic. Autorka odpovídá na otázku, jak se toto napětí projevuje v praktikách, diskursech a ideologiích, podílejících se na utváření hranic římskokatolické církve a jak je toto napětí komunikováno skrze hranice konkrétního církevního společenství. Téma je zasazeno do teorie globální diaspory, univerzalismu a partikularismu a poststrukturalistických teorií moci. Výzkum probíhal formou zúčastněného pozorování a polostrukturovaných, skupinových rozhovorů.
Anotace v angličtině
Thesis deals with tension between universalism and particularism in particular Catholic community in creating social boundaries. The author answers the question, how this tension manifests itself in practices, discourses and ideologies, involved in the shaping of the border the Roman Catholic Church and how this voltage is communicated through the boundaries of a particular church community. The theme is set in the theory of global diaspora, universalism and particularism and poststructuralist theories of power. The research was conducted through participant observation and semi-structures, group interviews.
Klíčová slova
univerzalismus, partikularismus, hranice, Římskokatolická církev
Klíčová slova v angličtině
universalism, particularism, boundaries, Roman Catholic Church
Rozsah průvodní práce
120 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se věnuje napětí mezi univerzalismem a partikularismem v konkrétním katolickém společenství, při vytváření sociálních hranic. Autorka odpovídá na otázku, jak se toto napětí projevuje v praktikách, diskursech a ideologiích, podílejících se na utváření hranic římskokatolické církve a jak je toto napětí komunikováno skrze hranice konkrétního církevního společenství. Téma je zasazeno do teorie globální diaspory, univerzalismu a partikularismu a poststrukturalistických teorií moci. Výzkum probíhal formou zúčastněného pozorování a polostrukturovaných, skupinových rozhovorů.
Anotace v angličtině
Thesis deals with tension between universalism and particularism in particular Catholic community in creating social boundaries. The author answers the question, how this tension manifests itself in practices, discourses and ideologies, involved in the shaping of the border the Roman Catholic Church and how this voltage is communicated through the boundaries of a particular church community. The theme is set in the theory of global diaspora, universalism and particularism and poststructuralist theories of power. The research was conducted through participant observation and semi-structures, group interviews.
Klíčová slova
univerzalismus, partikularismus, hranice, Římskokatolická církev
Klíčová slova v angličtině
universalism, particularism, boundaries, Roman Catholic Church
Zásady pro vypracování
Studentka se ve své práci bude zabývat vztahem mezi univerzalismem a partikularismem při vytváření sociálních hranic konkrétního katolického společenství. Při výzkumu bude použito zúčastněné pozorování a polostrukturované rozhovory. Práce bude zasazena do teorií sociálních hranic, teorie globální diaspory a postrukturalistické teorie moci.
Zásady pro vypracování
Studentka se ve své práci bude zabývat vztahem mezi univerzalismem a partikularismem při vytváření sociálních hranic konkrétního katolického společenství. Při výzkumu bude použito zúčastněné pozorování a polostrukturované rozhovory. Práce bude zasazena do teorií sociálních hranic, teorie globální diaspory a postrukturalistické teorie moci.
Seznam doporučené literatury
AMORTH, Gabriele. Exorcisté a psychiatři. Překlad Ctirad Václav Pospíšil. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2006, 254 s. Orientace. ISBN 80-719-2981-6.
BADIOU, Alain. Svatý Pavel: zakladatel univerzalismu. Vyd. 1. Praha: Svoboda Servis, 2010, 98 s. Sok (Svoboda Servis), sv. 6. ISBN 978-808-6320-649.
CANNELL, Fenella. THE CHRISTIANITY OF ANTHROPOLOGY*. Journal of the Royal Anthropological Institute. 2005, vol. 11, issue 2, s. 335-356. DOI: 10.1111/j.1467-9655.2005.00239.x. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1111/j.1467-9655.2005.00239.x
CSORDAS, Thomas J. Morality as a Cultural System ?. Current Anthropology. 2013, roč. 54, č. 5, 523- 546. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/10.1086/672210 .
FOUCAULT, Michel. Dohlížet a trestat. Kniha o zrodu vězení. 1. vyd. Praha: Dauphin, 2000. ISBN 80-860-1996-9.
KUNŠTÁT, Miroslav. Katolicismus mezi univerzalismem, partikularismem a autonomií. Praha: FSV UK, 2006. 40 s. Pražské sociálně vědní studie. Teritoriální řada, TER-022. ISSN 1801-5999.
ORTA, Andrew. The Promise of Particularism and the Theology of Culture: Limits and Lessons of "Neo- Boasianism". American Anthropologist: New Series. 2004, roč. 106, č. 3, 473 - 478. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/3567612 .
ROBBINS, Joel. Continuity Thinking and the Problem of Christian Culture: Belief, Time, and the Anthropology of Christianity. Current Anthropology. 2007, roč. 48, č. 1, 5 - 38. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/10.1086/508690
SPALOVÁ, Barbora. Bůh ví proč: studie pamětí a režimů moci v křesťanských církvích v severních Čechách. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2012, 417 s. Sociologická řada (CDK), sv. č. 12. ISBN 978-807-3253-004.
UNDERHILL, Evelyn. Mystika: podstata a cesta duchovního vědomí. 1. vyd. Překlad Jan Frei. Praha: Dybbuk, 2004, 589 s. ISBN 80-868-6203-8.
Seznam doporučené literatury
AMORTH, Gabriele. Exorcisté a psychiatři. Překlad Ctirad Václav Pospíšil. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2006, 254 s. Orientace. ISBN 80-719-2981-6.
BADIOU, Alain. Svatý Pavel: zakladatel univerzalismu. Vyd. 1. Praha: Svoboda Servis, 2010, 98 s. Sok (Svoboda Servis), sv. 6. ISBN 978-808-6320-649.
CANNELL, Fenella. THE CHRISTIANITY OF ANTHROPOLOGY*. Journal of the Royal Anthropological Institute. 2005, vol. 11, issue 2, s. 335-356. DOI: 10.1111/j.1467-9655.2005.00239.x. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1111/j.1467-9655.2005.00239.x
CSORDAS, Thomas J. Morality as a Cultural System ?. Current Anthropology. 2013, roč. 54, č. 5, 523- 546. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/10.1086/672210 .
FOUCAULT, Michel. Dohlížet a trestat. Kniha o zrodu vězení. 1. vyd. Praha: Dauphin, 2000. ISBN 80-860-1996-9.
KUNŠTÁT, Miroslav. Katolicismus mezi univerzalismem, partikularismem a autonomií. Praha: FSV UK, 2006. 40 s. Pražské sociálně vědní studie. Teritoriální řada, TER-022. ISSN 1801-5999.
ORTA, Andrew. The Promise of Particularism and the Theology of Culture: Limits and Lessons of "Neo- Boasianism". American Anthropologist: New Series. 2004, roč. 106, č. 3, 473 - 478. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/3567612 .
ROBBINS, Joel. Continuity Thinking and the Problem of Christian Culture: Belief, Time, and the Anthropology of Christianity. Current Anthropology. 2007, roč. 48, č. 1, 5 - 38. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/10.1086/508690
SPALOVÁ, Barbora. Bůh ví proč: studie pamětí a režimů moci v křesťanských církvích v severních Čechách. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2012, 417 s. Sociologická řada (CDK), sv. č. 12. ISBN 978-807-3253-004.
UNDERHILL, Evelyn. Mystika: podstata a cesta duchovního vědomí. 1. vyd. Překlad Jan Frei. Praha: Dybbuk, 2004, 589 s. ISBN 80-868-6203-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantce byla vytknuta jistá stylová těžkopádnost; ve všech ostatních ohledech byla práce shledána jako mimořádně zdařilá.