Bakalářská práce se zabývá výzkumem průběhu integrace tělesně a smyslově postižených dětí mezi zdravé děti v MŠ. V práci je vymezen pojem integrace, stigmatizace. Čtenář je seznámen s charakteristikou MŠ kde výzkum probíhal, a s handicapy dětí, které tuto mateřskou školu navštěvovaly. V závěru je uveden výsledek výzkumu, jak integrace ve skutečnosti probíhá, a jsou zde zodpovězeny výzkumné otázky.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on research of integration of physically and sensory handicapped children betwen healthy children in kindergarten. There are deliminated terms like integration and stigmatization in this paper. Reader is apprised with parameters of kindergarten, where the research was carried on, and with handicaps of children, which was wisiting this kindergarten. Result of research is introducted at te end of this paper, actual process of integration is there mentioned too and there are ansvered questions about this research.
Bakalářská práce se zabývá výzkumem průběhu integrace tělesně a smyslově postižených dětí mezi zdravé děti v MŠ. V práci je vymezen pojem integrace, stigmatizace. Čtenář je seznámen s charakteristikou MŠ kde výzkum probíhal, a s handicapy dětí, které tuto mateřskou školu navštěvovaly. V závěru je uveden výsledek výzkumu, jak integrace ve skutečnosti probíhá, a jsou zde zodpovězeny výzkumné otázky.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on research of integration of physically and sensory handicapped children betwen healthy children in kindergarten. There are deliminated terms like integration and stigmatization in this paper. Reader is apprised with parameters of kindergarten, where the research was carried on, and with handicaps of children, which was wisiting this kindergarten. Result of research is introducted at te end of this paper, actual process of integration is there mentioned too and there are ansvered questions about this research.
Bakalářská práce bude zaměřena na děti s kombinovanými vadami, mentálním, tělesným a smyslovým postižením a jejich integraci mezi zdravé děti. Úvod práce bude věnován seznámení s vadami a jejich charakteristikou a dále pojmu integrace. Bude se jednat o děti v MŠ, proto v MŠ bude probíhat terénní výzkum. Práce si pokládá za cíl vyzkoumat, jak probíhá integrace a jaká pozitiva a negativa přináší. Dále se budu věnovat tomu, jak k ní přistupují zaměstnanci, rodiče zdravých dětí a zda přítomnost postižených dětí ovlivňuje nejen kolektiv, ale i jejich rodinné příslušníky, kteří do MŠ dochází. Antropologické hledisko bude spočívat v otázce integrace a segregace handicapovaných dětí v kolektivu v MŠ a tím, zda jsou v tomto kolektivu sociálně vyloučené, nebo začleněné. Tento výzkum bude úzce propojen s pedagogickou antropologií. Metodologií využitou při tomto výzkumu bude zúčastněné pozorování, strukturované a polo-strukturované rozhovory, popř.: analýza dokumentů.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na děti s kombinovanými vadami, mentálním, tělesným a smyslovým postižením a jejich integraci mezi zdravé děti. Úvod práce bude věnován seznámení s vadami a jejich charakteristikou a dále pojmu integrace. Bude se jednat o děti v MŠ, proto v MŠ bude probíhat terénní výzkum. Práce si pokládá za cíl vyzkoumat, jak probíhá integrace a jaká pozitiva a negativa přináší. Dále se budu věnovat tomu, jak k ní přistupují zaměstnanci, rodiče zdravých dětí a zda přítomnost postižených dětí ovlivňuje nejen kolektiv, ale i jejich rodinné příslušníky, kteří do MŠ dochází. Antropologické hledisko bude spočívat v otázce integrace a segregace handicapovaných dětí v kolektivu v MŠ a tím, zda jsou v tomto kolektivu sociálně vyloučené, nebo začleněné. Tento výzkum bude úzce propojen s pedagogickou antropologií. Metodologií využitou při tomto výzkumu bude zúčastněné pozorování, strukturované a polo-strukturované rozhovory, popř.: analýza dokumentů.
Seznam doporučené literatury
ERIKSEN, Thomas Hylland. Sociální a kulturní antropologie: Příbuzenství, národní příslušnost, rituál. Portál, 2008,
GOFFMAN, Erving. Stigma: Poznámky o způsobech zvládání narušené identity, Slon, 2003,
HOLUBOVÁ, H. Specifika dětí s multihandicapem. Praha: Středisko rané péče, 1998,
JESENSKÝ, J. a kol. Kontrapunkty integrace zdravotně postižených. Praha: Karolinum, 1995,
KOLÁŘOVÁ, Kateřina, ed. Jinakost postižení kritika. Společenské konstrukce nezpůsobilosti a hendikepu. Antologie textů z oboru disability studies. Slon, 2013,
LUDVÍKOVÁ, Libuše a kol. Kombinované vady. 1. vyd. V Olomouci: Univerzita Palackého, 2005,
PELCOVÁ, Naděžda: Filozofická a pedagogická antropologie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2000,
ŠANDEROVÁ, Jadwiga a Olga ŠMÍDOVÁ. Sociální konstrukce nerovností pod kvalitativní lupou. Slon, 2009,
VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. 1. vyd. Brno: Paido, 1998.
Seznam doporučené literatury
ERIKSEN, Thomas Hylland. Sociální a kulturní antropologie: Příbuzenství, národní příslušnost, rituál. Portál, 2008,
GOFFMAN, Erving. Stigma: Poznámky o způsobech zvládání narušené identity, Slon, 2003,
HOLUBOVÁ, H. Specifika dětí s multihandicapem. Praha: Středisko rané péče, 1998,
JESENSKÝ, J. a kol. Kontrapunkty integrace zdravotně postižených. Praha: Karolinum, 1995,
KOLÁŘOVÁ, Kateřina, ed. Jinakost postižení kritika. Společenské konstrukce nezpůsobilosti a hendikepu. Antologie textů z oboru disability studies. Slon, 2013,
LUDVÍKOVÁ, Libuše a kol. Kombinované vady. 1. vyd. V Olomouci: Univerzita Palackého, 2005,
PELCOVÁ, Naděžda: Filozofická a pedagogická antropologie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2000,
ŠANDEROVÁ, Jadwiga a Olga ŠMÍDOVÁ. Sociální konstrukce nerovností pod kvalitativní lupou. Slon, 2009,
VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. 1. vyd. Brno: Paido, 1998.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou práci, shrnula závěry svého výzkumu, byly přečteny oba posudky, studentka uspokojivě odpověděla všechny dotazy komise. Komise se shodla na hodnocení výborně mínus.