Práce se zabývá vztahem romského žáka k základní škole a vzdělávání, a má za úkol nalézt činitele, kteří mohou tento vztah ovlivňovat. První část práce je věnována Romům na našem území v oblasti historie a vzdělávání, dále je popsána použitá metodologie a zohledněna etická rizika výzkumu. V samotné výzkumné části je vytyčena výzkumná otázka, dále je interpretován průběh vlastního výzkumu, který je postaven na případové studii romské dívky zapojené do dobrovolného domácího doučování.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with Roma pupil's relationship with primary school and education. Its task is to find the factors which can influence this relationship. The first part of the work is dedicated to history and education of Roma people in our territory. There is a description of used methodology and ethical risks of research are taken into consideration as well. In the research part the main research question is defined. Also, there is an interpretation of research process which is based on a case study of the Romany girl involved in voluntary home tutoring.
Klíčová slova
romský žák, rodina, vzdělávání, základní škola, doučování
Klíčová slova v angličtině
Roma pupil, family, education, primary school, tutorage
Rozsah průvodní práce
67 s. (134 658 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá vztahem romského žáka k základní škole a vzdělávání, a má za úkol nalézt činitele, kteří mohou tento vztah ovlivňovat. První část práce je věnována Romům na našem území v oblasti historie a vzdělávání, dále je popsána použitá metodologie a zohledněna etická rizika výzkumu. V samotné výzkumné části je vytyčena výzkumná otázka, dále je interpretován průběh vlastního výzkumu, který je postaven na případové studii romské dívky zapojené do dobrovolného domácího doučování.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with Roma pupil's relationship with primary school and education. Its task is to find the factors which can influence this relationship. The first part of the work is dedicated to history and education of Roma people in our territory. There is a description of used methodology and ethical risks of research are taken into consideration as well. In the research part the main research question is defined. Also, there is an interpretation of research process which is based on a case study of the Romany girl involved in voluntary home tutoring.
Klíčová slova
romský žák, rodina, vzdělávání, základní škola, doučování
Klíčová slova v angličtině
Roma pupil, family, education, primary school, tutorage
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat problematikou vztahů mezi romskými dětmi a školní institucí, konkrétněji pak z pohledu dítěte zapojeného do dobrovolného domácího doučování. Studentka ve své práci představí lokalitu, ve které bude probíhat terénní výzkum, zaměří se na její historii a život Romů v této oblasti. Dále pak přiblíží dosavadní studie týkající se vzdělávání romských dětí. Cílem výzkumu bude pomocí vhodně zvolených kvalitativních metod postřehnout dynamiku vztahů mezi žáky ve třídě i mimo ni, změnu studijních výsledků dítěte ovlivněných domácím doučováním, zkoumaným faktorem bude i role kantorů a rodičů, kromě toho budou hledány i další činitelé, které tento vztah mohou ovlivňovat. Cílem práce bude zjistit, jak vnímá romské dítě a jeho rodina školu jako instituci, a jaká mezi těmito stranami probíhá interakce.
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat problematikou vztahů mezi romskými dětmi a školní institucí, konkrétněji pak z pohledu dítěte zapojeného do dobrovolného domácího doučování. Studentka ve své práci představí lokalitu, ve které bude probíhat terénní výzkum, zaměří se na její historii a život Romů v této oblasti. Dále pak přiblíží dosavadní studie týkající se vzdělávání romských dětí. Cílem výzkumu bude pomocí vhodně zvolených kvalitativních metod postřehnout dynamiku vztahů mezi žáky ve třídě i mimo ni, změnu studijních výsledků dítěte ovlivněných domácím doučováním, zkoumaným faktorem bude i role kantorů a rodičů, kromě toho budou hledány i další činitelé, které tento vztah mohou ovlivňovat. Cílem práce bude zjistit, jak vnímá romské dítě a jeho rodina školu jako instituci, a jaká mezi těmito stranami probíhá interakce.
Seznam doporučené literatury
BALABÁNOVÁ, Helena. Praktické zkušenosti se vzděláváním romských dětí. Praha: MENT, 1995.
BITTNEROVÁ, Dana. Funkce kulturních modelů ve vzdělávání. 1. vyd. Praha.
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2011.
BOURDIEU, Pierre. Teorie jednání. Praha: Karolinum, Nakladatelství Univerzity Karlovy, 1998.
KALEJA, Martin. Determinanty hodnotových konstruktů ve vzdělávání romských žáků základních škol. Ostrava:
Ostravská univerzita, 2013.
PROKOP, Jiří. Sociologie výchovy a školy. Liberec: Technická univerzita v Liberci, Fakulta Pedagogická. 2001
ŘÍČAN, Pavel. S Romy žít budeme, jde o to jak: dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti.
1. vyd. Praha: Portál, 1998.
ŠOTOLOVÁ, Eva. Vzdělávání Romů. Praha: Karolinum, 2011.
Seznam doporučené literatury
BALABÁNOVÁ, Helena. Praktické zkušenosti se vzděláváním romských dětí. Praha: MENT, 1995.
BITTNEROVÁ, Dana. Funkce kulturních modelů ve vzdělávání. 1. vyd. Praha.
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2011.
BOURDIEU, Pierre. Teorie jednání. Praha: Karolinum, Nakladatelství Univerzity Karlovy, 1998.
KALEJA, Martin. Determinanty hodnotových konstruktů ve vzdělávání romských žáků základních škol. Ostrava:
Ostravská univerzita, 2013.
PROKOP, Jiří. Sociologie výchovy a školy. Liberec: Technická univerzita v Liberci, Fakulta Pedagogická. 2001
ŘÍČAN, Pavel. S Romy žít budeme, jde o to jak: dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti.
1. vyd. Praha: Portál, 1998.
ŠOTOLOVÁ, Eva. Vzdělávání Romů. Praha: Karolinum, 2011.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou práci zaměřenou na vzdělávání romských dětí.