Tato bakalářská práce je věnována základním analýzám vlivu svařování na výchozí strukturu materiálu a na statické vlastnosti dvoufázové feriticko-martenzitické oceli.
V teoretické části je uveden sortiment vysokopevných ocelí, používaných pro konstrukci karoserií silničních vozidel. Při použití těchto materiálů dochází ke zvýšení pasivní bezpečnosti a zároveň snížení hmotnosti vozidla. To má pozitivní vliv na spotřebu paliva a ekologii.
V experimentální části byly provedeny rozbory oceli DP 450, a bodových odporových svarových spojů. Svarové spoje byly odebrány z konkrétních částí výlisku karoserie automobilu. Vyhodnocení vlivu svařování vycházelo z metalografických rozborů tepelně ovlivněné oblasti. Vliv svařování na mechanické parametry, byl hodnocen měřením tvrdosti a statickými tahovými zkouškami neovlivněného základního materiálu ve srovnání s pevností svarových spojů.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is devoted to basic analysis of the impact of welding on default structure material and the static characteristic of the dual-phase ferritic-martensitic steels.
In the theoretical part an assortment of high-strength steels, used for construction body road vehicles, is presented. Use of these materials increases the passive safety and also reduces weight of the vehicle. This has a positive effect on the fuel economy and ecology.
In the experimental part an analysis of DP 450 steel and resistance spot welded joints were made. Welded joints were taken from specific places of the pressed pieces of a car body.
The evaluation of impact of welding was based on a metallographic analysis from heat affected zone. The Influence of welding on the mechanical parameters was evaluated by measuring the hardness and testing of static tensile of unaffected base material compared with the strength of welded joints.
Klíčová slova
bodový odporový svar, dvoufázová ocel, podélník automobilu, tepelně ovlivněná oblast
Klíčová slova v angličtině
resistance spot weld, dual-plase steel, longitudinal part car, heat affected zone
Rozsah průvodní práce
53 s. (50 122)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je věnována základním analýzám vlivu svařování na výchozí strukturu materiálu a na statické vlastnosti dvoufázové feriticko-martenzitické oceli.
V teoretické části je uveden sortiment vysokopevných ocelí, používaných pro konstrukci karoserií silničních vozidel. Při použití těchto materiálů dochází ke zvýšení pasivní bezpečnosti a zároveň snížení hmotnosti vozidla. To má pozitivní vliv na spotřebu paliva a ekologii.
V experimentální části byly provedeny rozbory oceli DP 450, a bodových odporových svarových spojů. Svarové spoje byly odebrány z konkrétních částí výlisku karoserie automobilu. Vyhodnocení vlivu svařování vycházelo z metalografických rozborů tepelně ovlivněné oblasti. Vliv svařování na mechanické parametry, byl hodnocen měřením tvrdosti a statickými tahovými zkouškami neovlivněného základního materiálu ve srovnání s pevností svarových spojů.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is devoted to basic analysis of the impact of welding on default structure material and the static characteristic of the dual-phase ferritic-martensitic steels.
In the theoretical part an assortment of high-strength steels, used for construction body road vehicles, is presented. Use of these materials increases the passive safety and also reduces weight of the vehicle. This has a positive effect on the fuel economy and ecology.
In the experimental part an analysis of DP 450 steel and resistance spot welded joints were made. Welded joints were taken from specific places of the pressed pieces of a car body.
The evaluation of impact of welding was based on a metallographic analysis from heat affected zone. The Influence of welding on the mechanical parameters was evaluated by measuring the hardness and testing of static tensile of unaffected base material compared with the strength of welded joints.
Klíčová slova
bodový odporový svar, dvoufázová ocel, podélník automobilu, tepelně ovlivněná oblast
Klíčová slova v angličtině
resistance spot weld, dual-plase steel, longitudinal part car, heat affected zone
Zásady pro vypracování
1.Přehled materiálů pro konstrukci autokaroserií, bližší specifikace dvoufázové feriticko-bainické oceli.
2.Svařitelnost vysokopevných ocelí.
3.Makro a mikrostrukturní rozbor bodových odporových svarů, rozbor strukturních změn tepelně ovlivněného pásma.
4.Statické zkoušky vlivu tepelně-napěťového cyklu svařování tahová zkoušky, měření mikrotvrdosti.
5.Souhrnné vyhodnocení vlivu svařování na výchozí strukturní a pevnostní charakteristiku dvoufázové oceli.
Zásady pro vypracování
1.Přehled materiálů pro konstrukci autokaroserií, bližší specifikace dvoufázové feriticko-bainické oceli.
2.Svařitelnost vysokopevných ocelí.
3.Makro a mikrostrukturní rozbor bodových odporových svarů, rozbor strukturních změn tepelně ovlivněného pásma.
4.Statické zkoušky vlivu tepelně-napěťového cyklu svařování tahová zkoušky, měření mikrotvrdosti.
5.Souhrnné vyhodnocení vlivu svařování na výchozí strukturní a pevnostní charakteristiku dvoufázové oceli.
Seznam doporučené literatury
1.Ptáček, L. a kol.: Nauka o materiálu I.-II. CERM, s.r.o. Brno 1999, ISBN 80-7204-193-2
2.Kuncipál, J.: Teorie svařování, SNTL, 1986
3.Ahmed, N.: New Developments in Advanced Welding, Woodhead Publ. Ltd., Cambridge, England, 2005, ISBN 1-85573-970-4
Seznam doporučené literatury
1.Ptáček, L. a kol.: Nauka o materiálu I.-II. CERM, s.r.o. Brno 1999, ISBN 80-7204-193-2
2.Kuncipál, J.: Teorie svařování, SNTL, 1986
3.Ahmed, N.: New Developments in Advanced Welding, Woodhead Publ. Ltd., Cambridge, England, 2005, ISBN 1-85573-970-4
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student prezentoval informace o vlivu svařování na dvoufázovou ocel pro bezpečnostní prvky autokarosérií. Představená prezentace byla přehledně uspořádána, se správně převažujícím množstvím názorných obrázků, které byly vhodně doplněny tabulkami a přiměřeným množstvím textu. Student při projevu působil klidně, vyrovnaně a pěkně představil svoji bakalářskou práci. V následné rozpravě student pohotově reagoval na dotazy členů komise a až na jedno mírné zaváhání zvládl zodpovědět veškeré dotazy.