Hlavním cílem této bakalářské práce je poskytnout analýzu procesu vyrůstání v díle To Kill a Mockingbird (česky Jako Zabít Ptáčka) od Harper Lee. Práce analyzuje utváření genderové identity hlavní hrdinky Scout s ohledem na tradiční genderové role žen amerického Jihu. Nejprve je představen literární žánr Bildungsroman, poté podstata jižanské ženskosti, současně s hlavními změnami, jimiž jižanská společnost procházela, a to v rozmezí od předválečného období do Velké hospodářské krize. Druhá část práce detailně analyzuje dospívání Scout, pozorující její přizpůsobení se tradiční genderové roli mladé dívky její doby.
Anotace v angličtině
The main aim of this bachelor paper is to provide an analysis of the process of growing up in Harper Lee's To Kill a Mockingbird. This work analyzes the development of Scout's gender identity in regards to the traditional Southern gender role for women. Firstly, the genre Bildungsroman is introduced. Then, the essence of Southern womanhood is depicted simultaneously with the major changes in the Southern society, ranking from the antebellum era to the Great Depression. The second part of the paper consists of the detail analysis of Scout's coming-of-age, regarding her conformance to the traditional gender code for girls of her time.
Klíčová slova
Harper Leeová, Jako Zabít Ptáčka, americký Jih, ženskost, Bildungsroman, pohlavní identita
Klíčová slova v angličtině
Harper Lee, Mockingbird, The American South, Womanhood, the Bildungsroman, Gender Identity
Rozsah průvodní práce
50s
Jazyk
AN
Anotace
Hlavním cílem této bakalářské práce je poskytnout analýzu procesu vyrůstání v díle To Kill a Mockingbird (česky Jako Zabít Ptáčka) od Harper Lee. Práce analyzuje utváření genderové identity hlavní hrdinky Scout s ohledem na tradiční genderové role žen amerického Jihu. Nejprve je představen literární žánr Bildungsroman, poté podstata jižanské ženskosti, současně s hlavními změnami, jimiž jižanská společnost procházela, a to v rozmezí od předválečného období do Velké hospodářské krize. Druhá část práce detailně analyzuje dospívání Scout, pozorující její přizpůsobení se tradiční genderové roli mladé dívky její doby.
Anotace v angličtině
The main aim of this bachelor paper is to provide an analysis of the process of growing up in Harper Lee's To Kill a Mockingbird. This work analyzes the development of Scout's gender identity in regards to the traditional Southern gender role for women. Firstly, the genre Bildungsroman is introduced. Then, the essence of Southern womanhood is depicted simultaneously with the major changes in the Southern society, ranking from the antebellum era to the Great Depression. The second part of the paper consists of the detail analysis of Scout's coming-of-age, regarding her conformance to the traditional gender code for girls of her time.
Klíčová slova
Harper Leeová, Jako Zabít Ptáčka, americký Jih, ženskost, Bildungsroman, pohlavní identita
Klíčová slova v angličtině
Harper Lee, Mockingbird, The American South, Womanhood, the Bildungsroman, Gender Identity
Zásady pro vypracování
Práce se zaměří na román To Kill a Mockingbird od Harper Lee a na téma vyrůstání a dospívání. V první části autor objasní historický kontext amerického Jihu (Alabamy) v daném období a pojedná o sociálních změnách, které formovaly jižanskou společnost. Student rovněž důkladně vysvětlí termíny, s kterými bude pracovat v analytické části a charakterizuje žánr Bildungsroman. Hlavní část práce bude zkoumat zobrazení procesu vyrůstání a dospívání v daném jižanském prostředí v díle To Kill a Mockingbird, specifika tohoto procesu a iniciační zkušenost. Práce bude založena na kvalitních sekundárních zdrojích a zakončí ji přehledné shrnutí daných zjištění.
Zásady pro vypracování
Práce se zaměří na román To Kill a Mockingbird od Harper Lee a na téma vyrůstání a dospívání. V první části autor objasní historický kontext amerického Jihu (Alabamy) v daném období a pojedná o sociálních změnách, které formovaly jižanskou společnost. Student rovněž důkladně vysvětlí termíny, s kterými bude pracovat v analytické části a charakterizuje žánr Bildungsroman. Hlavní část práce bude zkoumat zobrazení procesu vyrůstání a dospívání v daném jižanském prostředí v díle To Kill a Mockingbird, specifika tohoto procesu a iniciační zkušenost. Práce bude založena na kvalitních sekundárních zdrojích a zakončí ji přehledné shrnutí daných zjištění.
Seznam doporučené literatury
Jeffers, Thomas L. Apprenticeships: The Bildungsroman from Goethe to Santayana. New York: Palgrave, 2005.
Meyer, et al. Harper Lee's To kill a Mockingbird: New Essays. Lanham, Md.: Scarecrow Press, 2010.
Blackford, Holly Virginia. Mockingbird passing: Closeted Traditions and Sexual Curiosities in Harper Lee's Novel. Knoxville: University of Tennessee Press, 2001.
Brundage, W. Fitzhugh. The Southern Past: A Clash of Race and Memory. Cambridge: Harvard Univ. Pr., 2005.
Buckley, Jerome Hamilton. Season of Youth: The Bildungsroman from Dickens to Golding. Cambridge: Belknap Press of Harvard University Press, 1974.
Flynt, Wayne. Alabama in the Twentieth Century. Tuscaloosa: University of Alabama Press, 2004.
Seznam doporučené literatury
Jeffers, Thomas L. Apprenticeships: The Bildungsroman from Goethe to Santayana. New York: Palgrave, 2005.
Meyer, et al. Harper Lee's To kill a Mockingbird: New Essays. Lanham, Md.: Scarecrow Press, 2010.
Blackford, Holly Virginia. Mockingbird passing: Closeted Traditions and Sexual Curiosities in Harper Lee's Novel. Knoxville: University of Tennessee Press, 2001.
Brundage, W. Fitzhugh. The Southern Past: A Clash of Race and Memory. Cambridge: Harvard Univ. Pr., 2005.
Buckley, Jerome Hamilton. Season of Youth: The Bildungsroman from Dickens to Golding. Cambridge: Belknap Press of Harvard University Press, 1974.
Flynt, Wayne. Alabama in the Twentieth Century. Tuscaloosa: University of Alabama Press, 2004.