Tématem bakalářské práce je využití alternativní a augmentativní komunikace u žáků se středně těžkou mentální retardací. V teoretické části jsou zmíněny alternativní a augmentativní komunikace, druhy mentálního postižení, kompenzační a didaktické pomůcky, metody výuky a Základní škola a Praktická škola Svítání. Výzkumná část byla zaměřena na komunikaci mezi speciálními pedagogy ze Základní školy a Praktické školy Svítání a žáky s mentálním postižením.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the usage of alternative and augmentative communication among pupils with moderate mental retardation. In theoretical part are desctibed alternative and augmentative communication, types of mental disability, compensation and teaching aids, teaching methods and there is also mentioned primary and practical school Svítání. The research part is focused on comunication beetween special educators and students with mental disabilities.
Klíčová slova
alternativní a augmentativní komunikace, mentální postižení, kompenzační a didaktické pomůcky
Klíčová slova v angličtině
alternative a augmentative communication, mental disabilities, compensation and teaching aids
Rozsah průvodní práce
78 s. (92 726 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je využití alternativní a augmentativní komunikace u žáků se středně těžkou mentální retardací. V teoretické části jsou zmíněny alternativní a augmentativní komunikace, druhy mentálního postižení, kompenzační a didaktické pomůcky, metody výuky a Základní škola a Praktická škola Svítání. Výzkumná část byla zaměřena na komunikaci mezi speciálními pedagogy ze Základní školy a Praktické školy Svítání a žáky s mentálním postižením.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the usage of alternative and augmentative communication among pupils with moderate mental retardation. In theoretical part are desctibed alternative and augmentative communication, types of mental disability, compensation and teaching aids, teaching methods and there is also mentioned primary and practical school Svítání. The research part is focused on comunication beetween special educators and students with mental disabilities.
Klíčová slova
alternativní a augmentativní komunikace, mentální postižení, kompenzační a didaktické pomůcky
Klíčová slova v angličtině
alternative a augmentative communication, mental disabilities, compensation and teaching aids
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Seznam doporučené literatury
1. BENDOVÁ, Petra. Alternativní komunikační techniky. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3704-0.
2. BENDOVÁ, Petra a Pavel ZIKL. Dítě s mentálním postižením ve škole. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-802-4738-543.
3. HOUSAROVÁ, Blanka. Alternativní a augmentativní komunikace. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011. ISBN 978-80-7372-789-5.
4. JANOVCOVÁ, Zora. Alternativní a augmentativní komunikace: učební text. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-802-1051-867.
5. ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 3. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-736-7060-7.
Seznam doporučené literatury
1. BENDOVÁ, Petra. Alternativní komunikační techniky. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3704-0.
2. BENDOVÁ, Petra a Pavel ZIKL. Dítě s mentálním postižením ve škole. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-802-4738-543.
3. HOUSAROVÁ, Blanka. Alternativní a augmentativní komunikace. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011. ISBN 978-80-7372-789-5.
4. JANOVCOVÁ, Zora. Alternativní a augmentativní komunikace: učební text. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-802-1051-867.
5. ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 3. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-736-7060-7.
Přílohy volně vložené
Piktogramy
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Hodnocení vedoucího: velmi dobře
Hodnocení oponenta: dobře
Doplňující otázky k obhajobě:
1. Specifikujte podrobněji výzkumný vzorek a spektrum žáků daného zařízení.
2. Charakterizujte popisnou statistiku, kterou jste v práci užila.
Obhajoba bakalářské práce s prezentací dobrá.