Bakalářská práce se zabývá rozvojem autonomie u žáků anglického jazyka pomocí
informačních a komunikačních technologii (ICT). V teoretické části je nejprve definována autonomie žáka v kontextu kurikulární reformy. Poté je vysvětleno sebehodnocení jako jedna z důležitých schopností autonomního žáka. Další kapitola stručně představuje moderní technologie. Následně je charakterizován konkrétní ICT nástroj vybraný pro tuto práci blog. V závěru teoretické části jsou rovněž přiblíženy dovednosti psaní.
Praktická část ověřuje, zda a jak přispívá blog k rozvoji autonomie u žáků anglického jazyka. Za tímto účelem byl vytvořen souhrn devíti aktivit, které byly následně ověřeny v praxi prostřednictvím výzkumu. Aktivity stejně jako výsledky výzkumu jsou analyzovány a následně vyhodnoceny pomocí nástrojů zvolených pro sběr dat. V poslední části práce jsou prezentovány závěry výzkumu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is concerned with developing autonomy in English language learners through the use of Information and Communication Technologies (ICT). In the theoretical part, firstly, learner autonomy in the context of the Czech curricular reform is defined. Then, self-assessment as a very important ability of an autonomous learner is described. Further, modern technologies are briefly introduced and consequently, a blog, the specific ICT tool chosen for the thesis, is characterized. The last chapter of the theoretical part deals with writing skills.
The practical part verifies if and possibly how a blog contributes to the development of autonomy in English language learners. For this purpose a set of nine self-designed blog activities was created and then tested in practice during the research. The activities as well as the results of the research are analysed and evaluated according to the chosen data collection tools. In conclusion the outcomes of the research are presented.
Klíčová slova
autonomie, sebehodnocení, ICT, blog, výhody a nevýhody blogu, žák
Klíčová slova v angličtině
autonomy, self-assessment, ICT, blog, advantages and disadvantages of a blog, learner
Rozsah průvodní práce
104 s.
Jazyk
AN
Anotace
Bakalářská práce se zabývá rozvojem autonomie u žáků anglického jazyka pomocí
informačních a komunikačních technologii (ICT). V teoretické části je nejprve definována autonomie žáka v kontextu kurikulární reformy. Poté je vysvětleno sebehodnocení jako jedna z důležitých schopností autonomního žáka. Další kapitola stručně představuje moderní technologie. Následně je charakterizován konkrétní ICT nástroj vybraný pro tuto práci blog. V závěru teoretické části jsou rovněž přiblíženy dovednosti psaní.
Praktická část ověřuje, zda a jak přispívá blog k rozvoji autonomie u žáků anglického jazyka. Za tímto účelem byl vytvořen souhrn devíti aktivit, které byly následně ověřeny v praxi prostřednictvím výzkumu. Aktivity stejně jako výsledky výzkumu jsou analyzovány a následně vyhodnoceny pomocí nástrojů zvolených pro sběr dat. V poslední části práce jsou prezentovány závěry výzkumu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is concerned with developing autonomy in English language learners through the use of Information and Communication Technologies (ICT). In the theoretical part, firstly, learner autonomy in the context of the Czech curricular reform is defined. Then, self-assessment as a very important ability of an autonomous learner is described. Further, modern technologies are briefly introduced and consequently, a blog, the specific ICT tool chosen for the thesis, is characterized. The last chapter of the theoretical part deals with writing skills.
The practical part verifies if and possibly how a blog contributes to the development of autonomy in English language learners. For this purpose a set of nine self-designed blog activities was created and then tested in practice during the research. The activities as well as the results of the research are analysed and evaluated according to the chosen data collection tools. In conclusion the outcomes of the research are presented.
Klíčová slova
autonomie, sebehodnocení, ICT, blog, výhody a nevýhody blogu, žák
Klíčová slova v angličtině
autonomy, self-assessment, ICT, blog, advantages and disadvantages of a blog, learner
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou autonomie a otázkami stimulace jejího rozvoje prostřednictvím moderních technologií ve výuce anglického jazyka a v kontextu kurikulární reformy. V teoretické části autor nejprve vymezí koncept autonomie a zmapuje jeho pojetí podle vybraného Rámcového vzdělávacího programu, zejména pak v rámci rozvoje tzv. klíčových kompetencí. Dále se bude zabývat moderními technologiemi jako specifickými materiálními prostředky sloužícími pro stimulaci rozvoje autonomie žáků ve výuce anglického jazyka, jejich výhodami a nevýhodami. V praktické části práce pak student vytvoří soubor konkrétních učebních aktivit reflektující východiska teoretické části, ověří je v praxi a vyhodnotí, zda a jak přispívají moderní technologie ke stimulaci rozvoje autonomie žáků anglického jazyka.
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou autonomie a otázkami stimulace jejího rozvoje prostřednictvím moderních technologií ve výuce anglického jazyka a v kontextu kurikulární reformy. V teoretické části autor nejprve vymezí koncept autonomie a zmapuje jeho pojetí podle vybraného Rámcového vzdělávacího programu, zejména pak v rámci rozvoje tzv. klíčových kompetencí. Dále se bude zabývat moderními technologiemi jako specifickými materiálními prostředky sloužícími pro stimulaci rozvoje autonomie žáků ve výuce anglického jazyka, jejich výhodami a nevýhodami. V praktické části práce pak student vytvoří soubor konkrétních učebních aktivit reflektující východiska teoretické části, ověří je v praxi a vyhodnotí, zda a jak přispívají moderní technologie ke stimulaci rozvoje autonomie žáků anglického jazyka.
Seznam doporučené literatury
ARISTOVNIK, Aleksander. ?The impact of ICT on educational performance and its efficiency in selected EU and OECD countries: a non-parametric analysis?, TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology ? July 2012, 11(3), pp. 144?152. ISSN 1303-6521.
ČERNOCHOVÁ, Miroslava a Jaroslav NOVÁK. Využití počítače při vyučování: náměty pro práci dětí s počítačem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 165 s. ISBN 80-717-8272-6.
HOLEC, Henri. Autonomy and foreign language learning. New York: Published for and on behalf of the Council of Europe by Pergamon Press, 1981, v, 53 p. ISBN 00-802-5357-1.
HUTTUNEN, Irma, ed. a HOLEC, Henri, ed. L'autonomie de l'apprenant en langues vivantes: recherche et développement = Learner autonomy in modern languages: research and development. Strasbourg: Editions du Conseil de l'Europe, 1997. viii, 227 s. Education. ISBN 92-871-3258-5.
JANÍKOVÁ, Věra. Autonomie a cizojazyčná výuka: autonomie v teorii, edukační praxi a lingvodidaktickém výzkumu: Sborník příspěvků z mezinárodní konference. Brno: Masarykova univerzita, 2006. 364 s. ISBN 80-210-4164-1.
JANÍKOVÁ, Věra. Autonomní učení a lexikální strategie při osvojování cizích jazyků. Brno : Masarykova Univerzita, 2007. 210 s. ISBN 978-80-210-4433-3.
REEVE, Johnmarshall, Elizabeth BOLT and Yi CAI. ?Autonomy-supportive teachers: How they teach and motivate students?, Journal of Educational Psychology, Vol. 91. No. 3, pp. 537-548. ISSN 0022-0663.
RÝDL, Karel. Cesta k autonomní škole: projekt NEMES k otázkám autonomie školy a učitele v evropském kontextu. 1. Vyd. Editor Věra Janíková. Praha: Agentura STROM, 1996, 79 s. Nemes, sv. 5. ISBN 80-901-6628-8.
STEPHENSON, John. Teaching: pedagogies for new technologies. Reprinted. London [u.a.]:
Kogan Page, 2001. ISBN 07-494-3511-9.
VANĚČEK, David. Informační a komunikační technologie ve vzdělávání. Vyd. 1. V Praze: České vysoké učení technické, 2008. ISBN 978-800-1040-874.
WARSCHAUER, M. (2004). ?Technological change and the future of CALL?. In S. Fotos & C. Browne (Eds.). New Perspectives on CALL for Second and Foreign Language Classrooms (pp. 15-25). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2004. ISBN 08-058-4405-8.
ZOUNEK, Jiří a Petr SUDICKÝ. E-learning: učení (se) s online technologiemi. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. 226 s. ISBN 978-80-7357-903-6.
Seznam doporučené literatury
ARISTOVNIK, Aleksander. ?The impact of ICT on educational performance and its efficiency in selected EU and OECD countries: a non-parametric analysis?, TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology ? July 2012, 11(3), pp. 144?152. ISSN 1303-6521.
ČERNOCHOVÁ, Miroslava a Jaroslav NOVÁK. Využití počítače při vyučování: náměty pro práci dětí s počítačem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 165 s. ISBN 80-717-8272-6.
HOLEC, Henri. Autonomy and foreign language learning. New York: Published for and on behalf of the Council of Europe by Pergamon Press, 1981, v, 53 p. ISBN 00-802-5357-1.
HUTTUNEN, Irma, ed. a HOLEC, Henri, ed. L'autonomie de l'apprenant en langues vivantes: recherche et développement = Learner autonomy in modern languages: research and development. Strasbourg: Editions du Conseil de l'Europe, 1997. viii, 227 s. Education. ISBN 92-871-3258-5.
JANÍKOVÁ, Věra. Autonomie a cizojazyčná výuka: autonomie v teorii, edukační praxi a lingvodidaktickém výzkumu: Sborník příspěvků z mezinárodní konference. Brno: Masarykova univerzita, 2006. 364 s. ISBN 80-210-4164-1.
JANÍKOVÁ, Věra. Autonomní učení a lexikální strategie při osvojování cizích jazyků. Brno : Masarykova Univerzita, 2007. 210 s. ISBN 978-80-210-4433-3.
REEVE, Johnmarshall, Elizabeth BOLT and Yi CAI. ?Autonomy-supportive teachers: How they teach and motivate students?, Journal of Educational Psychology, Vol. 91. No. 3, pp. 537-548. ISSN 0022-0663.
RÝDL, Karel. Cesta k autonomní škole: projekt NEMES k otázkám autonomie školy a učitele v evropském kontextu. 1. Vyd. Editor Věra Janíková. Praha: Agentura STROM, 1996, 79 s. Nemes, sv. 5. ISBN 80-901-6628-8.
STEPHENSON, John. Teaching: pedagogies for new technologies. Reprinted. London [u.a.]:
Kogan Page, 2001. ISBN 07-494-3511-9.
VANĚČEK, David. Informační a komunikační technologie ve vzdělávání. Vyd. 1. V Praze: České vysoké učení technické, 2008. ISBN 978-800-1040-874.
WARSCHAUER, M. (2004). ?Technological change and the future of CALL?. In S. Fotos & C. Browne (Eds.). New Perspectives on CALL for Second and Foreign Language Classrooms (pp. 15-25). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2004. ISBN 08-058-4405-8.
ZOUNEK, Jiří a Petr SUDICKÝ. E-learning: učení (se) s online technologiemi. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. 226 s. ISBN 978-80-7357-903-6.