Práce obsahuje postup restaurování, kterému předchází chemickotechnologický
a rozšířený umělecko-historický průzkum, zahrnující také
ikonografický rozbor jednotlivých kompozičních prvků, kterým se snažím Pietu
z Knínice zařadit do souvislostí. Důraz je kladen zejména na studium souvrství
polychromních úprav a jeho jednotlivých etap. Důležitou součástí je studie o
užití červených hlinkových podkladů. Práce obsahuje také petrologický rozbor
použitého kamene a příklad několika historických lomů v západních Čechách.
Anotace v angličtině
The work includes the restoration process, preceded by chemicaltechnological
and widespread art-historical surfy, included also ikonographycal
research of composition motivs, which I try to classify Piet? from Knínice into
context. The emphasis is placed mainly on the study of layers of polychrome
modifications and its various stages. The important part of this proceeding is the
study of the use of red clay support. The work also includes petrological analysis
of used stone and the example of several historical quarries in western Bohemia.
restoration, conservation, sculpture, Pieta, polychromy, art history research,
hořenec bolus, red earth mineral pigment, petrografy, černovice sandstone,
černovice stone-cutter's workshop
Rozsah průvodní práce
226
Jazyk
CZ
Anotace
Práce obsahuje postup restaurování, kterému předchází chemickotechnologický
a rozšířený umělecko-historický průzkum, zahrnující také
ikonografický rozbor jednotlivých kompozičních prvků, kterým se snažím Pietu
z Knínice zařadit do souvislostí. Důraz je kladen zejména na studium souvrství
polychromních úprav a jeho jednotlivých etap. Důležitou součástí je studie o
užití červených hlinkových podkladů. Práce obsahuje také petrologický rozbor
použitého kamene a příklad několika historických lomů v západních Čechách.
Anotace v angličtině
The work includes the restoration process, preceded by chemicaltechnological
and widespread art-historical surfy, included also ikonographycal
research of composition motivs, which I try to classify Piet? from Knínice into
context. The emphasis is placed mainly on the study of layers of polychrome
modifications and its various stages. The important part of this proceeding is the
study of the use of red clay support. The work also includes petrological analysis
of used stone and the example of several historical quarries in western Bohemia.
restoration, conservation, sculpture, Pieta, polychromy, art history research,
hořenec bolus, red earth mineral pigment, petrografy, černovice sandstone,
černovice stone-cutter's workshop
Zásady pro vypracování
Praktická část se bude zabývat restaurátorským zásahem na polychromovaném pískovcovém sousoší Piety umístěném v době před zahájením prací v kapli sv. Šebestiána ve Žluticích od neznámého sochaře. Bude se jednat o samostatné řešení restaurátorského úkolu v plném rozsahu od zpracování důkladného restaurátorského průzkumu, revize barevných úprav povrchu, přes stanovení koncepce restaurování až po vlastní restaurování a zpracování závěrečné dokumentace. Součástí praktické práce bude teoretická část zabývající se rozšířeným umělecko-historickým průzkumem. Umělecko-historický průzkum bude zahrnovat také ikonografický rozbor jednotlivých kompozičních prvků, a výklad použitých barev. Studována bude dostupná literatura a písemné prameny. Cílem této části práce bude pokus o vyhodnocení autentičnosti umístění Piety v kapli sv. Šebestiána ve Žluticích, formální analýza sochařského díla a jeho časové a dílenské zařazení.
Práce budou průběžně konzultovány s konzultanty a vedoucím práce, a budou probíhat pod dohledem pedagogů restaurátorů. Použité postupy a technologie budou voleny na základě důkladných zkoušek.
Zásady pro vypracování
Praktická část se bude zabývat restaurátorským zásahem na polychromovaném pískovcovém sousoší Piety umístěném v době před zahájením prací v kapli sv. Šebestiána ve Žluticích od neznámého sochaře. Bude se jednat o samostatné řešení restaurátorského úkolu v plném rozsahu od zpracování důkladného restaurátorského průzkumu, revize barevných úprav povrchu, přes stanovení koncepce restaurování až po vlastní restaurování a zpracování závěrečné dokumentace. Součástí praktické práce bude teoretická část zabývající se rozšířeným umělecko-historickým průzkumem. Umělecko-historický průzkum bude zahrnovat také ikonografický rozbor jednotlivých kompozičních prvků, a výklad použitých barev. Studována bude dostupná literatura a písemné prameny. Cílem této části práce bude pokus o vyhodnocení autentičnosti umístění Piety v kapli sv. Šebestiána ve Žluticích, formální analýza sochařského díla a jeho časové a dílenské zařazení.
Práce budou průběžně konzultovány s konzultanty a vedoucím práce, a budou probíhat pod dohledem pedagogů restaurátorů. Použité postupy a technologie budou voleny na základě důkladných zkoušek.
Seznam doporučené literatury
POCHE, E. a kol. 1982 : Umělecké památky Čech 4 (T-Ž), Praha
TRÄGER, G. 1993 : Denkmäler im Egerland. Kreis Luditz, Eichstätt
POKLUDOVÁ, J. 2001 : Kapličky na Žluticku, X. Historický seminář Karla Nejdla, Karlovy Vary
SLÁNSKÝ, Bohuslav. Technika malby, díl I., malířský a konzervační materiál. Praha, Litomyšl: Paseka, 2003.
KUTAL, Albert. K problému horizontálních piet. In: Umění XI. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1963.
Seznam doporučené literatury
POCHE, E. a kol. 1982 : Umělecké památky Čech 4 (T-Ž), Praha
TRÄGER, G. 1993 : Denkmäler im Egerland. Kreis Luditz, Eichstätt
POKLUDOVÁ, J. 2001 : Kapličky na Žluticku, X. Historický seminář Karla Nejdla, Karlovy Vary
SLÁNSKÝ, Bohuslav. Technika malby, díl I., malířský a konzervační materiál. Praha, Litomyšl: Paseka, 2003.
KUTAL, Albert. K problému horizontálních piet. In: Umění XI. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1963.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, mapy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student prezentoval a obhájil svou práci, v rámci obhajoby odpověděl dotazy položené zkušební komisí s drobnými nedostatky. S ohledem na hodnocení práce vedoucím a oponentem práce a na průběh obhajoby se komise shodla na hodnocení "velmi dobře".