Bakalářská práce se zabývá rozvojem mluvení v anglickém jazyce, konkrétně rozvojem komunikačních strategií. Cílem práce je zjistit, zda a jaké komunikační strategie používají žáci 9. tříd Základní školy nejčastěji a jak je učitelé rozvíjí. V teoretické části jsou popsány komunikační strategie, výhody jejich používání a způsoby, jak je učitel může rozvíjet. Praktická část představuje výsledky výzkumu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with speaking in English classes, specifically with communication strategies. The aim of the thesis is to find out whether and which communication strategies are used by learners the most and how teachers develop them. The theoretical part presents the types of communication strategies, benefits of their use and ways teacher can encourage learners to use them. The practical part reveals the outcomes of the research and presents the findings.
speaking, communicative competence, communication strategies, teacher
Rozsah průvodní práce
54 s.(15 772 znaků).
Jazyk
AN
Anotace
Bakalářská práce se zabývá rozvojem mluvení v anglickém jazyce, konkrétně rozvojem komunikačních strategií. Cílem práce je zjistit, zda a jaké komunikační strategie používají žáci 9. tříd Základní školy nejčastěji a jak je učitelé rozvíjí. V teoretické části jsou popsány komunikační strategie, výhody jejich používání a způsoby, jak je učitel může rozvíjet. Praktická část představuje výsledky výzkumu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with speaking in English classes, specifically with communication strategies. The aim of the thesis is to find out whether and which communication strategies are used by learners the most and how teachers develop them. The theoretical part presents the types of communication strategies, benefits of their use and ways teacher can encourage learners to use them. The practical part reveals the outcomes of the research and presents the findings.
speaking, communicative competence, communication strategies, teacher
Zásady pro vypracování
Studentka se bude ve své bakalářské práci zabývat rozvojem mluvení v anglickém jazyce, a to specificky problematikou komunikačních strategií. V teoretické části nejprve představí vybraný současný model komunikační kompetence jako cíle výuky anglického jazyka a očekávané výstupy základního vzdělávání v 9. třídě. Dále se zaměří na komunikační strategie v cizojazyčné komunikaci a na způsoby jejich rozvoje u žáků 9. třídy základní školy. Vybranou věkovou skupinu stručně charakterizuje, a to zejména z hlediska kognitivního.
V praktické části práce studentka realizuje vlastní výzkumné šetření s cílem zjistit, zda a jak učitelé komunikační strategie u žáků rozvíjejí, dále jaké komunikační strategie žáci při komunikaci v anglickém jazyce využívají. Pro sběr dat využije strukturované pozorování, zjištěné výsledky kriticky zhodnotí.
Zásady pro vypracování
Studentka se bude ve své bakalářské práci zabývat rozvojem mluvení v anglickém jazyce, a to specificky problematikou komunikačních strategií. V teoretické části nejprve představí vybraný současný model komunikační kompetence jako cíle výuky anglického jazyka a očekávané výstupy základního vzdělávání v 9. třídě. Dále se zaměří na komunikační strategie v cizojazyčné komunikaci a na způsoby jejich rozvoje u žáků 9. třídy základní školy. Vybranou věkovou skupinu stručně charakterizuje, a to zejména z hlediska kognitivního.
V praktické části práce studentka realizuje vlastní výzkumné šetření s cílem zjistit, zda a jak učitelé komunikační strategie u žáků rozvíjejí, dále jaké komunikační strategie žáci při komunikaci v anglickém jazyce využívají. Pro sběr dat využije strukturované pozorování, zjištěné výsledky kriticky zhodnotí.
Seznam doporučené literatury
BROWN, Gillian a George YULE. Teaching the spoken language, New York: Cambridge University Press, 1983, xi, 162 p. ISBN 05-212-5378-0
BYGATE, M. Speaking, Oxford: Oxford University Press, 1991, 0-19-437134-4
DÖRNYEI, Zoltán. On the teachability of the communication strategies, TESOL Quarterly vol. 29, 1995
DÖRNYEI, Zoltán a Mary Lee SCOTT. Communication strategies in a second language: definitions and taxonomies. Language learning, 47, 173-210, 1996
DÖRNYEI, Z. a Sarah THURRELL, S. Strategic competence and how to teach it, ELT Journal, 45, 16-23.1991
GOH, Christine Chuen Meng a Anne BURNS. Teaching speaking: a holistic approach. New York: Cambridge University Press, 2012, ISBN 11-070-1123-X.
ELLIS, Rod. SLA Research and Language Teaching, Oxford: Oxford University Press,1997. ISBN 0-19-437215-4
HARMER, Jeremy. The practice of English language teaching, 4th ed. Harlow, England: Pearson Longman, 2007. ISBN 14-058-5311-5
KASPER, Gabriele a Eric KELLERMAN. Communication strategies: Psycholinguistic and Sociolinguistic Perspectives, USA: Addison Wesle Longman Limited,1997. ISBN 0582 1000178
LITTLEWOOD, William. Communicative Language Teaching: An Introduction. Cambridge: CUP, 1981. 108 s. ISBN 0-521-28154-7
SCRIVENER, J. Learning Teaching, Macmillan Heinemann, 1994, ISBN 0-435-24089-7
THORNBURY, Scott. How to Teach Speaking, England: Paerson Longman, 2005. ISBN-10:0-582 85359-1
Seznam doporučené literatury
BROWN, Gillian a George YULE. Teaching the spoken language, New York: Cambridge University Press, 1983, xi, 162 p. ISBN 05-212-5378-0
BYGATE, M. Speaking, Oxford: Oxford University Press, 1991, 0-19-437134-4
DÖRNYEI, Zoltán. On the teachability of the communication strategies, TESOL Quarterly vol. 29, 1995
DÖRNYEI, Zoltán a Mary Lee SCOTT. Communication strategies in a second language: definitions and taxonomies. Language learning, 47, 173-210, 1996
DÖRNYEI, Z. a Sarah THURRELL, S. Strategic competence and how to teach it, ELT Journal, 45, 16-23.1991
GOH, Christine Chuen Meng a Anne BURNS. Teaching speaking: a holistic approach. New York: Cambridge University Press, 2012, ISBN 11-070-1123-X.
ELLIS, Rod. SLA Research and Language Teaching, Oxford: Oxford University Press,1997. ISBN 0-19-437215-4
HARMER, Jeremy. The practice of English language teaching, 4th ed. Harlow, England: Pearson Longman, 2007. ISBN 14-058-5311-5
KASPER, Gabriele a Eric KELLERMAN. Communication strategies: Psycholinguistic and Sociolinguistic Perspectives, USA: Addison Wesle Longman Limited,1997. ISBN 0582 1000178
LITTLEWOOD, William. Communicative Language Teaching: An Introduction. Cambridge: CUP, 1981. 108 s. ISBN 0-521-28154-7
SCRIVENER, J. Learning Teaching, Macmillan Heinemann, 1994, ISBN 0-435-24089-7
THORNBURY, Scott. How to Teach Speaking, England: Paerson Longman, 2005. ISBN-10:0-582 85359-1