Teoretická část se zabývá posunem prenatální diagnostiky, genetickým poradenstvím, zásadami dispenzární péče ve fyziologickém těhotenství, prováděním všeobecného screeningu, UZ vyšetřeními a invazivními i neinvazivními vyšetřeními. Výzkumná část se skládá z výzkumu kvalitativního a kvantitativního. Obsahem výzkumné části práce bylo výzkumné šetření formou polostadardizovaného rozhovoru se dvěma těhotnými ženami a lékařkou. Kvantitativní výzkum probíhal s využitím nestandardizovaného dotazníku, vytvořeného na základě výpovědi žen a lékařky. Dotazník měl odhalit, jestli je rozdíl v informovanosti prvorodiček a druhorodiček a jaký je jejich postoj k jednotlivým vyšetřením.
Annotation in English
The theoretical part deals with the shift of prenatal diagnosis, genetic counseling, follow up care principles in physiological pregnancy, the implementation of universal screening, ultrasound examinations and invasive and non-invasive examinations. The research part consists of qualitative and quantitative research. The research part of the study was to research the investigation by semistandarized interview with two pregnant women and doctor. Quantitative research was conducted with the use of non-standardized questionnaire, created on interview women and doctors. The questionnaire should reveal whether the difference in awareness nulliparas and secundiparas and what is their attitude to individual examination.
Genetic counseling, noninvasive testing, prenatal care, prenatal diagnosis, prenatal screening.
Length of the covering note
89 s. (137 216 znaků)
Language
CZ
Annotation
Teoretická část se zabývá posunem prenatální diagnostiky, genetickým poradenstvím, zásadami dispenzární péče ve fyziologickém těhotenství, prováděním všeobecného screeningu, UZ vyšetřeními a invazivními i neinvazivními vyšetřeními. Výzkumná část se skládá z výzkumu kvalitativního a kvantitativního. Obsahem výzkumné části práce bylo výzkumné šetření formou polostadardizovaného rozhovoru se dvěma těhotnými ženami a lékařkou. Kvantitativní výzkum probíhal s využitím nestandardizovaného dotazníku, vytvořeného na základě výpovědi žen a lékařky. Dotazník měl odhalit, jestli je rozdíl v informovanosti prvorodiček a druhorodiček a jaký je jejich postoj k jednotlivým vyšetřením.
Annotation in English
The theoretical part deals with the shift of prenatal diagnosis, genetic counseling, follow up care principles in physiological pregnancy, the implementation of universal screening, ultrasound examinations and invasive and non-invasive examinations. The research part consists of qualitative and quantitative research. The research part of the study was to research the investigation by semistandarized interview with two pregnant women and doctor. Quantitative research was conducted with the use of non-standardized questionnaire, created on interview women and doctors. The questionnaire should reveal whether the difference in awareness nulliparas and secundiparas and what is their attitude to individual examination.
Genetic counseling, noninvasive testing, prenatal care, prenatal diagnosis, prenatal screening.
Research Plan
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Research Plan
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Recommended resources
1. CALDA, Pavel; Miroslav BŘEŠŤÁK a Daniela FISCHEROVÁ. Ultrazvuková diagnostika v těhotenství a gynekologii. 2., kompletně přeprac. a rozš. vyd. Praha: Aprofema, 2010, 496 s. ISBN 978-809-0370-623.
2. ČECH, Evžen. Porodnictví. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006, 544 s. ISBN 80-247-1303-9.
3. HÁJEK, Zdeněk, Eduard KULOVANÝ a Milan MACEK. Základy prenatální diagnostiky. 1. vyd. Praha: Grada, 2000, 423 s. ISBN 80-716-9391-X.
4. HÁJEK, Zdeněk. Rizikové a patologické těhotenství. 1. vyd. Praha: Grada, 2004, 443 s. ISBN 80-247-0418-8.
5. KUDELA, Milan. Základy gynekologie a porodnictví: pro posluchače lékařské fakulty. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011, 273 s. ISBN 978-802-4419-756.
6. NICOLAIDES, Kypros. UZ screening v 11.-13+6. gestačním týdnu . 1. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004, 117 s. ISBN 80-244-0885-6.
7. MAŘÍKOVÁ, Taťána a Eva SEEMANOVÁ. Klinická genetika: praktická aplikace. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2013, 59 s. ISBN 978-802-4623-184.
8. PRITCHARD, Dorian a Bruce KORF. Základy lékařské genetiky. 1. české vyd. Praha: Galén, 2007, 182 s. ISBN 978-807-2624-492.
Recommended resources
1. CALDA, Pavel; Miroslav BŘEŠŤÁK a Daniela FISCHEROVÁ. Ultrazvuková diagnostika v těhotenství a gynekologii. 2., kompletně přeprac. a rozš. vyd. Praha: Aprofema, 2010, 496 s. ISBN 978-809-0370-623.
2. ČECH, Evžen. Porodnictví. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006, 544 s. ISBN 80-247-1303-9.
3. HÁJEK, Zdeněk, Eduard KULOVANÝ a Milan MACEK. Základy prenatální diagnostiky. 1. vyd. Praha: Grada, 2000, 423 s. ISBN 80-716-9391-X.
4. HÁJEK, Zdeněk. Rizikové a patologické těhotenství. 1. vyd. Praha: Grada, 2004, 443 s. ISBN 80-247-0418-8.
5. KUDELA, Milan. Základy gynekologie a porodnictví: pro posluchače lékařské fakulty. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011, 273 s. ISBN 978-802-4419-756.
6. NICOLAIDES, Kypros. UZ screening v 11.-13+6. gestačním týdnu . 1. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004, 117 s. ISBN 80-244-0885-6.
7. MAŘÍKOVÁ, Taťána a Eva SEEMANOVÁ. Klinická genetika: praktická aplikace. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2013, 59 s. ISBN 978-802-4623-184.
8. PRITCHARD, Dorian a Bruce KORF. Základy lékařské genetiky. 1. české vyd. Praha: Galén, 2007, 182 s. ISBN 978-807-2624-492.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Hodnocení vedoucího: velmi dobře minus
Hodnocení oponenta: dobře
Doplňující otázky k obhajobě:
1. Na straně 31 máte v prvním odstavci uvedeno, že u rizikového těhotenství by mělo být, bez možnosti prenatální diagnostiky, přerušeno do 12. týdne gravidity, pokud je postižení slučitelné s postnatálním životem. Opravdu si to myslíte, nebo je chyba ve formulaci?
2. V závěru práce uvádíte, že porodní asistentky by se měly více podílet na edukaci v prenatálních poradnách. Proč si myslíte, že se nepodílí a jak konkrétně by měly více?
3. Dále doporučujete, že by měl vzniknout určitý guideline (proč ne manuál?). Co by měl dle Vašeho názoru obsahovat a jakou formu byste jej implementovala do praxe?
Obhajoba diplomové práce s prezentací dobrá.