Cílem této bakalářské práce je analýza hodnotících výrazů obsažených v korpusu knižních recenzí. V teoretické části je nejprve popsán fenomén hodnocení a hodnotících výrazů obecně a poté jsou představeny přístupy k jejich analýze. Tato část také obsahuje rozbor zkoumaného žánru knižních recenze s důrazem na hodnocení. Praktická část obsahuje popis metodologie a analyzovaného korpusu. Na základě teoretické části je vytvořena struktura pro analýzu korpusu. Data jsou prezentována kvantitativně i kvalitativně.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to analyze evaluative expressions in book reviews. The theoretical part describes evaluation and evaluative expressions in general and introduces possible approaches to their analysis. It also contains the description of the analyzed genre the book review with focus on evaluation. The practical part presents the methodology and the corpus for analysis. With the use of the framework based of the theoretical part, the corpus is analyzed and the data presented both quantitatively and qualitatively.
evaluation, evaluative expression, book review, linguistic means, explicitness, polarity, target of evaluation
Rozsah průvodní práce
131s. (273126)
Jazyk
AN
Anotace
Cílem této bakalářské práce je analýza hodnotících výrazů obsažených v korpusu knižních recenzí. V teoretické části je nejprve popsán fenomén hodnocení a hodnotících výrazů obecně a poté jsou představeny přístupy k jejich analýze. Tato část také obsahuje rozbor zkoumaného žánru knižních recenze s důrazem na hodnocení. Praktická část obsahuje popis metodologie a analyzovaného korpusu. Na základě teoretické části je vytvořena struktura pro analýzu korpusu. Data jsou prezentována kvantitativně i kvalitativně.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to analyze evaluative expressions in book reviews. The theoretical part describes evaluation and evaluative expressions in general and introduces possible approaches to their analysis. It also contains the description of the analyzed genre the book review with focus on evaluation. The practical part presents the methodology and the corpus for analysis. With the use of the framework based of the theoretical part, the corpus is analyzed and the data presented both quantitatively and qualitatively.
evaluation, evaluative expression, book review, linguistic means, explicitness, polarity, target of evaluation
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce je popsat výskyt a jazykovou realizaci hodnotících výrazů v knižních recenzích. V teoretické části práce autorka charakterizuje zkoumaný žánr, nastíní vlastnosti hodnotících výrazů a metodologické problémy spojené s jejich analýzou. V analytické části pak statisticky vyhodnotí jejich výskyt zejména s ohledem na polaritu hodnocení, jeho předmět a jazykovou realizaci. Méně obvyklé či implicitní hodnotící prostředky autorka podrobí kvalitativnímu rozboru a výsledky interpretuje se zřetelem k účelu daného žánru.
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce je popsat výskyt a jazykovou realizaci hodnotících výrazů v knižních recenzích. V teoretické části práce autorka charakterizuje zkoumaný žánr, nastíní vlastnosti hodnotících výrazů a metodologické problémy spojené s jejich analýzou. V analytické části pak statisticky vyhodnotí jejich výskyt zejména s ohledem na polaritu hodnocení, jeho předmět a jazykovou realizaci. Méně obvyklé či implicitní hodnotící prostředky autorka podrobí kvalitativnímu rozboru a výsledky interpretuje se zřetelem k účelu daného žánru.
Seznam doporučené literatury
Bednarek, Monika. '"An increasingly familiar tragedy": Evaluative collocation and conflation'. Functions of Language 15, no. 1 (2008): 7-34.
Biber, Douglas, Stig Johansson, Geoffrey Leech, Susan Conrad, and Edward Finegan. Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Longman, 1999.
Huddleston, Rodney and Geoffrey K. Pullum. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
Hyland, Ken. 'Praise and Criticism: Interaction in Book Reviews'. In Disciplinary Discourses. Social Interactions in Academic Writing, edited by Ken Hyland, 41-62. Harlow: Pearson Education, 2000.
Lemke, Jay L. 'Resources for attitudinal meaning: Evaluative orientations in text semantics'. In Functions of Language 5, no. 1 (1998): 33-56.
Martin, James R. and Peter R.R. White. Language of Evaluation: Appraisal in English. London and New York: Palgrave Macmillan, 2005.
Moreno, Ana I. and Lorena Suárez. 'A study of critical attitude across English and Spanish academic book reviews'. In Journal of English for Academic Purposes 7, (2008): 15-26.
Shaw, Philip. 'How do we recognise implicit evaluation in academic book reviews?' In Academic Discourse Linguistic Insights into Evaluation, edited by Gabriella Del Lungo Camiciotti and Elena Tognini Bonelli, 121-140. Bern: Peter Lang, 2004.
Thompson, Geoffrey and Susan Hunston. 'Evaluation: An Introduction'. In Evaluation in Text: Authorial Stance and the Construction of Discourse, edited by Susan Hunston and Geoffrey Thompson, 122-141. Oxford and New York: Oxford University Press, 2000.
Seznam doporučené literatury
Bednarek, Monika. '"An increasingly familiar tragedy": Evaluative collocation and conflation'. Functions of Language 15, no. 1 (2008): 7-34.
Biber, Douglas, Stig Johansson, Geoffrey Leech, Susan Conrad, and Edward Finegan. Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Longman, 1999.
Huddleston, Rodney and Geoffrey K. Pullum. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
Hyland, Ken. 'Praise and Criticism: Interaction in Book Reviews'. In Disciplinary Discourses. Social Interactions in Academic Writing, edited by Ken Hyland, 41-62. Harlow: Pearson Education, 2000.
Lemke, Jay L. 'Resources for attitudinal meaning: Evaluative orientations in text semantics'. In Functions of Language 5, no. 1 (1998): 33-56.
Martin, James R. and Peter R.R. White. Language of Evaluation: Appraisal in English. London and New York: Palgrave Macmillan, 2005.
Moreno, Ana I. and Lorena Suárez. 'A study of critical attitude across English and Spanish academic book reviews'. In Journal of English for Academic Purposes 7, (2008): 15-26.
Shaw, Philip. 'How do we recognise implicit evaluation in academic book reviews?' In Academic Discourse Linguistic Insights into Evaluation, edited by Gabriella Del Lungo Camiciotti and Elena Tognini Bonelli, 121-140. Bern: Peter Lang, 2004.
Thompson, Geoffrey and Susan Hunston. 'Evaluation: An Introduction'. In Evaluation in Text: Authorial Stance and the Construction of Discourse, edited by Susan Hunston and Geoffrey Thompson, 122-141. Oxford and New York: Oxford University Press, 2000.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila svoji práci a na základě pečllivě připravených poznámek se snažila zodpovědět otázky z posudků a objasnit výsledky analýzy. Komise se shodla na hodnocení velmi dobře.