Teoretická část práce se zabývá problematikou umělé inteligence v počítačových hrách, popisuje používané techniky se zaměřením na využití umělých neuronových sítí. Popisuje základní principy neuronových sítí a evolučních algoritmů, nástrojů použitých v praktické části k vytvoření umělé inteligence pro nehratelné postavy ve hře "Achtung die Kurve".
Anotace v angličtině
Theoretical part of this thesis elaborates on issue of artificial intelligence application in computer games. It describes techniques used, focusing on use of artificial neural networks. It describes the elemental principles of neural networks and genetic algorithms, which are used in the practical part for the creation of artificial intelligence for a non-player character in the game "Achtung die Kurve".
Teoretická část práce se zabývá problematikou umělé inteligence v počítačových hrách, popisuje používané techniky se zaměřením na využití umělých neuronových sítí. Popisuje základní principy neuronových sítí a evolučních algoritmů, nástrojů použitých v praktické části k vytvoření umělé inteligence pro nehratelné postavy ve hře "Achtung die Kurve".
Anotace v angličtině
Theoretical part of this thesis elaborates on issue of artificial intelligence application in computer games. It describes techniques used, focusing on use of artificial neural networks. It describes the elemental principles of neural networks and genetic algorithms, which are used in the practical part for the creation of artificial intelligence for a non-player character in the game "Achtung die Kurve".
Postup: Cílem práce je navržení algoritmu umělé inteligence pro nehratelné postavy v klasické počítačové hře "Achtung die Kurve". K řízení postav bude použita dopředná vícevrstvá umělá neuronová síť, jejímž vstupem bude kód popisující aktuální situaci na hrací ploše. Student během práce v libovolném vývojovém prostředí vytvoří simulaci dané hry, navrhne trénovací experiment pro neuronovou síť a zhodnotí získané výsledky.
Teoretická část: Stručná rešerše problematiky dopředných vícevrstvých umělých neuronových sítí (popis topologie, popis dále použitého algoritmu trénování). Rešerše použití umělých neuronových sítí v počítačových hrách.
Praktická část: Vytvoření simulačního prostředí pro trénovací experiment. Uživatelská příručka pro simulační prostředí. Návrh a provedení trénovacího experimentu. Statistické vyhodnocení výsledků. Testování proti lidským hráčům.
Zásady pro vypracování
Postup: Cílem práce je navržení algoritmu umělé inteligence pro nehratelné postavy v klasické počítačové hře "Achtung die Kurve". K řízení postav bude použita dopředná vícevrstvá umělá neuronová síť, jejímž vstupem bude kód popisující aktuální situaci na hrací ploše. Student během práce v libovolném vývojovém prostředí vytvoří simulaci dané hry, navrhne trénovací experiment pro neuronovou síť a zhodnotí získané výsledky.
Teoretická část: Stručná rešerše problematiky dopředných vícevrstvých umělých neuronových sítí (popis topologie, popis dále použitého algoritmu trénování). Rešerše použití umělých neuronových sítí v počítačových hrách.
Praktická část: Vytvoření simulačního prostředí pro trénovací experiment. Uživatelská příručka pro simulační prostředí. Návrh a provedení trénovacího experimentu. Statistické vyhodnocení výsledků. Testování proti lidským hráčům.
Seznam doporučené literatury
HAYKIN, S. Neural Networks. New Jersey : Prentice Hall, 1999. 845 s. ISBN 0-13-273350-1
MAŘÍK, V., ŠTĚPÁNKOVÁ, O., LAŽANSKÝ, J. Umělá intelligence (4). Praha : Academia, 2003. 479 s. ISBN 80-200-1044-0
TUČKOVÁ, J. Úvod do teorie a aplikací umělých neuronových sítí. Praha : Vydavatelství ČVUT, 2003. 103 s. ISBN 80-01-02800-3
Seznam doporučené literatury
HAYKIN, S. Neural Networks. New Jersey : Prentice Hall, 1999. 845 s. ISBN 0-13-273350-1
MAŘÍK, V., ŠTĚPÁNKOVÁ, O., LAŽANSKÝ, J. Umělá intelligence (4). Praha : Academia, 2003. 479 s. ISBN 80-200-1044-0
TUČKOVÁ, J. Úvod do teorie a aplikací umělých neuronových sítí. Praha : Vydavatelství ČVUT, 2003. 103 s. ISBN 80-01-02800-3
Přílohy volně vložené
CD s textovou částí práce a zdrojovými kódy aplikace
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomová práce se zabývá návrhem komplexního chování nehratelných postav ve hře "Achtung, die Kurve" zahrnujícím volbu vstupů do systému, optimalizaci algoritmu řízení i celkové zhodnocení výsledků. Student v programovacím jazyku Java vytvořil simulační prostředí pro testování svých tezí, soustavu prostředků pro návrh dopředné umělé neuronové sítě a také nástroj pro učení této sítě pomocí přístupu založeného na diferencíální evoluci. Student reagoval při obhajobě diplomové práce na dotazy a připomínky vedoucího, oponenta i členů komise.