Práce je zaměřena na hodnocení mechanických vlastností lokálních heterogenních
oblastí v materiálu, vznikajících při svařování.
Dosavadní způsoby testování svarových spojů (ať za podmínek statických nebo
dynamických) nevypovídají o charakteristických vlastnostech materiálu při jednoosém
zatěžování. Realizace takovýchto testů neumožňuje vyšetřování hodnot kritického pásma
s možnou predikcí statické, respektive dynamické pevnosti svařované konstrukce pro určení
charakteristických konstant pro numerické výpočty, či pro optimalizaci technologie svařování.
Na základě teoretického studia a provedených experimentů v dané problematice byla
navržena a ověřena testovací metodika vyhodnocující mechanické vlastnosti úzkých pásem
tepelně ovlivněných oblastí svarových spojů. Vše v kombinaci přímého měření statických
parametrů tepelně ovlivněných vrstev vzorků materiálu indentací válcovým identorem
s dynamickými tahovými zkouškami. V návaznosti k navržené metodice byly stanoveny
postupy přípravy zkušebních vzorků pro realizaci experimentů.
Souhrn navržených postupů umožňuje vyšetřování kritického pásma reálného svaru
s možnou predikcí statické i dynamické pevnosti při jednoosém namáhání v oblasti
deformačních rychlostí, působících při crashových situacích v provozu vozidel.
Anotace v angličtině
This work is focused on the assessment of mechanical properties of the local
heterogeneous areas in material which originate during welding.
The existing testing methods of welded joints (no matter if under static or dynamic
conditions) do not provide characteristic properties of material during uniaxial loading. The
implementation of the testing methods does not enable any examination of values of
the critical zone with a possible prediction of the static and dynamic strength of a welded
construction, which could be used for determining characteristic invariables in the field of
numerical calculations for the optimalization of welding technology.
Based on the theoretical studies of the given problems, a testing methodology was
designed and verified, which assesses the mechanical properties of narrow, heat affected areas
of welded joints, with the help of the combination of the direct measurement of the static
properties by the cylindrical indenter indentation and the dynamic tensile test of simulated,
heat affected layers. In connection to the suggested methodology, techniques of preparation of
the testing samples for the given applications were determined.
The aggregate of the suggested methodologies enables examinantion of the critical
zone of a real weld with the possible prediction of the static and dynamic strength of the
uniaxial loading in the field of deformational speeds working during car-crash situations.
High-strength steels, spot restistance welds, high deformational speeds, simulation of heat
influence, dynamic tests, indentation tests, cylindrical indenter.
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je zaměřena na hodnocení mechanických vlastností lokálních heterogenních
oblastí v materiálu, vznikajících při svařování.
Dosavadní způsoby testování svarových spojů (ať za podmínek statických nebo
dynamických) nevypovídají o charakteristických vlastnostech materiálu při jednoosém
zatěžování. Realizace takovýchto testů neumožňuje vyšetřování hodnot kritického pásma
s možnou predikcí statické, respektive dynamické pevnosti svařované konstrukce pro určení
charakteristických konstant pro numerické výpočty, či pro optimalizaci technologie svařování.
Na základě teoretického studia a provedených experimentů v dané problematice byla
navržena a ověřena testovací metodika vyhodnocující mechanické vlastnosti úzkých pásem
tepelně ovlivněných oblastí svarových spojů. Vše v kombinaci přímého měření statických
parametrů tepelně ovlivněných vrstev vzorků materiálu indentací válcovým identorem
s dynamickými tahovými zkouškami. V návaznosti k navržené metodice byly stanoveny
postupy přípravy zkušebních vzorků pro realizaci experimentů.
Souhrn navržených postupů umožňuje vyšetřování kritického pásma reálného svaru
s možnou predikcí statické i dynamické pevnosti při jednoosém namáhání v oblasti
deformačních rychlostí, působících při crashových situacích v provozu vozidel.
Anotace v angličtině
This work is focused on the assessment of mechanical properties of the local
heterogeneous areas in material which originate during welding.
The existing testing methods of welded joints (no matter if under static or dynamic
conditions) do not provide characteristic properties of material during uniaxial loading. The
implementation of the testing methods does not enable any examination of values of
the critical zone with a possible prediction of the static and dynamic strength of a welded
construction, which could be used for determining characteristic invariables in the field of
numerical calculations for the optimalization of welding technology.
Based on the theoretical studies of the given problems, a testing methodology was
designed and verified, which assesses the mechanical properties of narrow, heat affected areas
of welded joints, with the help of the combination of the direct measurement of the static
properties by the cylindrical indenter indentation and the dynamic tensile test of simulated,
heat affected layers. In connection to the suggested methodology, techniques of preparation of
the testing samples for the given applications were determined.
The aggregate of the suggested methodologies enables examinantion of the critical
zone of a real weld with the possible prediction of the static and dynamic strength of the
uniaxial loading in the field of deformational speeds working during car-crash situations.
High-strength steels, spot restistance welds, high deformational speeds, simulation of heat
influence, dynamic tests, indentation tests, cylindrical indenter.
Zásady pro vypracování
-
Zásady pro vypracování
-
Seznam doporučené literatury
-
Seznam doporučené literatury
-
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Doktorand prezentoval hlavní myšlenky své disertační práce.
Přečteny oponentní posudky - prof. Kříž, doc. Tomčík, prof. Menčík seznámil s posudkem prof. Kovandy.
Doktorand odpověděl na všechny dotazy oponentů.
Následovala veřejná diskuze:
prof. Menčík: 1) Rozptyl výsledků obou použitých druhů zkoušek? 2) ověřování navržených zkoušek u jiných materiálů?
doc. Tesař: 1) Jak souvisí použití vysokopevnostních ocelí s množstvím CO2 v emisích motoru?
2) Porovnejte výsledek crash testu při použití klasických materiálů a vysokopevnostních ocelí
Ing. Malkovský: Jaký typ ze zkoumaných ocelí doporučujete pro výrobu deformační části?
doc. Kout: 1) Byly všechny dynamické zkoušky prováděny na plochých vzorcích?
2) Projevil se vrubový účinek přechodu zkuš. tyče na místo destrukce?
Prof. Kříž: Jaká je korelace přenosu výsledků z povrchu na objemový materiál?
prof. Culek: Kleština pro instrumentovanou zkoušku tahem - zabezpečení jednotného namáhání?