Bakalářská práce je zaměřena na problematiku porodu mrtvého plodu. V teoretické části jsou shrnuty aktuální poznatky o dané problematice. Pozornost je věnována odborné stránce syndromu mrtvého plodu a historickému kontextu péče, dále práce rozebírá současnou péči porodní asistentky se zaměřením na rituály rozloučení a pořizování upomínek. Popsán je proces truchlení se specifiky truchlení po ztrátě nenarozeného dítěte a pozornost je věnována také sociálně-právním náležitostem. Výzkumná část této práce zjišťuje formou dotazníkového šetření zkušenosti žen s porodem mrtvého plodu v České republice. Zvláště se zaměřuje na zkušenost žen s rozloučením s dítětem a vlastněním upomínek na mrtvorozené dítě.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis si focused on the problems of intrauterine fetal death. Actual knowledges about this issue are summarized in the theoretical part. Attention is devoted to the technical aspects of death fetus syndrome and historical context of care, furthermore the thesis analyzes present care of midwife with devotion to the farewell rituals and collection of mementos. The description of grieving process is provided with specifics of grieving after unborn child loss and attention is also devoted to the social law requirement. The practical part of this thesis uses a questionnaire survey to detect experience of women with stillbirth in the Czech republic. It is devoted especially on experience with parting with a baby and posessing collection of mementos on stillborn child.
Dead fetus, stillbirth, midwife, psychosocial intervention, farewell ritual, grieving process
Rozsah průvodní práce
72 s. (120 580 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku porodu mrtvého plodu. V teoretické části jsou shrnuty aktuální poznatky o dané problematice. Pozornost je věnována odborné stránce syndromu mrtvého plodu a historickému kontextu péče, dále práce rozebírá současnou péči porodní asistentky se zaměřením na rituály rozloučení a pořizování upomínek. Popsán je proces truchlení se specifiky truchlení po ztrátě nenarozeného dítěte a pozornost je věnována také sociálně-právním náležitostem. Výzkumná část této práce zjišťuje formou dotazníkového šetření zkušenosti žen s porodem mrtvého plodu v České republice. Zvláště se zaměřuje na zkušenost žen s rozloučením s dítětem a vlastněním upomínek na mrtvorozené dítě.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis si focused on the problems of intrauterine fetal death. Actual knowledges about this issue are summarized in the theoretical part. Attention is devoted to the technical aspects of death fetus syndrome and historical context of care, furthermore the thesis analyzes present care of midwife with devotion to the farewell rituals and collection of mementos. The description of grieving process is provided with specifics of grieving after unborn child loss and attention is also devoted to the social law requirement. The practical part of this thesis uses a questionnaire survey to detect experience of women with stillbirth in the Czech republic. It is devoted especially on experience with parting with a baby and posessing collection of mementos on stillborn child.
Dead fetus, stillbirth, midwife, psychosocial intervention, farewell ritual, grieving process
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanové metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanové metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Seznam doporučené literatury
1. BINDER, T. Psychologické a medicínské aspekty porodu mrtvého plodu. Praktická gynekologie [online]. 2007, roč. 11, č. 2, s. 61-64. [cit. 2015-09-09]. ISSN 1211-6645. Dostupné z:http://www.prolekare.cz/pdf?ida=pg_07_02_03.pdf
2. HÁJEK, Z. a kol. Rizikové a patologické těhotenství. 1. vyd. Praha: Grada, 2004, 444 s. ISBN 80-247-0418-8.
3. HÁJEK, Z., E. ČECH, K. MARŠÁL a kol. Porodnictví. 3. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2014, 576 s. ISBN 978-80-247-4529-9.
4. RATISLAVOVÁ, K. Aplikovaná psychologie porodnictví. 1. vyd. Praha: Reklamní atelier Area, 2008, 106 s. ISBN 978-80-254-2186-4.
5. RATISLAVOVÁ, K. a J. BERAN. Psychosociální intervence při porodu mrtvého plodu v historii a dnes. Česká gynekologie, 2010, roč. 75, č. 5, s. 462 -466. ISSN 1210-7832.
6. RATISLAVOVÁ, K., J. BERAN a L. KAŠOVÁ. Psycho-sociální péče o ženu po perinatální ztrátě. Praktický lékař. 2012, roč. 92, č. 9, s. 505-508. ISSN 1080-2711
Seznam doporučené literatury
1. BINDER, T. Psychologické a medicínské aspekty porodu mrtvého plodu. Praktická gynekologie [online]. 2007, roč. 11, č. 2, s. 61-64. [cit. 2015-09-09]. ISSN 1211-6645. Dostupné z:http://www.prolekare.cz/pdf?ida=pg_07_02_03.pdf
2. HÁJEK, Z. a kol. Rizikové a patologické těhotenství. 1. vyd. Praha: Grada, 2004, 444 s. ISBN 80-247-0418-8.
3. HÁJEK, Z., E. ČECH, K. MARŠÁL a kol. Porodnictví. 3. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2014, 576 s. ISBN 978-80-247-4529-9.
4. RATISLAVOVÁ, K. Aplikovaná psychologie porodnictví. 1. vyd. Praha: Reklamní atelier Area, 2008, 106 s. ISBN 978-80-254-2186-4.
5. RATISLAVOVÁ, K. a J. BERAN. Psychosociální intervence při porodu mrtvého plodu v historii a dnes. Česká gynekologie, 2010, roč. 75, č. 5, s. 462 -466. ISSN 1210-7832.
6. RATISLAVOVÁ, K., J. BERAN a L. KAŠOVÁ. Psycho-sociální péče o ženu po perinatální ztrátě. Praktický lékař. 2012, roč. 92, č. 9, s. 505-508. ISSN 1080-2711
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Hodnocení vedoucího: výborně
Hodnocení oponenta: velmi dobře
Doplňující otázky k obhajobě:
1. V metodice práce píšete, že respondentky byly osloveny mimo jiné pomocí emailu. Kde jste sehnala kontakty?
2. Z jakého důvodu jste zvolila metodiku pomocí dotazníkového šetření?
3. Jak jste vyhodnocovala položky z dotazníku č. 9, 10, 11, 13, 14, 15? V těchto otázkách není dáno, kdo na ně má nebo nemá odpovídat. Mohla jste si nějak ověřit, jestli respondentky odpovídaly jen na to, na co měly?
Obhajoba bakalářské práce s prezentací výborná.