Diplomová práce se zabývá riziky problémového chování dětí ve školním prostředí. Práce je členěna do dvou částí, teoretické a výzkumné. Teoretická část pojednává o základních východiscích dané problematiky, tedy o problémovém chování a poruchách chování dětí. V neposlední řadě pak o prostředí, které ovlivňuje vznik a prohlubování problémového chování dětí. Výzkumná část se stává z výzkumného šetření za použití Q-metodologie, která je založena na tom, že respondent má subjektivně rozhodnout o důležitosti výroků jemu předložených a zabývajících se danou tématikou.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the risk of problem behavior of children in school enviroment. The work is divided into theoretical part and research section. The theoretical part describe the basic phenomena of this area, like is the problem behavior and behavior disorders of children and the environment which can influence causes of problem behavior in children. Research section include the research which using the Q-methodology where the respondent have to subjectively decide about the importance of statements from these issues.
Klíčová slova
Problémové dítě, problémové chování, poruchy chování, výchovné prostředí,
Q-metodologie.
Klíčová slova v angličtině
Problem child, problem behavior, behavior disorders, educational environment,
Q-methodology.
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá riziky problémového chování dětí ve školním prostředí. Práce je členěna do dvou částí, teoretické a výzkumné. Teoretická část pojednává o základních východiscích dané problematiky, tedy o problémovém chování a poruchách chování dětí. V neposlední řadě pak o prostředí, které ovlivňuje vznik a prohlubování problémového chování dětí. Výzkumná část se stává z výzkumného šetření za použití Q-metodologie, která je založena na tom, že respondent má subjektivně rozhodnout o důležitosti výroků jemu předložených a zabývajících se danou tématikou.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the risk of problem behavior of children in school enviroment. The work is divided into theoretical part and research section. The theoretical part describe the basic phenomena of this area, like is the problem behavior and behavior disorders of children and the environment which can influence causes of problem behavior in children. Research section include the research which using the Q-methodology where the respondent have to subjectively decide about the importance of statements from these issues.
Klíčová slova
Problémové dítě, problémové chování, poruchy chování, výchovné prostředí,
Q-metodologie.
Klíčová slova v angličtině
Problem child, problem behavior, behavior disorders, educational environment,
Q-methodology.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá riziky problémového chování u dětí ve školním prostředí. Práce je členěna do dvou částí - teoretické a praktické. V teoretické části si autorka klade za cíl popsat základní teoretická východiska v oblasti problémového chování dětí. Praktická část je tvořena výzkumným šetřením za použití q-metodologie. Cílem práce je reflektovat, jaké chování ve školním prostředí hodnotí rodiče a pedagogové jako rizikové, tedy vedoucí k problémovému chování dítěte.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá riziky problémového chování u dětí ve školním prostředí. Práce je členěna do dvou částí - teoretické a praktické. V teoretické části si autorka klade za cíl popsat základní teoretická východiska v oblasti problémového chování dětí. Praktická část je tvořena výzkumným šetřením za použití q-metodologie. Cílem práce je reflektovat, jaké chování ve školním prostředí hodnotí rodiče a pedagogové jako rizikové, tedy vedoucí k problémovému chování dítěte.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1993, 415 p. ISBN 80-706-6534-3.
ČÁP, Jan, MAREŠ Jiří. Psychologie pro učitele: projevy, prevence a možnosti ovlivnění. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 655 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-807-3672-737.
COOPER, Paul. Understanding and supporting children with emotional and behavioural difficulties. Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 1999, 272 p. ISBN 18-530-2665-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1998. 257 s. ISBN 80-7076-798-9.
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 978-802-6201-748.
MERTIN, Václav, KREJČOVÁ Lenka. Problémy s chováním ve škole - jak na ně: individuální výchovný plán. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013, 198 s. ISBN 978-80-7478-026-4.
MICHALOVÁ, Zdeňka. Předškolák s problémovým chováním: projevy, prevence a možnosti ovlivnění. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 162 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-6201-823.
NAVRÁTIL, Stanislav, MATTIOLI Jan . Problémové chování dětí a mládeže: [jak mu předcházet, jak ho eliminovat]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 120 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4736-723.
PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2007. 270 s. ISBN 978-80-7184-569-0.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1993, 415 p. ISBN 80-706-6534-3.
ČÁP, Jan, MAREŠ Jiří. Psychologie pro učitele: projevy, prevence a možnosti ovlivnění. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 655 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-807-3672-737.
COOPER, Paul. Understanding and supporting children with emotional and behavioural difficulties. Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 1999, 272 p. ISBN 18-530-2665-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1998. 257 s. ISBN 80-7076-798-9.
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 978-802-6201-748.
MERTIN, Václav, KREJČOVÁ Lenka. Problémy s chováním ve škole - jak na ně: individuální výchovný plán. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013, 198 s. ISBN 978-80-7478-026-4.
MICHALOVÁ, Zdeňka. Předškolák s problémovým chováním: projevy, prevence a možnosti ovlivnění. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 162 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-6201-823.
NAVRÁTIL, Stanislav, MATTIOLI Jan . Problémové chování dětí a mládeže: [jak mu předcházet, jak ho eliminovat]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 120 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4736-723.
PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2007. 270 s. ISBN 978-80-7184-569-0.