Diplomová práce se zaměřuje na asistenta pedagoga a jeho úlohu na základní škole. V teoretické části jsou nejprve definovány základní pojmy týkající se vzdělávání, žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, asistenta pedagoga a jeho spolupráce s učitelem. Cílem práce je odpovědět na otázku, jaká je úloha asistenta pedagoga na základní škole. Empirická část se pomocí kvalitativního šetření snaží blíže nastínit práci asistenta pedagoga a analyzovat nejen jeho roli ve třídě, ale také přínos a spolupráci s učitelem.
Anotace v angličtině
The dissertation thesis focuses on a teacher's assistant and his role in elementary school. In the theoretical part basic terms related to the education of children with special educational needs, the teacher's assistant and his cooperation with the teacher are defined. The main goal of the dissertation is to answer a question, what the role of the teacher's assistant in elementary school is. Empirical part with a qualitative survey seeks to further outline the work of an assistant teacher and analyze his role, not only in classroom but also the contribution and cooperation with the teacher.
Klíčová slova
vzdělávání, asistent pedagoga, učitel, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, podpůrné opatření, školský zákon
Klíčová slova v angličtině
education, teaching assistant, teacher, pupil with special educational needs, support provision, education act
Rozsah průvodní práce
95 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na asistenta pedagoga a jeho úlohu na základní škole. V teoretické části jsou nejprve definovány základní pojmy týkající se vzdělávání, žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, asistenta pedagoga a jeho spolupráce s učitelem. Cílem práce je odpovědět na otázku, jaká je úloha asistenta pedagoga na základní škole. Empirická část se pomocí kvalitativního šetření snaží blíže nastínit práci asistenta pedagoga a analyzovat nejen jeho roli ve třídě, ale také přínos a spolupráci s učitelem.
Anotace v angličtině
The dissertation thesis focuses on a teacher's assistant and his role in elementary school. In the theoretical part basic terms related to the education of children with special educational needs, the teacher's assistant and his cooperation with the teacher are defined. The main goal of the dissertation is to answer a question, what the role of the teacher's assistant in elementary school is. Empirical part with a qualitative survey seeks to further outline the work of an assistant teacher and analyze his role, not only in classroom but also the contribution and cooperation with the teacher.
Klíčová slova
vzdělávání, asistent pedagoga, učitel, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, podpůrné opatření, školský zákon
Klíčová slova v angličtině
education, teaching assistant, teacher, pupil with special educational needs, support provision, education act
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat úlohou asistenta pedagoga na základní škole. V teoretické části se autorka bude zabývat základní terminologií související se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, rolí asistenta pedagoga a jeho pracovní náplní. Práce se bude věnovat úloze asistenta pedagoga od počátku jeho působení ve školách po současnost. V praktické části bude za pomoci kvalitativního šetření zjištěno, jak spolupracují asistenti pedagoga s pedagogem a jaký je přínos a úskalí této profese.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat úlohou asistenta pedagoga na základní škole. V teoretické části se autorka bude zabývat základní terminologií související se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, rolí asistenta pedagoga a jeho pracovní náplní. Práce se bude věnovat úloze asistenta pedagoga od počátku jeho působení ve školách po současnost. V praktické části bude za pomoci kvalitativního šetření zjištěno, jak spolupracují asistenti pedagoga s pedagogem a jaký je přínos a úskalí této profese.
Seznam doporučené literatury
BRIGGS Sue a Sue CUNNINGHAM. Making the Most of Your Teaching Assistant: Good Practice in Primary Schools. Vyd. 1. Abingdon: Routledge, 2009, 88 s. ISBN 978-0-415-45721-7.
ČESKO. Zákon č. 561/ 2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání. In: Sbírka zákonů České republiky, 2004.
KUCHARSKÁ, Anna. Specifické poruchy učení a chování. Vyd. 1. Praha: Portal, 1999, 141 s. ISBN 80-7178-294-7.
MÜLLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: UP, 2001. ISBN 80-244-0231-9.
ŠVAŘÍČEK R., ŠEĎOVÁ K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portal, 2007, 284 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
UZLOVÁ, I. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-764.
Seznam doporučené literatury
BRIGGS Sue a Sue CUNNINGHAM. Making the Most of Your Teaching Assistant: Good Practice in Primary Schools. Vyd. 1. Abingdon: Routledge, 2009, 88 s. ISBN 978-0-415-45721-7.
ČESKO. Zákon č. 561/ 2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání. In: Sbírka zákonů České republiky, 2004.
KUCHARSKÁ, Anna. Specifické poruchy učení a chování. Vyd. 1. Praha: Portal, 1999, 141 s. ISBN 80-7178-294-7.
MÜLLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: UP, 2001. ISBN 80-244-0231-9.
ŠVAŘÍČEK R., ŠEĎOVÁ K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portal, 2007, 284 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
UZLOVÁ, I. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-764.