Diplomová práce se zabývá problematikou agresivity dětí školního věku. Teoretická část se na úvod věnuje vymezení základních pojmů, charakterizuje vývojové období školního věku z pohledu předních vývojových teorií a popisuje možné příčiny vzniku agresivity v tomto období. Dále se věnuje typologii agresivního chování a druhům agrese a jejím projevům. V neposlední řadě se zabývá prevencí tohoto jevu, terapií a omezení projevů agresivního chování u dětí školního věku. V praktické části je proveden kvantitativní výzkum, kde pomocí metody pozorování a dotazníkového šetření budeme analyzovat četnost a typ výskytu agresivního chování u dětí na vybrané základní škole.
Annotation in English
The thesis deals with the issue of aggression schoolchildren. The theoretical part is devoted to home basic concepts, describes the development period of school age from the perspective of the leading evolutionary theories and describe possible causes of aggression in that period. He also discusses the typology of aggressive behaviour and modes of aggression and its manifestations. Finally, it deals with the prevention of this phenomenon, therapies and limitations of aggression among school children. The practical part is conducted quantitative research, using methods of observation which we analyse the frequency of occurrence and type of aggressive behaviour in children at chosen primary school.
Keywords
agresivita, morální usuzování, projevy agrese, příčiny agrese, školní věk
Keywords in English
Aggression, moral reasoning, manifestations of aggression, causes of aggression, school age
Length of the covering note
73 s.
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se zabývá problematikou agresivity dětí školního věku. Teoretická část se na úvod věnuje vymezení základních pojmů, charakterizuje vývojové období školního věku z pohledu předních vývojových teorií a popisuje možné příčiny vzniku agresivity v tomto období. Dále se věnuje typologii agresivního chování a druhům agrese a jejím projevům. V neposlední řadě se zabývá prevencí tohoto jevu, terapií a omezení projevů agresivního chování u dětí školního věku. V praktické části je proveden kvantitativní výzkum, kde pomocí metody pozorování a dotazníkového šetření budeme analyzovat četnost a typ výskytu agresivního chování u dětí na vybrané základní škole.
Annotation in English
The thesis deals with the issue of aggression schoolchildren. The theoretical part is devoted to home basic concepts, describes the development period of school age from the perspective of the leading evolutionary theories and describe possible causes of aggression in that period. He also discusses the typology of aggressive behaviour and modes of aggression and its manifestations. Finally, it deals with the prevention of this phenomenon, therapies and limitations of aggression among school children. The practical part is conducted quantitative research, using methods of observation which we analyse the frequency of occurrence and type of aggressive behaviour in children at chosen primary school.
Keywords
agresivita, morální usuzování, projevy agrese, příčiny agrese, školní věk
Keywords in English
Aggression, moral reasoning, manifestations of aggression, causes of aggression, school age
Research Plan
Diplomová práce se bude zabývat agresivitou dětí školního věku. Cílem práce tedy bude popsat tento jev a možnosti jak omezit četnost tohoto jevu ve společnosti. Teoretická část práce popíše možné příčiny tohoto jevu, dále se bude zabývat druhy a projevy agresivního chování u dětí. Smyslem této práce je také popsat možnostmi jak s těmito dětmi pracovat a jaké jsou v České republice zařízení, které se touto problematikou zabývají. Empirická část bude zahrnovat kvantitativní výzkum, v němž metodou pozorování a následným statistickým zpracováním dat popíšeme četnost výskytu projevů agresivity u dětí na vybrané základní škole..
Research Plan
Diplomová práce se bude zabývat agresivitou dětí školního věku. Cílem práce tedy bude popsat tento jev a možnosti jak omezit četnost tohoto jevu ve společnosti. Teoretická část práce popíše možné příčiny tohoto jevu, dále se bude zabývat druhy a projevy agresivního chování u dětí. Smyslem této práce je také popsat možnostmi jak s těmito dětmi pracovat a jaké jsou v České republice zařízení, které se touto problematikou zabývají. Empirická část bude zahrnovat kvantitativní výzkum, v němž metodou pozorování a následným statistickým zpracováním dat popíšeme četnost výskytu projevů agresivity u dětí na vybrané základní škole..
Recommended resources
ANTIER, Edwige. Agresivita dětí. Vyd. 2. Překlad Kristyna Křížová. Praha: Portál, 2011, 101 s. ISBN 978-80-7367-881-4.
BLOOMQUIST, Michael L a Steven V SCHNELL. Helping children with aggression and conduct problems: best practices for intervention. New York: Guilford, 2005, 418 s. ISBN 1593852401.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání Praha: Grada, 2006, 368 s. ISBN 80-247-1284-9.
LÁTALOVÁ, Klára. Agresivita v psychiatrii. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 235 s. ISBN 978-80-247-4454-4.
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 152 s. ISBN 978-80-247-2310-5.
SVOBODA, Jan. Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 164 s. ISBN 978-80-262-0603-3.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Vyd. 2. Překlad Kristyna Křížová. Praha: Portál, 2008, 175 s. ISBN 978-807-3674-267.
Recommended resources
ANTIER, Edwige. Agresivita dětí. Vyd. 2. Překlad Kristyna Křížová. Praha: Portál, 2011, 101 s. ISBN 978-80-7367-881-4.
BLOOMQUIST, Michael L a Steven V SCHNELL. Helping children with aggression and conduct problems: best practices for intervention. New York: Guilford, 2005, 418 s. ISBN 1593852401.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání Praha: Grada, 2006, 368 s. ISBN 80-247-1284-9.
LÁTALOVÁ, Klára. Agresivita v psychiatrii. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 235 s. ISBN 978-80-247-4454-4.
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 152 s. ISBN 978-80-247-2310-5.
SVOBODA, Jan. Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 164 s. ISBN 978-80-262-0603-3.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Vyd. 2. Překlad Kristyna Křížová. Praha: Portál, 2008, 175 s. ISBN 978-807-3674-267.