Tato diplomová práce popisuje téma resocializace rodin s dítětem raného věku s postižením v kontextu ucelené rehabilitace. Je rozdělena na dvě části teoretickou a praktickou. V teoretické části je definována cílová skupina, ucelená rehabilitace, socializace a resocializace, jsou zde popsána podpůrná opatření pro cílovou skupinu a závěrečná část je věnována komparaci se zahraničím. Cílem práce je popsat problematiku resocializace rodiny s dítětem raného věku s postižením a zjistit průběh této resocializace v praxi. Empirická část se zaměřuje na zprostředkování získaných poznatků od poradců rané péče a rodin, které využívají nebo využívaly službu rané péče prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů.
Anotace v angličtině
This thesis describes the theme of re-socialization of families with a child early age with disabilities in the context of comprehensive rehabilitation. It is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part of the target group is defined, comprehensive rehabilitation, socialization and rehabilitation, are discussed support measures for the target group and the final section is devoted to a comparison with other countries. The aim is to describe the problems of re-socialization of families with children with disabilities early age and determine the course of the resocialization in practice. Empirical part is focused on facilitating lessons learned from early intervention counselors and families who use or benefit from early intervention services through interviews and their subsequent interpretation.
Klíčová slova
resocializace, socializace, ucelená rehabilitace, habilitace, rodina, raný věk, dítě s postižením, funkce rodiny, podpůrná opatření, raná péče
Klíčová slova v angličtině
resocialization, socialization , comprehensive rehabilitation , habilitation, family, early age, child with a disability, family functions, supportive measures, early intervention
Rozsah průvodní práce
102 s. (201 687 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce popisuje téma resocializace rodin s dítětem raného věku s postižením v kontextu ucelené rehabilitace. Je rozdělena na dvě části teoretickou a praktickou. V teoretické části je definována cílová skupina, ucelená rehabilitace, socializace a resocializace, jsou zde popsána podpůrná opatření pro cílovou skupinu a závěrečná část je věnována komparaci se zahraničím. Cílem práce je popsat problematiku resocializace rodiny s dítětem raného věku s postižením a zjistit průběh této resocializace v praxi. Empirická část se zaměřuje na zprostředkování získaných poznatků od poradců rané péče a rodin, které využívají nebo využívaly službu rané péče prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů.
Anotace v angličtině
This thesis describes the theme of re-socialization of families with a child early age with disabilities in the context of comprehensive rehabilitation. It is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part of the target group is defined, comprehensive rehabilitation, socialization and rehabilitation, are discussed support measures for the target group and the final section is devoted to a comparison with other countries. The aim is to describe the problems of re-socialization of families with children with disabilities early age and determine the course of the resocialization in practice. Empirical part is focused on facilitating lessons learned from early intervention counselors and families who use or benefit from early intervention services through interviews and their subsequent interpretation.
Klíčová slova
resocializace, socializace, ucelená rehabilitace, habilitace, rodina, raný věk, dítě s postižením, funkce rodiny, podpůrná opatření, raná péče
Klíčová slova v angličtině
resocialization, socialization , comprehensive rehabilitation , habilitation, family, early age, child with a disability, family functions, supportive measures, early intervention
Zásady pro vypracování
Magisterská práce bude řešit aktuální téma a to problematiku resocializace rodiny s dítětem raného věku s postižením v kontextu ucelené (re)habilitace.
V teoretické části bude vymezena základní terminologie z oblasti ucelené rehabilitace a resocializace rodiny při narození dítěte s postižením. Pozornost bude zaměřena také na reakce a změny v socializačním procesu rodiny (psychické, fyzické, sociální dopady)a na podpůrná opatření státu zejména na službu sociální prevence "raná péče". Závěrečná kapitola teoretické části bude zaměřena na komparaci se zahraničím (Polsko, Rusko, Slovensko).
Praktická část bude řešena kvalitativní výzkumnou metodou - rozhovory s rodiči i poskytovateli služby raná péče a bude doplněna o kazuistiky.
Zásady pro vypracování
Magisterská práce bude řešit aktuální téma a to problematiku resocializace rodiny s dítětem raného věku s postižením v kontextu ucelené (re)habilitace.
V teoretické části bude vymezena základní terminologie z oblasti ucelené rehabilitace a resocializace rodiny při narození dítěte s postižením. Pozornost bude zaměřena také na reakce a změny v socializačním procesu rodiny (psychické, fyzické, sociální dopady)a na podpůrná opatření státu zejména na službu sociální prevence "raná péče". Závěrečná kapitola teoretické části bude zaměřena na komparaci se zahraničím (Polsko, Rusko, Slovensko).
Praktická část bude řešena kvalitativní výzkumnou metodou - rozhovory s rodiči i poskytovateli služby raná péče a bude doplněna o kazuistiky.
Seznam doporučené literatury
1) JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická hlediska. 2. vyd. Praha: Triton, 2006. 173 s. ISBN 80-7254-730-5.
2) POD RED. ILONY FAJFER, Pod red. Sylwii Wrony. Wsparcie instytucjonalne osób niepe. Katowice: Uniwersytet, 2009. ISBN 978.
3) SOBOTKOVÁ, D., DITTRICHOVÁ, J. Narodilo se s problémy a co bude dál? 1. vyd. Praha: Grada, 2003. 107 s. ISBN 80-247-0398-X.
4) SORIANO, V. Raná intervence v Evropě : Trendy v 17 evropských zemích. Praha: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání, 2000. Interní materiál Společnosti pro ranou péči.
5) SORIANO, V. Raná péče : Analýza situace v Evropě. 1. vyd. Brusel: Evropská agentura pro rozvoj speciální pedagogiky, 2005. 53 s. ISBN 8791500-58-3.
6) ŠÁNDOROVÁ, Z. Základy komprehenzívní a integrativní speciální pedagogiky raného věku. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. 121 s. ISBN 80-7041-259-3.
Seznam doporučené literatury
1) JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická hlediska. 2. vyd. Praha: Triton, 2006. 173 s. ISBN 80-7254-730-5.
2) POD RED. ILONY FAJFER, Pod red. Sylwii Wrony. Wsparcie instytucjonalne osób niepe. Katowice: Uniwersytet, 2009. ISBN 978.
3) SOBOTKOVÁ, D., DITTRICHOVÁ, J. Narodilo se s problémy a co bude dál? 1. vyd. Praha: Grada, 2003. 107 s. ISBN 80-247-0398-X.
4) SORIANO, V. Raná intervence v Evropě : Trendy v 17 evropských zemích. Praha: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání, 2000. Interní materiál Společnosti pro ranou péči.
5) SORIANO, V. Raná péče : Analýza situace v Evropě. 1. vyd. Brusel: Evropská agentura pro rozvoj speciální pedagogiky, 2005. 53 s. ISBN 8791500-58-3.
6) ŠÁNDOROVÁ, Z. Základy komprehenzívní a integrativní speciální pedagogiky raného věku. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. 121 s. ISBN 80-7041-259-3.