Bakalářská práce je rozdělena do dvou hlavních částí. První teoretická část se věnuje obecně motivaci a teorii učitelské profese a s nimi spojeným pojmům. Pozornost je věnována motivům, potřebám a zájmům, ale také konfliktům motivů. Prostor je dále věnován problémům učitelské profese, mezi které se řadí například feminizace učitelství či stárnutí učitelů. Vysvětleny jsou i jednotlivé etapy v profesní dráze učitelů. Poslední kapitola teoretické části je věnována samotné motivaci k učitelské profesi, od které se odvíjí praktická část této bakalářské práce. Praktická část je založena na vlastním kvantitativním výzkumu, který má za cíl zjistit motivy studentů vedoucí k podání přihlášky na učitelský obor a zda chtějí povolání učitele vykonávat.
Annotation in English
The bachelor's thesis is divided into two main parts. The first theoretical part is focused on motivation and theory of teaching profession and terms associated. Attention is paid to motives, needs and interests, but also conflicts of motives. The thesis also describes problems of the teaching profession, for instance, feminization of teaching profession or ageing of teachers. Different stages in careers of teachers are also explicated in this dissertation. The last chapter of the theoretical part is focused on motivation of the teaching profession, which determines the practical part of this thesis. The practical part is based on its own quantitative research, which aims to figure out the motives of students for choosing the teacher profession, and whether they want to work as a teacher.
Bakalářská práce je rozdělena do dvou hlavních částí. První teoretická část se věnuje obecně motivaci a teorii učitelské profese a s nimi spojeným pojmům. Pozornost je věnována motivům, potřebám a zájmům, ale také konfliktům motivů. Prostor je dále věnován problémům učitelské profese, mezi které se řadí například feminizace učitelství či stárnutí učitelů. Vysvětleny jsou i jednotlivé etapy v profesní dráze učitelů. Poslední kapitola teoretické části je věnována samotné motivaci k učitelské profesi, od které se odvíjí praktická část této bakalářské práce. Praktická část je založena na vlastním kvantitativním výzkumu, který má za cíl zjistit motivy studentů vedoucí k podání přihlášky na učitelský obor a zda chtějí povolání učitele vykonávat.
Annotation in English
The bachelor's thesis is divided into two main parts. The first theoretical part is focused on motivation and theory of teaching profession and terms associated. Attention is paid to motives, needs and interests, but also conflicts of motives. The thesis also describes problems of the teaching profession, for instance, feminization of teaching profession or ageing of teachers. Different stages in careers of teachers are also explicated in this dissertation. The last chapter of the theoretical part is focused on motivation of the teaching profession, which determines the practical part of this thesis. The practical part is based on its own quantitative research, which aims to figure out the motives of students for choosing the teacher profession, and whether they want to work as a teacher.
Práce se bude věnovat motivací studentů ke studiu učitelství na vysoké škole. Cílem této práce je zmapovat motivy vedoucí ke studiu učitelství a zjistit, zda studenti mají zájem využít svého vzdělání a vyučovat na školách či nikoliv. Práce bude mít dvě části.
První část bude teoretická. Budou vysvětleny základní pojmy spojené s motivací, jako je motiv, stimul či motivační proces a blíže se seznámíme s problémem motivace ke studiu.
Pro druhou, praktickou část, byl zvolen kvantitativní přístup a bude probíhat prostřednictvím dotazníků. Výběrovým souborem bude skupina respondentů, kteří navštěvují pedagogickou fakultu na Univerzitě Hradec Králové, konkrétně obory učitelství.
Research Plan
Práce se bude věnovat motivací studentů ke studiu učitelství na vysoké škole. Cílem této práce je zmapovat motivy vedoucí ke studiu učitelství a zjistit, zda studenti mají zájem využít svého vzdělání a vyučovat na školách či nikoliv. Práce bude mít dvě části.
První část bude teoretická. Budou vysvětleny základní pojmy spojené s motivací, jako je motiv, stimul či motivační proces a blíže se seznámíme s problémem motivace ke studiu.
Pro druhou, praktickou část, byl zvolen kvantitativní přístup a bude probíhat prostřednictvím dotazníků. Výběrovým souborem bude skupina respondentů, kteří navštěvují pedagogickou fakultu na Univerzitě Hradec Králové, konkrétně obory učitelství.
Recommended resources
ČÁP, Jan. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-717-8463-X.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 1. vyd. Praha: Academia, 2004, 472 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
HAVLÍK, Radomír. KOŤA, Jaroslav. Sociologie výchovy a školy. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-807-3673-277.
JELÍNEK, Marian. Motivace: mýtus dnešní doby. Praha: Eminent, 2013, 70 s. ISBN 978-80-7281-458-9.
KOMÁRKOVÁ, R. PROVAZNÍK, V. Motivace pracovního jednání. 2., přeprac. vyd. Praha: Oeconomica, 2004. ISBN 80-245-0703-X.
NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 1996, 270 s. ISBN 80-200-0592-7.
PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. 1. vyd. Praha: Academia, 2004, 472 s. ISBN 80-200-1086-6.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013, 483 s. ISBN 9788026204565.
Recommended resources
ČÁP, Jan. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-717-8463-X.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 1. vyd. Praha: Academia, 2004, 472 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
HAVLÍK, Radomír. KOŤA, Jaroslav. Sociologie výchovy a školy. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-807-3673-277.
JELÍNEK, Marian. Motivace: mýtus dnešní doby. Praha: Eminent, 2013, 70 s. ISBN 978-80-7281-458-9.
KOMÁRKOVÁ, R. PROVAZNÍK, V. Motivace pracovního jednání. 2., přeprac. vyd. Praha: Oeconomica, 2004. ISBN 80-245-0703-X.
NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 1996, 270 s. ISBN 80-200-0592-7.
PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. 1. vyd. Praha: Academia, 2004, 472 s. ISBN 80-200-1086-6.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013, 483 s. ISBN 9788026204565.