Tématem bakalářské práce je výchova skrze umění. Cílem práce je charakterizovat funkce umění ve výchově dětí v jejich každodenním životě, v rodině a také ve škole. Práce je teoreticko-praktická. V teoretické části budou definovány základní pojmy jako je umění, výchova a vzdělání. Dále je zde věnována kapitola artefiletice a výchově uměním ve škole se zaměřením na alternativní pedagogické koncepce, zejména waldorfské školství a školství Marie Montessori. Poslední kapitola se bude věnovat výchově uměním v každodenním životě dítěte.
Praktická část bude založena na výzkumném šetření, kde se zkoumají postoje rodičů na výchovu uměním a využití umění jako smysluplného nástroje výchovy dítěte.
Anotace v angličtině
The topic for this bachelor thesis is education through art. The aim of this work is to characterize the function of the art education in our daily lives, in families and also at school. The theoretical part of this work will define the basic terms such as art and education. There is also a chapter about artephiletics and education through art at school with a special emphasis on alternative pedagogical conception, primarily on Waldorf education or education of Maria Montessori. The last chapter focuses on education through art in children's daily life.
The practical part of this thesis is based on the survey and it analyzes the attitudes of the parents on using art as a useful tool for children's education.
Klíčová slova
výchova, umění, alternativní pedagogika, artefiletika
Klíčová slova v angličtině
education, art, alternative education, arthephiletics
Rozsah průvodní práce
60 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je výchova skrze umění. Cílem práce je charakterizovat funkce umění ve výchově dětí v jejich každodenním životě, v rodině a také ve škole. Práce je teoreticko-praktická. V teoretické části budou definovány základní pojmy jako je umění, výchova a vzdělání. Dále je zde věnována kapitola artefiletice a výchově uměním ve škole se zaměřením na alternativní pedagogické koncepce, zejména waldorfské školství a školství Marie Montessori. Poslední kapitola se bude věnovat výchově uměním v každodenním životě dítěte.
Praktická část bude založena na výzkumném šetření, kde se zkoumají postoje rodičů na výchovu uměním a využití umění jako smysluplného nástroje výchovy dítěte.
Anotace v angličtině
The topic for this bachelor thesis is education through art. The aim of this work is to characterize the function of the art education in our daily lives, in families and also at school. The theoretical part of this work will define the basic terms such as art and education. There is also a chapter about artephiletics and education through art at school with a special emphasis on alternative pedagogical conception, primarily on Waldorf education or education of Maria Montessori. The last chapter focuses on education through art in children's daily life.
The practical part of this thesis is based on the survey and it analyzes the attitudes of the parents on using art as a useful tool for children's education.
Klíčová slova
výchova, umění, alternativní pedagogika, artefiletika
Klíčová slova v angličtině
education, art, alternative education, arthephiletics
Zásady pro vypracování
V této práci by se studentka chtěla zabývat tím, jaký má vliv umění na výchovu dítěte. Zdali estetická a výtvarná výchova poskytována rodiči a pedagogickými institucemi nějakým způsobem ovlivní jeho osobnost. Také by se chtěla více dozvědět o tom, jak se lidé dívají na svět kolem sebe, nejen na svět umění, ale hlavně na každodenní svět, který nás obklopuje.
V praktické části by studentka chtěla provést kvantitativní výzkum pomocí dotazníkového šetření. Touto metodou by se chtěla pokusit zjistit, zdali se lidé o umění zajímají a jakým způsobem, zdali si myslí, že je vhodné dávat svým dětem určitou uměleckou průpravu a také jestli považují umění za důležitou součást, která se podílí na jejich duševním rozvoji.
Zásady pro vypracování
V této práci by se studentka chtěla zabývat tím, jaký má vliv umění na výchovu dítěte. Zdali estetická a výtvarná výchova poskytována rodiči a pedagogickými institucemi nějakým způsobem ovlivní jeho osobnost. Také by se chtěla více dozvědět o tom, jak se lidé dívají na svět kolem sebe, nejen na svět umění, ale hlavně na každodenní svět, který nás obklopuje.
V praktické části by studentka chtěla provést kvantitativní výzkum pomocí dotazníkového šetření. Touto metodou by se chtěla pokusit zjistit, zdali se lidé o umění zajímají a jakým způsobem, zdali si myslí, že je vhodné dávat svým dětem určitou uměleckou průpravu a také jestli považují umění za důležitou součást, která se podílí na jejich duševním rozvoji.
Seznam doporučené literatury
FIDLEROVÁ, Ludmila. Výchova uměním jako tvůrčí způsob poznávání. Percepce, imaginace, kreativita jako mody transcendence. [online]. 2009 [cit. 2015-03-26].
FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany: H&H, 2008.
KULKA, Jiří. Psychologie umění. Praha: Grada, 2008.
MARKALOUS, Bohumil. Estetika praktického života. Praha: Odeon, 1989.