Tématem bakalářské práce je Waldorfská škola očima dětí. Teoretická část je zaměřená obecně na alternativní školy, jejich druhy, vznik a vývoj. Kapitoly se zabývají odlišností od tradičních škol nebo důvodem, proč vznikly. Dále se práce ve své teoretické části věnuje konkrétně již waldorfské pedagogice, jejímu zakladateli, Rudolfu Steinerovi, a jejímu východisku, antroposofii. Další kapitoly jsou zaměřeny na znaky waldorfské pedagogiky, vzdělávací plán tohoto typu škol a popisem Základní školy Waldorfské Pardubice, ve které byla uskutečněna praktická část. Empirická část vychází z rozhovorů, ve kterých bylo zjišťováno, jak vnímají žáci Základní školy Waldorfské Pardubice specifika waldorfské pedagogiky.
Anotace v angličtině
The theme of this bachelor thesis Waldorf school through the eyes of children. The theoretical part is directed to alternative schools in general, its kind, formation and evolution. Chapters occupy with difference from traditional schools or with reason, why they has formed. Next is this thesis in its theoretical part dedicated to waldorf education, its founder, Rudolf Steiner, and its basis, anthroposophy. Next chapters are focused on characteristics of waldorf education, educational plan of this type of schools and description of Elementary waldorf school of Pardubice, in which was realized practical part. Empirical part is based on interviews with pupils of Elementary waldorf school of Pardubice. During these interview pupil were asked, how they perceive specific of waldorf education.
Klíčová slova
Alternativní školy, waldorfská pedagogika, Rudolf Steiner, antroposofie, dítě
Klíčová slova v angličtině
Alternative schools, waldorf education, Rudolf Steiner, anthroposophy, child
Rozsah průvodní práce
80 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je Waldorfská škola očima dětí. Teoretická část je zaměřená obecně na alternativní školy, jejich druhy, vznik a vývoj. Kapitoly se zabývají odlišností od tradičních škol nebo důvodem, proč vznikly. Dále se práce ve své teoretické části věnuje konkrétně již waldorfské pedagogice, jejímu zakladateli, Rudolfu Steinerovi, a jejímu východisku, antroposofii. Další kapitoly jsou zaměřeny na znaky waldorfské pedagogiky, vzdělávací plán tohoto typu škol a popisem Základní školy Waldorfské Pardubice, ve které byla uskutečněna praktická část. Empirická část vychází z rozhovorů, ve kterých bylo zjišťováno, jak vnímají žáci Základní školy Waldorfské Pardubice specifika waldorfské pedagogiky.
Anotace v angličtině
The theme of this bachelor thesis Waldorf school through the eyes of children. The theoretical part is directed to alternative schools in general, its kind, formation and evolution. Chapters occupy with difference from traditional schools or with reason, why they has formed. Next is this thesis in its theoretical part dedicated to waldorf education, its founder, Rudolf Steiner, and its basis, anthroposophy. Next chapters are focused on characteristics of waldorf education, educational plan of this type of schools and description of Elementary waldorf school of Pardubice, in which was realized practical part. Empirical part is based on interviews with pupils of Elementary waldorf school of Pardubice. During these interview pupil were asked, how they perceive specific of waldorf education.
Klíčová slova
Alternativní školy, waldorfská pedagogika, Rudolf Steiner, antroposofie, dítě
Klíčová slova v angličtině
Alternative schools, waldorf education, Rudolf Steiner, anthroposophy, child
Zásady pro vypracování
Teoretická část:
1. Co je alternativní pedagogika a jaké jsou její druhy
2. Proč alternativní pedagogika vznikla
3. Pozitivní vliv alternativní pedagogiky na všestranný rozvoj dětí
Praktická část:
4. Metodologie: jako hlavní výzkumný nástroj bude použit rozhovor s dětmi základní waldorfské školy; jako vedlejší výzkumný nástroj bude použito pozorování, případně dotazník pro rodiče dětí základní waldorfské školy.
5. Praktická část bude zaměřena především na zjištění očekávání, které děti při vstupu na základní waldorfskou školu mají. Výzkumná část se bude zabývat také pocity dětí. Studentka bud zjišťovat, jak jsou na konkrétní základní waldorfské škole žáci spokojeni, co se jim ve škole líbí a proč.
Zásady pro vypracování
Teoretická část:
1. Co je alternativní pedagogika a jaké jsou její druhy
2. Proč alternativní pedagogika vznikla
3. Pozitivní vliv alternativní pedagogiky na všestranný rozvoj dětí
Praktická část:
4. Metodologie: jako hlavní výzkumný nástroj bude použit rozhovor s dětmi základní waldorfské školy; jako vedlejší výzkumný nástroj bude použito pozorování, případně dotazník pro rodiče dětí základní waldorfské školy.
5. Praktická část bude zaměřena především na zjištění očekávání, které děti při vstupu na základní waldorfskou školu mají. Výzkumná část se bude zabývat také pocity dětí. Studentka bud zjišťovat, jak jsou na konkrétní základní waldorfské škole žáci spokojeni, co se jim ve škole líbí a proč.
Seznam doporučené literatury
1. CACH, Josef. Reformní (alternativní) pedagogika: výzva k nápravě společnosti. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta humanitních studií, 2002, 52 s. ISBN 80-719-4486-6.
2. GRUNELIUS, Elisabeth M. Výchova v raném dětském věku: školky s waldorfskou pedagogikou. Praha: Baltazar, 1992. ISBN 80-900-3073-4.
3. HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 228 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8888-0.
4. RÝDL, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Vyd. 1. Brno: Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900-0358-3.
5. STEINER, Rudolf a CARLGREN, Frans. Výchova ke svobodě: pedagogika Rudolfa Steinera; obrazy a zprávy ze světového hnutí svobodných waldorfských škol. 1. vyd. Editor Zdeněk Váňa, Arne Klinborg. Praha: Baltazar, 1991, 263 s. ISBN 80-900-3072-6.
Seznam doporučené literatury
1. CACH, Josef. Reformní (alternativní) pedagogika: výzva k nápravě společnosti. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta humanitních studií, 2002, 52 s. ISBN 80-719-4486-6.
2. GRUNELIUS, Elisabeth M. Výchova v raném dětském věku: školky s waldorfskou pedagogikou. Praha: Baltazar, 1992. ISBN 80-900-3073-4.
3. HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 228 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8888-0.
4. RÝDL, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Vyd. 1. Brno: Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900-0358-3.
5. STEINER, Rudolf a CARLGREN, Frans. Výchova ke svobodě: pedagogika Rudolfa Steinera; obrazy a zprávy ze světového hnutí svobodných waldorfských škol. 1. vyd. Editor Zdeněk Váňa, Arne Klinborg. Praha: Baltazar, 1991, 263 s. ISBN 80-900-3072-6.