Práce je věnována problematice inkluze a socializace dětí z etnických minorit na vybrané základní škole. Teoretické ukotvení spočívá v diskurzu multikulturalismu a interkulturalismu a jejich přesahy do pedagogiky. Cílem práce je zjistit, jak zavedení těchto diskurzů do pedagogiky ovlivnilo socializaci a inkluzi dětí z etnických minorit do školního kolektivu. Dalším úkolem je zjistit, zda se již popsané kulturní modely stále projevují ve vzdělávání. Hlavním zdrojem práce je vlastní terénní výzkum realizovaný na základní škole v krajském městě od října 2015 do dubna 2016.
Anotace v angličtině
The thesis concentrates on the problematics of inclusion and socialisation of children from ethnic minorities on a chosen elemantary school. The theoretical anchoring is based on a discourse of multiculturalism and interculturalism and their overlap into pedagogy. The thesis aims to find how the implemetation of these discourses into pedagogy influenced the socialization and the inclusion of children from ethnic minorities into the school's collective. The major source of the thesis is own field survey that was carried out on a primary school in county town from October 2015 till April 2016.
Práce je věnována problematice inkluze a socializace dětí z etnických minorit na vybrané základní škole. Teoretické ukotvení spočívá v diskurzu multikulturalismu a interkulturalismu a jejich přesahy do pedagogiky. Cílem práce je zjistit, jak zavedení těchto diskurzů do pedagogiky ovlivnilo socializaci a inkluzi dětí z etnických minorit do školního kolektivu. Dalším úkolem je zjistit, zda se již popsané kulturní modely stále projevují ve vzdělávání. Hlavním zdrojem práce je vlastní terénní výzkum realizovaný na základní škole v krajském městě od října 2015 do dubna 2016.
Anotace v angličtině
The thesis concentrates on the problematics of inclusion and socialisation of children from ethnic minorities on a chosen elemantary school. The theoretical anchoring is based on a discourse of multiculturalism and interculturalism and their overlap into pedagogy. The thesis aims to find how the implemetation of these discourses into pedagogy influenced the socialization and the inclusion of children from ethnic minorities into the school's collective. The major source of the thesis is own field survey that was carried out on a primary school in county town from October 2015 till April 2016.
Studentka se ve své bakalářské práci zaměří na sociální inkluzi a socializaci dětí z minorit na vybrané základní škole. Svůj výzkum ukotví pomocí konceptu multikulturalismu s přihlédnutím na interkulturní vzdělávání/ výchovu. Studentka se bude věnovat projevům kultur sledovaných dětí z etnických minorit, otázce, zda během základního vzdělávání může docházet k interkulturnímu dialogu, a tomu, jak se tyto jevy projevují v rámci socializace a inkluze dětí z konkrétních minorit. V rámci výzkumu chce zjistit, zda se již dříve v teoriích formulované kulturní modely nadále ve vzdělávání projevují, jak děti přijímají multikulturní/ interkulturní výchovu v rámci vzdělávacího systému a co jim takový přístup přináší. Dále zda učitelé vnímají nějaké změny ve vztahu k multikulturní/ interkulturní výchově popř. zda pod vlivem zavedení multikulturní výchovy dochází k lepší socializaci a inkluzi žáků. Pro zodpovězení výzkumných otázek studentka využije především metodu zúčastněného pozorování a dále interview s učiteli.
Zásady pro vypracování
Studentka se ve své bakalářské práci zaměří na sociální inkluzi a socializaci dětí z minorit na vybrané základní škole. Svůj výzkum ukotví pomocí konceptu multikulturalismu s přihlédnutím na interkulturní vzdělávání/ výchovu. Studentka se bude věnovat projevům kultur sledovaných dětí z etnických minorit, otázce, zda během základního vzdělávání může docházet k interkulturnímu dialogu, a tomu, jak se tyto jevy projevují v rámci socializace a inkluze dětí z konkrétních minorit. V rámci výzkumu chce zjistit, zda se již dříve v teoriích formulované kulturní modely nadále ve vzdělávání projevují, jak děti přijímají multikulturní/ interkulturní výchovu v rámci vzdělávacího systému a co jim takový přístup přináší. Dále zda učitelé vnímají nějaké změny ve vztahu k multikulturní/ interkulturní výchově popř. zda pod vlivem zavedení multikulturní výchovy dochází k lepší socializaci a inkluzi žáků. Pro zodpovězení výzkumných otázek studentka využije především metodu zúčastněného pozorování a dále interview s učiteli.
Seznam doporučené literatury
BITTNEROVÁ, D. Funkce kulturních modelů ve vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2011. 308 s. ISBN 978-80-87398-18-0,
ČERNÍK, J. S vietnamskými dětmi na českých školách Jinočany: H & H, 2006. 221s. ISBN 80-7319-055-9,
ERIKSEN, T. H. Sociální a kulturní antropologie. Praha: Portál, 2008. 407 s. ISBN 978-80-7367-465-6.,
HORÁKOVÁ, H. Kultura jako všelék?:kritika soudobých přístupů, Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2012. 318 s. ISBN 978-80-7419-103-9(brož.)
PELCOVÁ, N. Multikulturalismus a multikulturní výchova. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2009. 226 s. ISBN 978-80-7290-392-4,
ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Karolinum, 2008. 124 s. ISBN 978-80-246-1524-0
Seznam doporučené literatury
BITTNEROVÁ, D. Funkce kulturních modelů ve vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2011. 308 s. ISBN 978-80-87398-18-0,
ČERNÍK, J. S vietnamskými dětmi na českých školách Jinočany: H & H, 2006. 221s. ISBN 80-7319-055-9,
ERIKSEN, T. H. Sociální a kulturní antropologie. Praha: Portál, 2008. 407 s. ISBN 978-80-7367-465-6.,
HORÁKOVÁ, H. Kultura jako všelék?:kritika soudobých přístupů, Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2012. 318 s. ISBN 978-80-7419-103-9(brož.)
PELCOVÁ, N. Multikulturalismus a multikulturní výchova. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2009. 226 s. ISBN 978-80-7290-392-4,
ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Karolinum, 2008. 124 s. ISBN 978-80-246-1524-0
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila závěry své práce a reagovala na dotazy komise, která se přiklonila k hodnocení oponentky.