Tato bakalářská práce se zabývá vzděláváním mentálně postižených směřujícím k rozvoji jejich osobnosti a zapojení do běžného života. Zaměřuji se na pojem mentální retardace a (re) integrace do společnosti. Práce dále vychází z výsledku terénního výzkumu v Praktické škole, která nabízí mnoho sociálních služeb včetně tranzitního programu, který poskytuje podporu lidem s mentálním nebo kombinovaným postižením při osvojování sociálních a pracovních dovedností. Analyzuji tedy její služby, metody vzdělávání a především to, jestli mají tyto osoby po programu lepší možnost uplatnění na trhu práce.
Anotace v angličtině
The present BA thesis has the following area of focus: education of people with mental disabilities aiming to develop their personality and integrate them into community. It investigates the concepts of mental retardation, integration and reintegration into society. The thesis includes a survey whose findings are presented in a separate chapter. A special needs school was selected to conduct the survey. The school serves students who struggle with mental disabilities or a more complex disabilities helping them to gain social and work related skills. The survey analyses the methods of instruction, level of services including a transition program and how successful in the job market the clients are after completing the program.
Klíčová slova
Mentální retardace, integrace, sociální služby, stigma, zaměstnávání
Klíčová slova v angličtině
Mental retardation, integration, social services, stigma, employment
Rozsah průvodní práce
57 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá vzděláváním mentálně postižených směřujícím k rozvoji jejich osobnosti a zapojení do běžného života. Zaměřuji se na pojem mentální retardace a (re) integrace do společnosti. Práce dále vychází z výsledku terénního výzkumu v Praktické škole, která nabízí mnoho sociálních služeb včetně tranzitního programu, který poskytuje podporu lidem s mentálním nebo kombinovaným postižením při osvojování sociálních a pracovních dovedností. Analyzuji tedy její služby, metody vzdělávání a především to, jestli mají tyto osoby po programu lepší možnost uplatnění na trhu práce.
Anotace v angličtině
The present BA thesis has the following area of focus: education of people with mental disabilities aiming to develop their personality and integrate them into community. It investigates the concepts of mental retardation, integration and reintegration into society. The thesis includes a survey whose findings are presented in a separate chapter. A special needs school was selected to conduct the survey. The school serves students who struggle with mental disabilities or a more complex disabilities helping them to gain social and work related skills. The survey analyses the methods of instruction, level of services including a transition program and how successful in the job market the clients are after completing the program.
Klíčová slova
Mentální retardace, integrace, sociální služby, stigma, zaměstnávání
Klíčová slova v angličtině
Mental retardation, integration, social services, stigma, employment
Zásady pro vypracování
Studentka se bude zabývat vzděláváním mentálně postižených směřujícím k rozvoji jejich osobnosti a zapojení do běžného života. Zaměří se na pojem mentální retardace a (re)integrace do společnosti. Bude se věnovat především Praktické škole Svítání, která nabízí mnoho sociálních služeb včetně tranzitního programu, který poskytuje podporu lidem s mentálním nebo kombinovaným postižením při osvojování sociálních a pracovních dovedností. Po tomto programu mají vetší šanci při začleňovaní do společnosti a program také zvyšuje šanci nalézt práci na otevřeném trhu či chráněném pracovním místě. Pozornost bude věnovat především této instituci. Bude analyzovat její služby, prostředí, stupně postižení a věkovou kategorii klientů, metody vzdělávání, společenské aktivity a také dobrovolnictví.
Zásady pro vypracování
Studentka se bude zabývat vzděláváním mentálně postižených směřujícím k rozvoji jejich osobnosti a zapojení do běžného života. Zaměří se na pojem mentální retardace a (re)integrace do společnosti. Bude se věnovat především Praktické škole Svítání, která nabízí mnoho sociálních služeb včetně tranzitního programu, který poskytuje podporu lidem s mentálním nebo kombinovaným postižením při osvojování sociálních a pracovních dovedností. Po tomto programu mají vetší šanci při začleňovaní do společnosti a program také zvyšuje šanci nalézt práci na otevřeném trhu či chráněném pracovním místě. Pozornost bude věnovat především této instituci. Bude analyzovat její služby, prostředí, stupně postižení a věkovou kategorii klientů, metody vzdělávání, společenské aktivity a také dobrovolnictví.
Seznam doporučené literatury
ANDERLIK, Lore. Cesta k inkluzi: úvahy z praxe a pro praxi. 1. vyd. Praha: Triton, 2014. 210 s. ISBN 9788073877651.
BAZALOVÁ, Barbora. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 183 s. ISBN 978-802-6206-934.
SANDLER, Allen; ROBINSON, Rick. Public attitudes and community acceptance of mentally retarded persons: A review. Education and Training of the Mentally Retarded, 1981, 97-103.
SOLOVSKÁ, Vendula. Rozvoj dovedností dospělých lidí s mentálním postižením. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 191 s. ISBN 978-802-6203-698. VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu: [teoretické základy a metodika]. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 230 s. ISBN 80-718-4929-4.
VALENTA, Milan a Jan MICHALÍK. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. 1 vyd. Praha: Grada, 2012. 349 s. ISBN 978-80-247-3829-1.
VALENTA, Milan. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 4., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2009, 366 s. ISBN 978-807-3201-371.
WEBER, Michael; WAGNER, Britta. Inklusion, Integration und Lebensqualität in Werkstätten für behinderte Menschen. Zeitschrift für Heilpädagogik, 2015, 3
Seznam doporučené literatury
ANDERLIK, Lore. Cesta k inkluzi: úvahy z praxe a pro praxi. 1. vyd. Praha: Triton, 2014. 210 s. ISBN 9788073877651.
BAZALOVÁ, Barbora. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 183 s. ISBN 978-802-6206-934.
SANDLER, Allen; ROBINSON, Rick. Public attitudes and community acceptance of mentally retarded persons: A review. Education and Training of the Mentally Retarded, 1981, 97-103.
SOLOVSKÁ, Vendula. Rozvoj dovedností dospělých lidí s mentálním postižením. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 191 s. ISBN 978-802-6203-698. VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu: [teoretické základy a metodika]. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 230 s. ISBN 80-718-4929-4.
VALENTA, Milan a Jan MICHALÍK. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. 1 vyd. Praha: Grada, 2012. 349 s. ISBN 978-80-247-3829-1.
VALENTA, Milan. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 4., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2009, 366 s. ISBN 978-807-3201-371.
WEBER, Michael; WAGNER, Britta. Inklusion, Integration und Lebensqualität in Werkstätten für behinderte Menschen. Zeitschrift für Heilpädagogik, 2015, 3
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka seznámila komisi s výsledky své práce a postupem, kterým k nim dospěla. Reagovala na výtky oponenta a vedoucího práce.