Bakalářská práce se zabývá vlivy prostředí, které ovlivňují vzdělanostní dráhu romských dětí. Zaměřuje se především na rodinné a školní prostředí. Hlavními metodami jsou především zúčastněné pozorování a polostrukturovaný rozhovor.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with environmental influences that affect the educational path of the Roma children. It focuses primarily on family and school environment. The main methods are primarily participant observation and semi-structured interview.
Klíčová slova
Doučování, romský žák, vzdělanostní dráha, klima školy
Klíčová slova v angličtině
Tutoring, roma student, educational path, school climate
Rozsah průvodní práce
81s.(108 070 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá vlivy prostředí, které ovlivňují vzdělanostní dráhu romských dětí. Zaměřuje se především na rodinné a školní prostředí. Hlavními metodami jsou především zúčastněné pozorování a polostrukturovaný rozhovor.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with environmental influences that affect the educational path of the Roma children. It focuses primarily on family and school environment. The main methods are primarily participant observation and semi-structured interview.
Klíčová slova
Doučování, romský žák, vzdělanostní dráha, klima školy
Klíčová slova v angličtině
Tutoring, roma student, educational path, school climate
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se věnuje vzdělávání romských žáků navštěvujících ZŠ na Praze 5 a zároveň doučování ve vybraných romských rodinách, kdy v jednom případě rodinu bude nahrazovat dětský domov. Rodinné a školní prostředí budu srovnávat z hlediska vlivu na vzdělanostní dráhy romského dítěte. Metody výzkumu: nezúčastněné a zúčastněné pozorování (v rámci doučování v rodině a při výuce na ZŠ). Druhou částí výzkumu bude zamyšlení se nad výzkumnými otázkami, které se týkají vlivu prostředí na vzdělávání romských dětí. Ovlivňuje rodina postoj a přístup dítěte ke vzdělání? Existuje výrazná souvislost mezi vzdělávací dráhou dětí a typem rodiny, ze které pocházejí? Zasahuje do vlivu na vzdělanost romského dítěte finanční stránka rodiny? Skrývají se v celé této problematice otázky stigmatizace, předsudků, stereotypů ze strany společnosti? Tyto otázky chci zkoumat právě pomocí dlouhodobého pobytu ve školním prostředí a pravidelného docházení do rodinného prostředí v rámci doučování dětí. Teoretické zakotvení bude vycházet z antropologie a sociologie vzdělávání a z textů věnujících se segregačním mechanismům.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se věnuje vzdělávání romských žáků navštěvujících ZŠ na Praze 5 a zároveň doučování ve vybraných romských rodinách, kdy v jednom případě rodinu bude nahrazovat dětský domov. Rodinné a školní prostředí budu srovnávat z hlediska vlivu na vzdělanostní dráhy romského dítěte. Metody výzkumu: nezúčastněné a zúčastněné pozorování (v rámci doučování v rodině a při výuce na ZŠ). Druhou částí výzkumu bude zamyšlení se nad výzkumnými otázkami, které se týkají vlivu prostředí na vzdělávání romských dětí. Ovlivňuje rodina postoj a přístup dítěte ke vzdělání? Existuje výrazná souvislost mezi vzdělávací dráhou dětí a typem rodiny, ze které pocházejí? Zasahuje do vlivu na vzdělanost romského dítěte finanční stránka rodiny? Skrývají se v celé této problematice otázky stigmatizace, předsudků, stereotypů ze strany společnosti? Tyto otázky chci zkoumat právě pomocí dlouhodobého pobytu ve školním prostředí a pravidelného docházení do rodinného prostředí v rámci doučování dětí. Teoretické zakotvení bude vycházet z antropologie a sociologie vzdělávání a z textů věnujících se segregačním mechanismům.
Seznam doporučené literatury
Bourdieu, P. a Wacquant, I.1992. An invitation to Reflexive Sociology, University of Chicago Press.
Bourgois, P. 1996. Confronting Anthropology, Education, and Inner City Apartheid. American Anthropologist. vol. 98.
Chapman, T. 2007. The Power of Contexts: Teaching and Learning in Recently Desegregated Schools.American Anthropological Association.(online journal) 38 ,3 (www.ucpressjournals.com/reprintInfo.asp. DOI: 10.1525/aeq.2007.38.3.297.)
Katrňák, T. 2004. Odsouzeni k manuální práci: Vzdělaností reprodukce v dělnické rodině. Praha: SLON.
Lábusová, A., Nikolai, T., Pekárková, S., Rendl, M. 2010. Nemoc bezmocných: lehká mentální retardace. Analýza inteligenčního testu SON-R. Praha: Člověk v tísni, o. p. s.
Median. 2015. Výzkumná zpráva Analýza determinantů pracovní aktivity obyvatel sociálně vyloučených a sociálním vyloučením ohrožených oblastí. Praha: Agentura pro sociální začleňování.
Mickelson, R. 2003. The Academic Consequences of Desegregation and Segregation: Evidence from the Charlottemecklenburg schools. North Carolina: Law review asociation.
Seznam doporučené literatury
Bourdieu, P. a Wacquant, I.1992. An invitation to Reflexive Sociology, University of Chicago Press.
Bourgois, P. 1996. Confronting Anthropology, Education, and Inner City Apartheid. American Anthropologist. vol. 98.
Chapman, T. 2007. The Power of Contexts: Teaching and Learning in Recently Desegregated Schools.American Anthropological Association.(online journal) 38 ,3 (www.ucpressjournals.com/reprintInfo.asp. DOI: 10.1525/aeq.2007.38.3.297.)
Katrňák, T. 2004. Odsouzeni k manuální práci: Vzdělaností reprodukce v dělnické rodině. Praha: SLON.
Lábusová, A., Nikolai, T., Pekárková, S., Rendl, M. 2010. Nemoc bezmocných: lehká mentální retardace. Analýza inteligenčního testu SON-R. Praha: Člověk v tísni, o. p. s.
Median. 2015. Výzkumná zpráva Analýza determinantů pracovní aktivity obyvatel sociálně vyloučených a sociálním vyloučením ohrožených oblastí. Praha: Agentura pro sociální začleňování.
Mickelson, R. 2003. The Academic Consequences of Desegregation and Segregation: Evidence from the Charlottemecklenburg schools. North Carolina: Law review asociation.