Bakalářská práce se zabývá syndromem vyhoření u pracovníků v pomáhajících profesích. Tato práce je členěna na část teoretickou a na část praktickou. Teoretická část uvádí definici syndromu vyhoření, vývoj syndromu vyhoření, příznaky syndromu vyhoření, rizikové skupiny, diagnostiku syndromu vyhoření, léčbu a prevenci vzniku tohoto syndromu. Dále jsou v teoretické části charakterizována jednotlivá povolání v pomáhajících profesích. V praktické části, jsou analyzována data, která byla zjištěna formou dotazníkového šetření. Vybraným vzorkem pracovníků v pomáhajících profesích jsou pedagogičtí pracovníci, všeobecné sestry a zdravotně sociální pracovníci. V závěru praktické části je vyhodnocena míra syndromu vyhoření mezi zvolenými profesemi.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with a burnout syndrome among the workers in the helping professions. This thesis is divided into the theoretical and the practical part. The theoretical part provides a definition of the burnout syndrome, the development of the burnout syndrome, symptoms of the burnout syndrome, risk groups, diagnosis of the burnout syndrome, treatment and prevention of this syndrome. Furthermore, in the theoretical part is characterized each of the selected occupations in the helping professions, such as health and social worker, nurse and educationalist. In the practical part are analyzed data that were found through the questionnaire. The selected sample of the workers in the helping professions are educationalists, nurses, and health and social workers. At the end of the practical part is assessing the extent of the burnout syndrome among the selected occupations.
Klíčová slova
syndrom vyhoření, pomáhající profese, pedagog, všeobecná sestra, zdravotně sociální pracovník, stres, prevence
Klíčová slova v angličtině
burnout syndrome, helping professions, educationalist, general nurse, health and social worker, stress, prevention
Rozsah průvodní práce
65 s. (76 371)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá syndromem vyhoření u pracovníků v pomáhajících profesích. Tato práce je členěna na část teoretickou a na část praktickou. Teoretická část uvádí definici syndromu vyhoření, vývoj syndromu vyhoření, příznaky syndromu vyhoření, rizikové skupiny, diagnostiku syndromu vyhoření, léčbu a prevenci vzniku tohoto syndromu. Dále jsou v teoretické části charakterizována jednotlivá povolání v pomáhajících profesích. V praktické části, jsou analyzována data, která byla zjištěna formou dotazníkového šetření. Vybraným vzorkem pracovníků v pomáhajících profesích jsou pedagogičtí pracovníci, všeobecné sestry a zdravotně sociální pracovníci. V závěru praktické části je vyhodnocena míra syndromu vyhoření mezi zvolenými profesemi.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with a burnout syndrome among the workers in the helping professions. This thesis is divided into the theoretical and the practical part. The theoretical part provides a definition of the burnout syndrome, the development of the burnout syndrome, symptoms of the burnout syndrome, risk groups, diagnosis of the burnout syndrome, treatment and prevention of this syndrome. Furthermore, in the theoretical part is characterized each of the selected occupations in the helping professions, such as health and social worker, nurse and educationalist. In the practical part are analyzed data that were found through the questionnaire. The selected sample of the workers in the helping professions are educationalists, nurses, and health and social workers. At the end of the practical part is assessing the extent of the burnout syndrome among the selected occupations.
Klíčová slova
syndrom vyhoření, pomáhající profese, pedagog, všeobecná sestra, zdravotně sociální pracovník, stres, prevence
Klíčová slova v angličtině
burnout syndrome, helping professions, educationalist, general nurse, health and social worker, stress, prevention
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanové metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanové metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Seznam doporučené literatury
1. HONZÁK, Radkin. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Praha: Vyšehrad, 2013. ISBN 978-80-7429-331-3.
2. JEKLOVÁ, Marta a Eva REITMAYEROVÁ. Syndrom vyhoření. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-86991-74-1.
3. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-568-4.
4. NOVÁK, Tomáš. Jak bojovat se stresem. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0695-4.
5. PRIEß, Mirriam. Jak zvládnout syndrom vyhoření. Najděte cestu zpátky k sobě. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5394-2.
Seznam doporučené literatury
1. HONZÁK, Radkin. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Praha: Vyšehrad, 2013. ISBN 978-80-7429-331-3.
2. JEKLOVÁ, Marta a Eva REITMAYEROVÁ. Syndrom vyhoření. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-86991-74-1.
3. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-568-4.
4. NOVÁK, Tomáš. Jak bojovat se stresem. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0695-4.
5. PRIEß, Mirriam. Jak zvládnout syndrom vyhoření. Najděte cestu zpátky k sobě. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5394-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Hodnocení vedoucího: velmi dobře
Hodnocení oponenta: velmi dobře minus
Doplňující otázky k obhajobě:
1. Domníváte se, že některá z profesí sledovaných Vaším výzkumem je syndromem vyhoření více ohrožená než profese ostatní?
2. Jak by měl dle vašeho názoru jednat/reagovat pracovník, který si všimne, že někdo z jeho kolegů může být ohrožen syndromem vyhoření?
Obhajoba bakalářské práce s prezentací velmi dobrá.