Tato bakalářská práce se zaměřuje na prezentaci islámu ve francouzských médiích, kterou konkrétně představí na fenoménu šátku a zahalování ve Francii. Hlavními metodami pro zpracování je popis získaných poznatků, analýza textů, obsahová analýza mediálních zpráv francouzských deníků a vypracování případové studie na téma zahalování. První kapitola je teoretická a stručně nastiňuje historický vývoj islámu v Evropě a na příkladech francouzského sekularismu a De Rooverově problematice liberálního modelu sekularismu uvádí, že manifestace náboženské příslušnosti muslimské populace dostávající se ze soukromé sféry do veřejné sféry jsou vznikem konfliktů mezi náboženstvím a sekulárním státem. Druhá je rovněž teoretická a vymezuje současný postoj Francie k náboženství a jeho projevům vyznání ve veřejném prostoru. Problematické uplatňování francouzského sekularismu v praxi je zmíněno na vybraném tématu fenoménu šátku a zahalování ve Francii. Třetí je praktická a zaměřuje se na obsahovou analýzu mediálních zpráv. Ve sledovaném období od 1. ledna 2010 do 31. prosince 2014 skrze 3 vybrané kauzy analýza sleduje, jakým způsobem deníky Le Figaro a Le Monde pohlížejí na fenomén šátku a zahalování ve Francii.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the Presentation of Islam in the French Medias, which specifically presents on the Phenomenon of Headscarf and the Veiling in France. The main methods for processing is description of the text analysis, textual analysis, content analysis of medias reports of French Daily newspapers and developing Case Study on the Theme of Veiling. The first chapter is theoretical and briefly outlines the historical development of Islam in Europe and on examples of French secularism and De Roover's issue of the liberal model of secularism states that the manifestation of religious affiliation of the Muslim Population is receiving from the private sphere into the public sphere is the emergence of conflicts between religion and the secular state. The second is also theoretical and defines the current attitude of France toward religion and its manifestations of religion in public space. The problematic application of French secularism in practice is mentioned on the selected topic Phenomenon of Headscarf and the Veiling in France. The third is practical and focuses on content analysis of media reports. In the reporting period from 1 January 2010 until 31 December 2014 by the three selected cases analysis looks at how the Dailies Le Figaro and Le Monde regard the Phenomenon of Headscarf and the Veiling in France.
Klíčová slova
burka, nikáb, šátek, islám, náboženství, muslimská populace, laicité, sekularismus, Francie, média, Le Figaro, Le Monde
Klíčová slova v angličtině
burqa, niqab, headscarf, Islam, religion, Muslim population, laicité, secularism, France, medias, Le Figaro, Le Monde
Rozsah průvodní práce
54 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na prezentaci islámu ve francouzských médiích, kterou konkrétně představí na fenoménu šátku a zahalování ve Francii. Hlavními metodami pro zpracování je popis získaných poznatků, analýza textů, obsahová analýza mediálních zpráv francouzských deníků a vypracování případové studie na téma zahalování. První kapitola je teoretická a stručně nastiňuje historický vývoj islámu v Evropě a na příkladech francouzského sekularismu a De Rooverově problematice liberálního modelu sekularismu uvádí, že manifestace náboženské příslušnosti muslimské populace dostávající se ze soukromé sféry do veřejné sféry jsou vznikem konfliktů mezi náboženstvím a sekulárním státem. Druhá je rovněž teoretická a vymezuje současný postoj Francie k náboženství a jeho projevům vyznání ve veřejném prostoru. Problematické uplatňování francouzského sekularismu v praxi je zmíněno na vybraném tématu fenoménu šátku a zahalování ve Francii. Třetí je praktická a zaměřuje se na obsahovou analýzu mediálních zpráv. Ve sledovaném období od 1. ledna 2010 do 31. prosince 2014 skrze 3 vybrané kauzy analýza sleduje, jakým způsobem deníky Le Figaro a Le Monde pohlížejí na fenomén šátku a zahalování ve Francii.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the Presentation of Islam in the French Medias, which specifically presents on the Phenomenon of Headscarf and the Veiling in France. The main methods for processing is description of the text analysis, textual analysis, content analysis of medias reports of French Daily newspapers and developing Case Study on the Theme of Veiling. The first chapter is theoretical and briefly outlines the historical development of Islam in Europe and on examples of French secularism and De Roover's issue of the liberal model of secularism states that the manifestation of religious affiliation of the Muslim Population is receiving from the private sphere into the public sphere is the emergence of conflicts between religion and the secular state. The second is also theoretical and defines the current attitude of France toward religion and its manifestations of religion in public space. The problematic application of French secularism in practice is mentioned on the selected topic Phenomenon of Headscarf and the Veiling in France. The third is practical and focuses on content analysis of media reports. In the reporting period from 1 January 2010 until 31 December 2014 by the three selected cases analysis looks at how the Dailies Le Figaro and Le Monde regard the Phenomenon of Headscarf and the Veiling in France.
Klíčová slova
burka, nikáb, šátek, islám, náboženství, muslimská populace, laicité, sekularismus, Francie, média, Le Figaro, Le Monde
Klíčová slova v angličtině
burqa, niqab, headscarf, Islam, religion, Muslim population, laicité, secularism, France, medias, Le Figaro, Le Monde
Zásady pro vypracování
Autorka se zaměří na analýzu mediálních zpráv vybraných francouzských deníků a jejich reflexi muslimů žijících ve Francii. Sběr dat bude omezen na roky 2010 - 2014. Konkrétně bude sledován fenomén zahalování v jehož rámci budou diskutovány problémy laicizace, otázka svobody vyznání apod. V potaz budou brány deníky jako např. Le Figaro, Le Monde, ohled bude brán také na karikatury, které zaujímají v současných západních médiích významné místo.
Zásady pro vypracování
Autorka se zaměří na analýzu mediálních zpráv vybraných francouzských deníků a jejich reflexi muslimů žijících ve Francii. Sběr dat bude omezen na roky 2010 - 2014. Konkrétně bude sledován fenomén zahalování v jehož rámci budou diskutovány problémy laicizace, otázka svobody vyznání apod. V potaz budou brány deníky jako např. Le Figaro, Le Monde, ohled bude brán také na karikatury, které zaujímají v současných západních médiích významné místo.
Seznam doporučené literatury
SAID, W., Edward. Covering Islam: How the Media and the Experts Determine How We See the Rest of the World.Vintage, 1997.
SAID, W., Edward. Orientalismus. Paseka, 2006.
MÜLLER, Zdeněk. Islám a islamismus. Academia, 2011.
MENDEL, M., OSTŘANSKÝ, B., RATAJ, T. Islám v srdci Evropy. Academia, 2008.
GOTTSCHALK, Peter. Islamophobia: Making Muslims the Enemy. Rowman & Littlefield Publishers, 2007.
OSTŘANSKÝ, Bronislav. Atlas muslimských strašáků aneb Vybrané kapitoly z "mediálního islámu". Praha: Academia, 2014.
BARŠA, Pavel a BARŠOVÁ, Andrea. Přistěhovalectví a liberální stát: imigrační a integrační politiky v USA, západní Evropě a Česku. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2005.
KEPEL, Gilles. Boží pomsta: křesťané, židé a muslimové znovu dobývají svět. Brno: Atlantis, 1996.
KEPEL, Gilles. Válka v srdci islámu.Praha: Karolinum, 2006.
RÉMOND, René. Náboženství a společnost v Evropě. Praha: Lidové noviny, 2003.
ROBBERS, Gerhard. Stát a církev v zemích EU. Praha: Academia, 2002.
SEDLÁČKOVÁ, Lucie. Islám v médiích. Liberec: Nakl. Bor, 2011.
JIRÁK, Jan. KÖPPLOVÁ Barbora. Média a společnost, Stručný úvod do studia médií a mediální komunikace. Praha: Portál, 2007.
TRAMPOTA Tomáš, VOJTĚCHOVSKÁ Martina. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010.
Seznam doporučené literatury
SAID, W., Edward. Covering Islam: How the Media and the Experts Determine How We See the Rest of the World.Vintage, 1997.
SAID, W., Edward. Orientalismus. Paseka, 2006.
MÜLLER, Zdeněk. Islám a islamismus. Academia, 2011.
MENDEL, M., OSTŘANSKÝ, B., RATAJ, T. Islám v srdci Evropy. Academia, 2008.
GOTTSCHALK, Peter. Islamophobia: Making Muslims the Enemy. Rowman & Littlefield Publishers, 2007.
OSTŘANSKÝ, Bronislav. Atlas muslimských strašáků aneb Vybrané kapitoly z "mediálního islámu". Praha: Academia, 2014.
BARŠA, Pavel a BARŠOVÁ, Andrea. Přistěhovalectví a liberální stát: imigrační a integrační politiky v USA, západní Evropě a Česku. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2005.
KEPEL, Gilles. Boží pomsta: křesťané, židé a muslimové znovu dobývají svět. Brno: Atlantis, 1996.
KEPEL, Gilles. Válka v srdci islámu.Praha: Karolinum, 2006.
RÉMOND, René. Náboženství a společnost v Evropě. Praha: Lidové noviny, 2003.
ROBBERS, Gerhard. Stát a církev v zemích EU. Praha: Academia, 2002.
SEDLÁČKOVÁ, Lucie. Islám v médiích. Liberec: Nakl. Bor, 2011.
JIRÁK, Jan. KÖPPLOVÁ Barbora. Média a společnost, Stručný úvod do studia médií a mediální komunikace. Praha: Portál, 2007.
TRAMPOTA Tomáš, VOJTĚCHOVSKÁ Martina. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zčásti akceptovala, zčásti zodpověděla připomínky z posudků.