Práce se zabývá kompletním restaurováním tří rozdílných výtvarných technik na papírové podložce - pastelu, akvarelu a olejomalby. Nedílnou součástí praktické práce je i restaurování dvou dřevěných rámů patřících k dílům. Restaurovanému pastelu Karla Špillara se věnuje také čtvrtá část práce - kratší uměleckohistorická studie, komentující historii díla a osobnost autora.
Anotace v angličtině
This thesis deals with a complex restoration of three different artistic techniques on a paper support - pastel, watercolour and oil painting. The integral part of practical work is also restoration of two wooden frames belonging to the artworks. The last theoretical part of the thesis is a short historical study about a restored pastel by Karel Špillar and about the author himself.
Klíčová slova
restaurování, papír, akvarel, pastel, olejomalba, rám, Karel Špillar, Julius Eduard Mařák
Klíčová slova v angličtině
restoration, paper, watercolour, pastel, oil painting, Karel Špillar, Julius Eduard Mařák
Rozsah průvodní práce
155 s. (122 373 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá kompletním restaurováním tří rozdílných výtvarných technik na papírové podložce - pastelu, akvarelu a olejomalby. Nedílnou součástí praktické práce je i restaurování dvou dřevěných rámů patřících k dílům. Restaurovanému pastelu Karla Špillara se věnuje také čtvrtá část práce - kratší uměleckohistorická studie, komentující historii díla a osobnost autora.
Anotace v angličtině
This thesis deals with a complex restoration of three different artistic techniques on a paper support - pastel, watercolour and oil painting. The integral part of practical work is also restoration of two wooden frames belonging to the artworks. The last theoretical part of the thesis is a short historical study about a restored pastel by Karel Špillar and about the author himself.
Klíčová slova
restaurování, papír, akvarel, pastel, olejomalba, rám, Karel Špillar, Julius Eduard Mařák
Klíčová slova v angličtině
restoration, paper, watercolour, pastel, oil painting, Karel Špillar, Julius Eduard Mařák
Zásady pro vypracování
Bakalářskou prací diplomantka dokládá schopnost provést kompletní restaurování malířských děl na papírových podložkách nebo jejich určených částech, a to konkrétně:
- olejomalby na papírové podložce od J. E. Mařáka "Skály", inv. č. 0 306, 1894,
pro GASK - Galerii Středočeského kraje (včetně dobového ozdobného rámu);
- suchého pastelu na papírové podložce od Karla Špillara "Portrét ženy v zeleném",
inv. č. K 1473, 1915, pro GASK - Galerii Středočeského kraje (včetně dobového ozdobného rámu);
- tužkové kresby kolorované akvarelem od J. E. Mařáka "Borový les", inv. č. K 249, nedatováno,
pro Východočeskou galerii v Pardubicích.
Tato část bakalářské práce zahrnuje veškeré restaurátorské činnosti na určených uměleckých dílech tj. pracovní postupy, spojených s průzkumem, konzervováním, očištěním povrchů a restaurováním původních maleb a kreseb i včetně příslušného technologického průzkumu jednotlivých děl, záznamu jejích stavů, dokumentování provedených zásahů a vyhotovení restaurátorské dokumentace ve smyslu pravidel, stanovených FR UP pro psaní bakalářských prací.
Na dílech provede diplomantka restaurátorský průzkum podložek, technik malby a kresby, případně lakových vrstev nebo fixativů, dále pak zjištění stavu dochování děl, druhotných zásahů a rozbor poškození. Na základě restaurátorských a laboratorních průzkumů následně vypracuje detailní návrhy na restaurování, které budou schválené vedoucím práce a pověřenými zástupci majitelů děl. Na základě schválených návrhů provede diplomantka restaurování, kdy veškeré postupy budou průběžně konzultované a odsouhlasené vedoucím práce, oponentem a zástupci majitelů. Na závěr diplomantka odděleně vyhotoví jednotlivé restaurátorské dokumentace v písemné archivní podobě a na CD pro předání majitelům.
Jako teoretickou část bakalářské práce diplomantka vypracuje pojednání s názvem "Identifikace dámy v zeleném", která je zobrazena na restaurovaném pastelu od Karla Špillara z roku 1915, inv. č. K 1473.
Zásady pro vypracování
Bakalářskou prací diplomantka dokládá schopnost provést kompletní restaurování malířských děl na papírových podložkách nebo jejich určených částech, a to konkrétně:
- olejomalby na papírové podložce od J. E. Mařáka "Skály", inv. č. 0 306, 1894,
pro GASK - Galerii Středočeského kraje (včetně dobového ozdobného rámu);
- suchého pastelu na papírové podložce od Karla Špillara "Portrét ženy v zeleném",
inv. č. K 1473, 1915, pro GASK - Galerii Středočeského kraje (včetně dobového ozdobného rámu);
- tužkové kresby kolorované akvarelem od J. E. Mařáka "Borový les", inv. č. K 249, nedatováno,
pro Východočeskou galerii v Pardubicích.
Tato část bakalářské práce zahrnuje veškeré restaurátorské činnosti na určených uměleckých dílech tj. pracovní postupy, spojených s průzkumem, konzervováním, očištěním povrchů a restaurováním původních maleb a kreseb i včetně příslušného technologického průzkumu jednotlivých děl, záznamu jejích stavů, dokumentování provedených zásahů a vyhotovení restaurátorské dokumentace ve smyslu pravidel, stanovených FR UP pro psaní bakalářských prací.
Na dílech provede diplomantka restaurátorský průzkum podložek, technik malby a kresby, případně lakových vrstev nebo fixativů, dále pak zjištění stavu dochování děl, druhotných zásahů a rozbor poškození. Na základě restaurátorských a laboratorních průzkumů následně vypracuje detailní návrhy na restaurování, které budou schválené vedoucím práce a pověřenými zástupci majitelů děl. Na základě schválených návrhů provede diplomantka restaurování, kdy veškeré postupy budou průběžně konzultované a odsouhlasené vedoucím práce, oponentem a zástupci majitelů. Na závěr diplomantka odděleně vyhotoví jednotlivé restaurátorské dokumentace v písemné archivní podobě a na CD pro předání majitelům.
Jako teoretickou část bakalářské práce diplomantka vypracuje pojednání s názvem "Identifikace dámy v zeleném", která je zobrazena na restaurovaném pastelu od Karla Špillara z roku 1915, inv. č. K 1473.
Seznam doporučené literatury
SLÁNSKÝ, Bohuslav. Technika malby. Díl I., Malířský a konzervační materiál. Vyd. 2. Praha: Paseka, 2003. 299 s.
ŠIMŮNKOVÁ, Eva a BAYEROVÁ, Tatjana. Pigmenty. Vyd. 1. Praha: Společnost pro technologie ochrany památek - STOP, 1999. 127 s.
ŠIMŮNKOVÁ, Eva a KARHAN, Jiří. Pigmenty, barviva a metody jejich identifikace. 1. vyd. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická, 1993. 113 s.
ĎUROVIČ, Michal a kol. Restaurování a konzervování archiválií a knih. Vyd. 1. Praha: Paseka, 2002. 517 s.
KUBIČKA, Roman a ZELINGER, Jiří. Výkladový slovník: malířství, grafika, restaurátorství. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. 341 s.
NICOLAUS, Knut, WESTPHAL, Christine (ed.). The restauration of paintings. Cologne: Könemann, 1999. 422 s.
ŽIVNÁ, Lucie. Restaurování suchého pastelu (diplomová práce). Univerzita Pardubice, 2015.
Seznam doporučené literatury
SLÁNSKÝ, Bohuslav. Technika malby. Díl I., Malířský a konzervační materiál. Vyd. 2. Praha: Paseka, 2003. 299 s.
ŠIMŮNKOVÁ, Eva a BAYEROVÁ, Tatjana. Pigmenty. Vyd. 1. Praha: Společnost pro technologie ochrany památek - STOP, 1999. 127 s.
ŠIMŮNKOVÁ, Eva a KARHAN, Jiří. Pigmenty, barviva a metody jejich identifikace. 1. vyd. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická, 1993. 113 s.
ĎUROVIČ, Michal a kol. Restaurování a konzervování archiválií a knih. Vyd. 1. Praha: Paseka, 2002. 517 s.
KUBIČKA, Roman a ZELINGER, Jiří. Výkladový slovník: malířství, grafika, restaurátorství. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. 341 s.
NICOLAUS, Knut, WESTPHAL, Christine (ed.). The restauration of paintings. Cologne: Könemann, 1999. 422 s.
ŽIVNÁ, Lucie. Restaurování suchého pastelu (diplomová práce). Univerzita Pardubice, 2015.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala a obhájila svou práci, v rámci obhajoby zodpověděla všechny dotazy položené zkušební komisí. Vzhledem k hodnocení práce vedoucím a oponentem práce a k průběhu obhajoby se komise shodla na hodnocení "výborně".