Cílem diplomové práce bylo měření obsahu těkavých organických látek, zejména benzenu a 1,3-butadienu, v ovzduší kabiny motorových vozidel, včetně ověření techniky měření nebo odběru vzorku. Měření byla prováděna na různých trasách a s různým způsobem ventilace uvnitř kabiny vozidla. Výsledky byly porovnány s limity pro vnitřní prostředí a s vnějšími koncentracemi. Na základě zjištěných výsledků byla odhadnuta zdravotní rizika pro přepravované osoby a pro životní prostředí.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis was the measurement of the content of volatile organic compounds, especially benzene and 1,3-butadiene in the air of the cabin of motor vehicles, including verification of the techniques of measurement or sampling. The measurements were carried out on different routes and with different ways of ventilation inside the cab of the vehicle. The results were compared with the limits for indoor environment and the external concentrations. On the basis of the observed results were estimated health risks for transported people and for the environment.
Cílem diplomové práce bylo měření obsahu těkavých organických látek, zejména benzenu a 1,3-butadienu, v ovzduší kabiny motorových vozidel, včetně ověření techniky měření nebo odběru vzorku. Měření byla prováděna na různých trasách a s různým způsobem ventilace uvnitř kabiny vozidla. Výsledky byly porovnány s limity pro vnitřní prostředí a s vnějšími koncentracemi. Na základě zjištěných výsledků byla odhadnuta zdravotní rizika pro přepravované osoby a pro životní prostředí.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis was the measurement of the content of volatile organic compounds, especially benzene and 1,3-butadiene in the air of the cabin of motor vehicles, including verification of the techniques of measurement or sampling. The measurements were carried out on different routes and with different ways of ventilation inside the cab of the vehicle. The results were compared with the limits for indoor environment and the external concentrations. On the basis of the observed results were estimated health risks for transported people and for the environment.
Cílem diplomové práce bude měření obsahu těkavých organických látek, zejména benzenu a 1,3-butadienu, v ovzduší kabiny motorových vozidel, včetně ověření techniky měření nebo odběru vzorku. Měření budou prováděna na různých trasách a s různým způsobem ventilace uvnitř kabiny vozidla. Výsledky budou porovnány s limity pro vnitřní prostředí a s vnějšími koncentracemi. Na základě zjištěných výsledků budou odhadnuta zdravotní rizika pro přepravované osoby.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce bude měření obsahu těkavých organických látek, zejména benzenu a 1,3-butadienu, v ovzduší kabiny motorových vozidel, včetně ověření techniky měření nebo odběru vzorku. Měření budou prováděna na různých trasách a s různým způsobem ventilace uvnitř kabiny vozidla. Výsledky budou porovnány s limity pro vnitřní prostředí a s vnějšími koncentracemi. Na základě zjištěných výsledků budou odhadnuta zdravotní rizika pro přepravované osoby.
Seznam doporučené literatury
1) Duffy B. L., Nelson A. F. Exposure to emissions of 1,3-butadiene and benzene in the cabins of moving vehicles and buses in Sydney Australia. Atmos. Environ. 1997; 31: 3877 3885.
2) Bauhof H., Wensing M. Standard test methods for the determination of VOCs and SVOCs in automobile interiors. In: Organic Indoor Air Pollutants, T. Salthammer (ed.), WileyVCH, Weinheim, 1999, pp. 105115.
3) Weisel C. P., Lawrik N. J., Lioy P. J. Exposure to emissions from gasoline within automobile cabins. J. Exposure Anal. Environ. Epidemiol. 1992; 2(1): 79 96.
4) Nielsen T., Jorgensen H. E., Larsen J. C., Poulsen M. City air pollution of polycyclic aromatic hydrocarbons and other mutagens: occurrence, sources and health effects. Sci. Total Environ. 1996;189:41 9.
5) Nauss K. M. Critical issues in assessing the carcinogenicity of diesel exhaust: a synthesis of current knowledge. Diesel exhaust: A critical analysis of emissions, exposure, and health effects. Cambridge, MA: Health Effects Institute; 1995.
6) Jo W., Yu C. Public bus and taxicab drivers' exposure to aromatic work-time volatile organic compounds. Envir. on Res. Section A 2001; 86: 66 72.
7) Jo W.-K., Choi S.-J. Vehicle occupants' exposure to aromatic volatile organic compounds while commuting on an urban suburban route in Korea. J. Air Waste Manage Assoc. 1996; 46: 749 754.
Seznam doporučené literatury
1) Duffy B. L., Nelson A. F. Exposure to emissions of 1,3-butadiene and benzene in the cabins of moving vehicles and buses in Sydney Australia. Atmos. Environ. 1997; 31: 3877 3885.
2) Bauhof H., Wensing M. Standard test methods for the determination of VOCs and SVOCs in automobile interiors. In: Organic Indoor Air Pollutants, T. Salthammer (ed.), WileyVCH, Weinheim, 1999, pp. 105115.
3) Weisel C. P., Lawrik N. J., Lioy P. J. Exposure to emissions from gasoline within automobile cabins. J. Exposure Anal. Environ. Epidemiol. 1992; 2(1): 79 96.
4) Nielsen T., Jorgensen H. E., Larsen J. C., Poulsen M. City air pollution of polycyclic aromatic hydrocarbons and other mutagens: occurrence, sources and health effects. Sci. Total Environ. 1996;189:41 9.
5) Nauss K. M. Critical issues in assessing the carcinogenicity of diesel exhaust: a synthesis of current knowledge. Diesel exhaust: A critical analysis of emissions, exposure, and health effects. Cambridge, MA: Health Effects Institute; 1995.
6) Jo W., Yu C. Public bus and taxicab drivers' exposure to aromatic work-time volatile organic compounds. Envir. on Res. Section A 2001; 86: 66 72.
7) Jo W.-K., Choi S.-J. Vehicle occupants' exposure to aromatic volatile organic compounds while commuting on an urban suburban route in Korea. J. Air Waste Manage Assoc. 1996; 46: 749 754.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Ve své prezentaci diplomant komisi představil problematiku těkavých organických látek v interiéru vozidel při různých režimech jízdy. Předvedená prezentace dobře a zajímavě představila posuzovanou diplomovou práci. Hlavní část prezentace diplomant správně věnoval popisu vlastního praktického měření, včetně snahy o aplikační doporučení v závěru. Diplomant se prezentoval přirozeným, aktivním projevem. Během prezentace udržoval oční kontakt s členy komise a celkově zvládl pojednat o své práci pouze s minimem váhání. V kontextu celé prezentace byly i reakce a odpovědi studenta na všechny diskutované otázky komise.