- Následující požadované údaje nejsou u této VŠKP vyplněny: Název dle studenta, Název v angličtině, Anotace, Anotace v angličtině, Klíčová slova, Klíčová slova v angličtině
Hlavní téma
Restaurování polychromované sochy sv. Václava z Národního Muzea; Odolnost retušovacích prostředků vůči stárnutí.
Hlavní téma v angličtině
Conservation of polychrome sculpture of Saint Wenceslas from the National Muzeum; Resistence of contemporary used means of reintegration under different conditions of ageing.
Diplomová práce se zaměří na problematiku stability pojiv, které se u nás (ve střední Evropě) běžně používají k retuši polychromie kamenných soch. V úvodu se studentka zaměří na rešerši odborných článků a literatury zabývajících se pojivy retuší z chemicko-technologického a restaurátorského hlediska. Studentka provede v rámci svého teoretického výzkumu zkoušky vybraných pojiv na kamenných vzorcích. Bude zkoumat omezený počet vybraných pojiv vhodných k retušování kamene na komerční i nekomerční bázi a sledovat jejich zpracovatelnost a vlastnosti. Dále bude testována jejich stabilita vůči UV záření a vlhkosti.
V druhé části práce bude popsáno restaurování kamenné polychromované sochy sv. Václava z Lapidária Národního Muzea. Dle restaurátorského průzkumu je na soše místy až 18-20 vrstev polychromie. Studentka by měla průzkum rozšířit a vyhodnotit nejmladší hodnotnou vrstvu polychromie, která by mohla být prezentována. Velké množství druhotných přemaleb z nejnovější doby znehodnocuje plastický účinek sochy a potlačuje detaily modelace. Podle důkladného průzkumu a uvažované budoucí prezentace díla (pravděpodobně v interiéru) bude zvolena metoda restaurování spolu se závěrečnou úpravou povrchu. Ta by se měla odvíjet od předchozího teoretického výzkumu prostředků vhodných k retuši barevné vrstvy. Při restaurování sochy bude studentka spolupracovat s vedoucím práce (specialistou na restaurování sochařských děl) zejména při řešení strukturální konsolidace, lepení oddělených částí a řešení tmelů a doplňků.
Studentka by měla v teoretické práci prokázat schopnost samostatně a cíleně vycházet z vyhledaných pramenných materiálů a literatury. Měla by kriticky zhodnotit soubor vybraných prostředků k retušování polychromie kamene a specifikovat jejich výhody případně rizika použití v restaurátorské praxi.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na problematiku stability pojiv, které se u nás (ve střední Evropě) běžně používají k retuši polychromie kamenných soch. V úvodu se studentka zaměří na rešerši odborných článků a literatury zabývajících se pojivy retuší z chemicko-technologického a restaurátorského hlediska. Studentka provede v rámci svého teoretického výzkumu zkoušky vybraných pojiv na kamenných vzorcích. Bude zkoumat omezený počet vybraných pojiv vhodných k retušování kamene na komerční i nekomerční bázi a sledovat jejich zpracovatelnost a vlastnosti. Dále bude testována jejich stabilita vůči UV záření a vlhkosti.
V druhé části práce bude popsáno restaurování kamenné polychromované sochy sv. Václava z Lapidária Národního Muzea. Dle restaurátorského průzkumu je na soše místy až 18-20 vrstev polychromie. Studentka by měla průzkum rozšířit a vyhodnotit nejmladší hodnotnou vrstvu polychromie, která by mohla být prezentována. Velké množství druhotných přemaleb z nejnovější doby znehodnocuje plastický účinek sochy a potlačuje detaily modelace. Podle důkladného průzkumu a uvažované budoucí prezentace díla (pravděpodobně v interiéru) bude zvolena metoda restaurování spolu se závěrečnou úpravou povrchu. Ta by se měla odvíjet od předchozího teoretického výzkumu prostředků vhodných k retuši barevné vrstvy. Při restaurování sochy bude studentka spolupracovat s vedoucím práce (specialistou na restaurování sochařských děl) zejména při řešení strukturální konsolidace, lepení oddělených částí a řešení tmelů a doplňků.
Studentka by měla v teoretické práci prokázat schopnost samostatně a cíleně vycházet z vyhledaných pramenných materiálů a literatury. Měla by kriticky zhodnotit soubor vybraných prostředků k retušování polychromie kamene a specifikovat jejich výhody případně rizika použití v restaurátorské praxi.
Seznam doporučené literatury
Knut N., The Restoration of Paintings. Köneman, 1999.
Mor& Mora & Philippot, Conservation of Wall Paintings. ICCROM, Butteworth-Heinemann, 1984.
Materials for Conservation. Series in Conservation and Museology. 1995
Suchomel M., Záchrana kamenných soch I, II, SÚPPOP. Praha, 1998.
Viňas, Salvador Muňos, Contemporary Theory of Conservation, Elsevier Butterworth Heinemann, Oxford, 2005.
Brandi C. Teorie restaurování, Tichá Byzanc, Kutná Hora, 2000.
Vaněček, I., Nástěnné malby, Stop, Praha, 2000.
Reclam Ph. jun., Reclams Handbuch der künstlerischen Techniken 1-3, Stuttgart, 1990.
Nicolaus K,. Handbuch der Gemäldrestaurierung , Könemann, Köln.
Slánský B., Technika malby I, II, Paseka, 2003.
Kubička R.Zelinger J., Výkladový slovník -malířství, grafika, restaurování, Grada, 2004.
Eco U., Jak napsat diplomovou práci. Olomouc,Votobia, 1997.
Filka, J., Metodika tvorby diplomové práce. Brno, 2002.
Holoušková D.a kol., Jak psát diplomové a závěrečné práce. Olomouc, 2000.
Meško D. a kol., Akademická příručka. Martin, 2006.
Spousta V. a kol., Vádemékum autora odborné a vědecké práce. Brno, 2001.
Sylabus Organizační pokyny a formální úprava závěrečných prací na Fakultě restaurování
Šimůnková E. Bayerová T., Pigmenty, Praha, 1999.
Zelinger J. a kol., Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha, 1987.
Amoroso G. G., Fassina V. Stone decay and conservation. Elsevier, 1983.
Maschelein Kleiner, Ancient binding Media, Varnishis and Adhesives. ICCROM, 1995.
Bayerová T. - Bayer K.: Přírodovědný průzkum povrchových úprav kamene a jeho vypovídací hodnota, 2004.
Kaše J., Barevné povrchy soch a architektonických kamenných prvků. In: Barevnost kamene a kamenných prvků fasád, sborník ze semináře STOP, 2004.
Suchomel M.: Původní malířské povrchové adjustace českých barokních kamenných soch, in: Památky a příroda, 8/1983.
Suchomel M.: Dvě úvahy o podobě původních malířských adjustací povrchu kamenných soch, in: Zprávy památkové péče, 7-8/ 1997.
Bartlová, M.: Malířské vrstvy z pohledu historika umění středověku, Technologia Artis, Akademie výtvarných umění, Praha 2006, ISSN 1211 -3018, vol. 4, no. 1, pp. 69 -71.
Nejedlý, V.: K vývoji retuše malířských děl v českých zemích ve druhé polovině 20. století, in: Zprávy památkové péče, roč. 65, 2005, č. 6, s. 500-516.
Barevné úpravy kamene památkových objektů, sborník přednášek z odborného semináře STOP, 2005.
Průzkum a restaurování barevné vrstvy, sborník přednášek z odborného semináře STOP, 2001.
Case studies in the conservation of stone and wall paintings, Preprints of the Contributions to the Bologna Congress 21-26 September 1986.
The Color of Life, Polychromy in sculpture from antiquity to the present, the J. Paul Getty Museum and the Getty Research Institute, Los Angeles 2008.
Polychrome Skulptur in Europa, Technologie Konservierung Restaurierung, Hochschule für Bildende Künste Dresden 1999.
Nejedlý, Vratislav: Povrchové úpravy historických kamenosochařských děl umístěných v exteriéru, Příspěvek k diskusi o změně diskursu jedné z částí památkové péče, in: Zprávy památkové péče LIX, č, 4, 1999, s. 109-113.
Kořán, Ivo Kačer Jiří: Původní barevná úprava sousoší svaté Ludmily na Karlově mostě v Praze (k problému barevnosti místních soch), in: Zprávy památkové péče LIX, č. 5, 1999, s. 156-158.
Koller, Manfred: Probleme und Methoden der Retusche polychromer Skulptur, in: Maltechnik Restauro 85 (1979), s. 14-40.
Wagner, V.: Umělecké dílo minulosti a jeho ochrana, Praha, 2005.
Henry, Alison ed.: Stone Conservation, principles and Practice, Donhead Publishing Ltd. 2006. (Polychrome Stone by Christopher Weeks: s. 237-255).
Třesohlavá, Magdalena: Problematika polychromie na kameni a její restaurování, Diplomová práce, Universita Pardubice 2010.
Seznam doporučené literatury
Knut N., The Restoration of Paintings. Köneman, 1999.
Mor& Mora & Philippot, Conservation of Wall Paintings. ICCROM, Butteworth-Heinemann, 1984.
Materials for Conservation. Series in Conservation and Museology. 1995
Suchomel M., Záchrana kamenných soch I, II, SÚPPOP. Praha, 1998.
Viňas, Salvador Muňos, Contemporary Theory of Conservation, Elsevier Butterworth Heinemann, Oxford, 2005.
Brandi C. Teorie restaurování, Tichá Byzanc, Kutná Hora, 2000.
Vaněček, I., Nástěnné malby, Stop, Praha, 2000.
Reclam Ph. jun., Reclams Handbuch der künstlerischen Techniken 1-3, Stuttgart, 1990.
Nicolaus K,. Handbuch der Gemäldrestaurierung , Könemann, Köln.
Slánský B., Technika malby I, II, Paseka, 2003.
Kubička R.Zelinger J., Výkladový slovník -malířství, grafika, restaurování, Grada, 2004.
Eco U., Jak napsat diplomovou práci. Olomouc,Votobia, 1997.
Filka, J., Metodika tvorby diplomové práce. Brno, 2002.
Holoušková D.a kol., Jak psát diplomové a závěrečné práce. Olomouc, 2000.
Meško D. a kol., Akademická příručka. Martin, 2006.
Spousta V. a kol., Vádemékum autora odborné a vědecké práce. Brno, 2001.
Sylabus Organizační pokyny a formální úprava závěrečných prací na Fakultě restaurování
Šimůnková E. Bayerová T., Pigmenty, Praha, 1999.
Zelinger J. a kol., Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha, 1987.
Amoroso G. G., Fassina V. Stone decay and conservation. Elsevier, 1983.
Maschelein Kleiner, Ancient binding Media, Varnishis and Adhesives. ICCROM, 1995.
Bayerová T. - Bayer K.: Přírodovědný průzkum povrchových úprav kamene a jeho vypovídací hodnota, 2004.
Kaše J., Barevné povrchy soch a architektonických kamenných prvků. In: Barevnost kamene a kamenných prvků fasád, sborník ze semináře STOP, 2004.
Suchomel M.: Původní malířské povrchové adjustace českých barokních kamenných soch, in: Památky a příroda, 8/1983.
Suchomel M.: Dvě úvahy o podobě původních malířských adjustací povrchu kamenných soch, in: Zprávy památkové péče, 7-8/ 1997.
Bartlová, M.: Malířské vrstvy z pohledu historika umění středověku, Technologia Artis, Akademie výtvarných umění, Praha 2006, ISSN 1211 -3018, vol. 4, no. 1, pp. 69 -71.
Nejedlý, V.: K vývoji retuše malířských děl v českých zemích ve druhé polovině 20. století, in: Zprávy památkové péče, roč. 65, 2005, č. 6, s. 500-516.
Barevné úpravy kamene památkových objektů, sborník přednášek z odborného semináře STOP, 2005.
Průzkum a restaurování barevné vrstvy, sborník přednášek z odborného semináře STOP, 2001.
Case studies in the conservation of stone and wall paintings, Preprints of the Contributions to the Bologna Congress 21-26 September 1986.
The Color of Life, Polychromy in sculpture from antiquity to the present, the J. Paul Getty Museum and the Getty Research Institute, Los Angeles 2008.
Polychrome Skulptur in Europa, Technologie Konservierung Restaurierung, Hochschule für Bildende Künste Dresden 1999.
Nejedlý, Vratislav: Povrchové úpravy historických kamenosochařských děl umístěných v exteriéru, Příspěvek k diskusi o změně diskursu jedné z částí památkové péče, in: Zprávy památkové péče LIX, č, 4, 1999, s. 109-113.
Kořán, Ivo Kačer Jiří: Původní barevná úprava sousoší svaté Ludmily na Karlově mostě v Praze (k problému barevnosti místních soch), in: Zprávy památkové péče LIX, č. 5, 1999, s. 156-158.
Koller, Manfred: Probleme und Methoden der Retusche polychromer Skulptur, in: Maltechnik Restauro 85 (1979), s. 14-40.
Wagner, V.: Umělecké dílo minulosti a jeho ochrana, Praha, 2005.
Henry, Alison ed.: Stone Conservation, principles and Practice, Donhead Publishing Ltd. 2006. (Polychrome Stone by Christopher Weeks: s. 237-255).
Třesohlavá, Magdalena: Problematika polychromie na kameni a její restaurování, Diplomová práce, Universita Pardubice 2010.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala a obhájila svou práci, v rámci obhajoby zodpověděla všechny dotazy položené zkušební komisí. Vzhledem k průběhu obhajoby a hodnocení práce vedoucím a oponentem se komise shodla na hodnocení "výborně mínus".