The bachelor's thesis deals with teaching English pronunciation with focus on word stress. It starts with the theoretical part which mainly covers the importance of teaching word stress, teaching methods, teachers' feedback on learners' word stress and teachers as pronunciation models. The practical part consists of research which was conducted with a help of observations and interviews. The aim of the practical part is to ascertain whether teachers involve into their teaching activities focused on word stress, how often these activities happen, whether learners are provided with feedback on their word stress and lastly, whether teachers are good pronunciation models for their learners.
Anotace v angličtině
Tato bakalářská práce se zabývá vyučováním anglické výslovnosti se zaměřením na slovní přízvuk. Teoretická část z větší části pokrývá důležitost vyučování slovního přízvuku, vyučovací metody, zpětnou vazbu učitelů na slovní přízvuk žáků a učitele jako výslovnostní modely. Praktická část se skládá z výzkumu, který byl zhotoven za pomocí pozorování a rozhovorů. Cílem praktické části je zjistit, zda a v jakém rozsahu učitelé zařazují do vyučování aktivity cílené na slovní přízvuk, jestli poskytují žákům zpětnou vazbu na slovní přízvuk a zda jsou pro své žáky správným výslovnostním modelem.
Klíčová slova
pronunciation, word stress, teachers, learners
Klíčová slova v angličtině
výslovnost, slovní přízvuk, učitelé, žáci
Rozsah průvodní práce
60 s.
Jazyk
AN
Anotace
The bachelor's thesis deals with teaching English pronunciation with focus on word stress. It starts with the theoretical part which mainly covers the importance of teaching word stress, teaching methods, teachers' feedback on learners' word stress and teachers as pronunciation models. The practical part consists of research which was conducted with a help of observations and interviews. The aim of the practical part is to ascertain whether teachers involve into their teaching activities focused on word stress, how often these activities happen, whether learners are provided with feedback on their word stress and lastly, whether teachers are good pronunciation models for their learners.
Anotace v angličtině
Tato bakalářská práce se zabývá vyučováním anglické výslovnosti se zaměřením na slovní přízvuk. Teoretická část z větší části pokrývá důležitost vyučování slovního přízvuku, vyučovací metody, zpětnou vazbu učitelů na slovní přízvuk žáků a učitele jako výslovnostní modely. Praktická část se skládá z výzkumu, který byl zhotoven za pomocí pozorování a rozhovorů. Cílem praktické části je zjistit, zda a v jakém rozsahu učitelé zařazují do vyučování aktivity cílené na slovní přízvuk, jestli poskytují žákům zpětnou vazbu na slovní přízvuk a zda jsou pro své žáky správným výslovnostním modelem.
Klíčová slova
pronunciation, word stress, teachers, learners
Klíčová slova v angličtině
výslovnost, slovní přízvuk, učitelé, žáci
Zásady pro vypracování
Studentka se bude ve své bakalářské práci zabývat výslovností ve výuce angličtiny, zejména slovním přízvukem. V teoretické části práce nejprve zařadí slovní přízvuk do fonologického systému současné angličtiny a vysvětlí jeho důležitost v kontextu výuky tohoto jazyka. Dále se studentka zaměří na techniky výuky slovního přízvuku a poskytování zpětné vazby žákům. V závěru teoretické části bude diskutovat roli učitele jako výslovnostního modelu pro žáky.
V praktické části studentka provede výzkumné šetření za využití pozorování vyučovacích hodin a dotazníku určenému učitelům anglického jazyka. Cílem praktické části je zjistit, zda a v jakém rozsahu učitelé zařazují aktivity cílené na slovní přízvuk, jestli poskytují žákům relevantní zpětnou vazbu a zda jsou pro své žáky výslovnostním modelem.
Zásady pro vypracování
Studentka se bude ve své bakalářské práci zabývat výslovností ve výuce angličtiny, zejména slovním přízvukem. V teoretické části práce nejprve zařadí slovní přízvuk do fonologického systému současné angličtiny a vysvětlí jeho důležitost v kontextu výuky tohoto jazyka. Dále se studentka zaměří na techniky výuky slovního přízvuku a poskytování zpětné vazby žákům. V závěru teoretické části bude diskutovat roli učitele jako výslovnostního modelu pro žáky.
V praktické části studentka provede výzkumné šetření za využití pozorování vyučovacích hodin a dotazníku určenému učitelům anglického jazyka. Cílem praktické části je zjistit, zda a v jakém rozsahu učitelé zařazují aktivity cílené na slovní přízvuk, jestli poskytují žákům relevantní zpětnou vazbu a zda jsou pro své žáky výslovnostním modelem.
Seznam doporučené literatury
KENWORTHY, Joanne. Teaching English pronunciation. New York: Longman, 1987. 164 pp. ISBN 05-827-4621-3.
ROACH, Peter. English phonetics and phonology: A practical course. 4th ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2009. 231 pp. ISBN 9780521888820.
GIMSON, Alfred. An introduction to the pronunciation of English. 2nd ed. London: Edward Arnold, 1970. 320 pp. ISBN 0713155744.
GAIRNS, Ruth. Working with words: a guide to teaching and learning vocabulary. Cambridge: Cambridge University Press, 1986. 200 pp. ISBN 0521268893.
KELLY, Gerald. How to teach pronunciation. Harlow: Longman, 2004. 154 pp. ISBN 0-582-42975-7.
THORNBURY, Scott. How to teach vocabulary. Harlow: Pearson Education, 2004. 285 pp. ISBN 0582429668.
FRASER, Helen. Teaching pronunciation: A handbook for teachers and trainers. Sydney: TAFE NSW Access Division, 2001. 110 pp.
CELCE-MURCIA, Marianne et al. Teaching pronunciation: a course book and reference guide. 2nd ed. New York: Cambridge University Press, 2010. 576 pp. ISBN 978-0521729765.
BURNS, Anne - RICHARDS, Jack C. The Cambridge guide to pedagogy and practice in second language teaching. New York: Cambridge University Press, 2012. 300 pp. ISBN 9781107602007.
RICHARDS, Jack C. - RENANDYA, Willy A. Methodology in language teaching: an anthology of current practice. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. 432 pp. ISBN 9780521004404.
Seznam doporučené literatury
KENWORTHY, Joanne. Teaching English pronunciation. New York: Longman, 1987. 164 pp. ISBN 05-827-4621-3.
ROACH, Peter. English phonetics and phonology: A practical course. 4th ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2009. 231 pp. ISBN 9780521888820.
GIMSON, Alfred. An introduction to the pronunciation of English. 2nd ed. London: Edward Arnold, 1970. 320 pp. ISBN 0713155744.
GAIRNS, Ruth. Working with words: a guide to teaching and learning vocabulary. Cambridge: Cambridge University Press, 1986. 200 pp. ISBN 0521268893.
KELLY, Gerald. How to teach pronunciation. Harlow: Longman, 2004. 154 pp. ISBN 0-582-42975-7.
THORNBURY, Scott. How to teach vocabulary. Harlow: Pearson Education, 2004. 285 pp. ISBN 0582429668.
FRASER, Helen. Teaching pronunciation: A handbook for teachers and trainers. Sydney: TAFE NSW Access Division, 2001. 110 pp.
CELCE-MURCIA, Marianne et al. Teaching pronunciation: a course book and reference guide. 2nd ed. New York: Cambridge University Press, 2010. 576 pp. ISBN 978-0521729765.
BURNS, Anne - RICHARDS, Jack C. The Cambridge guide to pedagogy and practice in second language teaching. New York: Cambridge University Press, 2012. 300 pp. ISBN 9781107602007.
RICHARDS, Jack C. - RENANDYA, Willy A. Methodology in language teaching: an anthology of current practice. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. 432 pp. ISBN 9780521004404.