Tato bakalářská práce se zabývá poslechem v hodinách anglického jazyka a pohledem žáků na poslechovou dovednost v kontextu českých základních škol. Teoretická část se věnuje Rámcovému vzdělávacímu programu pro základní vzdělávání a sekci pro cizí jazyk v něm zmíněnou. Následně je zmíněn Společný evropský referenční rámec, a to především v něm uvedené komunikační kompetence. V práci jsou dále vypsány různé role poslechu a aktivit, které jsou spojené s poslechem. V praktické části práce jsou předloženy výsledky dotazníku na téma pohled a názory žáků na poslech.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with listening in English classes and the learners' perspective on the listening skill in the context of Czech elementary schools. In the theoretical part, the Framework Educational Programme for Basic Education and the foreign language section is mentioned as well as the Common European Framework of Reference for Languages, from which the communicative competences are discussed in the paper. Next, the listening skill and the different roles of listening and activities connected to listening are found in the paper. In the practical part, learners' perspective and opinions on listening are answered in the form of a questionnaire.
Klíčová slova
poslech, poslechové aktivity, komunikační kompetence, pohled žáků
Tato bakalářská práce se zabývá poslechem v hodinách anglického jazyka a pohledem žáků na poslechovou dovednost v kontextu českých základních škol. Teoretická část se věnuje Rámcovému vzdělávacímu programu pro základní vzdělávání a sekci pro cizí jazyk v něm zmíněnou. Následně je zmíněn Společný evropský referenční rámec, a to především v něm uvedené komunikační kompetence. V práci jsou dále vypsány různé role poslechu a aktivit, které jsou spojené s poslechem. V praktické části práce jsou předloženy výsledky dotazníku na téma pohled a názory žáků na poslech.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with listening in English classes and the learners' perspective on the listening skill in the context of Czech elementary schools. In the theoretical part, the Framework Educational Programme for Basic Education and the foreign language section is mentioned as well as the Common European Framework of Reference for Languages, from which the communicative competences are discussed in the paper. Next, the listening skill and the different roles of listening and activities connected to listening are found in the paper. In the practical part, learners' perspective and opinions on listening are answered in the form of a questionnaire.
Klíčová slova
poslech, poslechové aktivity, komunikační kompetence, pohled žáků
Studentka se ve své práci bude zabývat rozvojem poslechu s porozuměním ve výuce anglického jazyka. V teoretické části nejprve stručně definuje koncept komunikační kompetence jako cíle cizojazyčné výuky. Dále formuluje teoretická východiska pro výuku poslechu včetně diskuse determinant jeho rozvoje. Zaměří se specificky na postoje studentů k této výuce.
V praktické části práce studentka realizuje vlastní výzkumné šetření, v jehož rámci bude prostřednictvím dotazníku zjišťovat postoje studentů k výuce poslechu.
Zásady pro vypracování
Studentka se ve své práci bude zabývat rozvojem poslechu s porozuměním ve výuce anglického jazyka. V teoretické části nejprve stručně definuje koncept komunikační kompetence jako cíle cizojazyčné výuky. Dále formuluje teoretická východiska pro výuku poslechu včetně diskuse determinant jeho rozvoje. Zaměří se specificky na postoje studentů k této výuce.
V praktické části práce studentka realizuje vlastní výzkumné šetření, v jehož rámci bude prostřednictvím dotazníku zjišťovat postoje studentů k výuce poslechu.
Seznam doporučené literatury
ANDERSON, Anne and LYNCH, Tony. Listening. Oxford: Oxford University Press, 1991. ISBN 0-19-437135-2.
BUCK, Gary. Assessing Listening. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. ISBN 0-521-66661-9.
HARMER, Jeremy. The Practice of English Language Teaching. Harlow: Longman, 2007. ISBN 978-1-4058-5311-8.
LITTLEWOOD, William. Communicative Language Teaching: An introduction. Cambridge: Cambridge University Press, 1981. ISBN 0-521-28154-7.
LYNCH, Tony. Study Listening. Cambridge: Cambridge Univ. Press, 1988. ISBN 0-521-27314-5.
LYNCH, Tony. Study Listening. Cambridge: Cambridge University Press, 1983. ISBN 0-521-27315-3.
RICHARDS, Jack C. and RENANDYA, Willy A. Methodology in Language Teaching: An Anthology of Current Practice. Cambridge: Cambridge University Press, 2002. ISBN 0-521-00440-3.
RICHARDS, Jack C. and RODGERS, Theodore S. Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. ISBN 0-521-00843-3.
UR, Penny. Teaching Listening Comprehension. Cambridge: Cambridge University Press, 1991. ISBN 0-521-28781-2.
WILSON, J. How to teach listening. Harlow: Pearson Education, 2008. ISBN 978-1-4058-5310-1.
Seznam doporučené literatury
ANDERSON, Anne and LYNCH, Tony. Listening. Oxford: Oxford University Press, 1991. ISBN 0-19-437135-2.
BUCK, Gary. Assessing Listening. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. ISBN 0-521-66661-9.
HARMER, Jeremy. The Practice of English Language Teaching. Harlow: Longman, 2007. ISBN 978-1-4058-5311-8.
LITTLEWOOD, William. Communicative Language Teaching: An introduction. Cambridge: Cambridge University Press, 1981. ISBN 0-521-28154-7.
LYNCH, Tony. Study Listening. Cambridge: Cambridge Univ. Press, 1988. ISBN 0-521-27314-5.
LYNCH, Tony. Study Listening. Cambridge: Cambridge University Press, 1983. ISBN 0-521-27315-3.
RICHARDS, Jack C. and RENANDYA, Willy A. Methodology in Language Teaching: An Anthology of Current Practice. Cambridge: Cambridge University Press, 2002. ISBN 0-521-00440-3.
RICHARDS, Jack C. and RODGERS, Theodore S. Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. ISBN 0-521-00843-3.
UR, Penny. Teaching Listening Comprehension. Cambridge: Cambridge University Press, 1991. ISBN 0-521-28781-2.
WILSON, J. How to teach listening. Harlow: Pearson Education, 2008. ISBN 978-1-4058-5310-1.