Tato bakalářská práce se zabývá hodnocením učebnice z perspektivy žáka druhého stupně základní školy. Nejprve je debatována teorie učebnice. Diskutována je historie učebnice a je vysvětlena její definice jakožto didaktický prostředek spolu s jejími funkcemi a strukturálními komponenty. Následně je zvážena problematika hodnocení učebnic; pozornost je věnována důvodům k hodnocení, důležitosti názoru žáka, přístupům a metodám k hodnocení a samotným kritériím pro hodnocení. Poté jsou definovány charakteristiky žáka druhého stupně základní školy. V poslední řadě je proveden výzkum pro zjištění názoru žáka na učebnici anglického jazyka v rámci vymezeného listu kritérií. Výzkum využívá dotazníku s uzavřenými výroky jako pomůcky pro sběr dat s ohledem na jejich míru souhlasu či nesouhlasu s daným výrokem. Následně jsou data vyplývající z dotazníku vyhodnocena. V závěru jsou prezentovány výsledky.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with textbook evaluation from the perspective of the upper primary learners. Firstly, the theory of textbook is debated. The history of the textbook is discussed, and definition of the textbook as a didactic means is explained along with its functions and structural components. Secondly, the problematic of textbook evaluation is considered; attention is paid to the reasons for textbook evaluation, the importance of learners' opinion, approaches and methods of evaluation and evaluation criteria. Then, basic characteristics of the upper primary learners are outlined. Lastly, the research is conducted in order to ascertain learners' perspective on an English language textbook within an outlined list of criteria. The research uses questionnaires with closed items as a data collection tool with five answers depending on their agreement or disagreement with an item. Data resulting from the questionnaires are consequently analyzed. The conclusion then presents the outcomes.
Klíčová slova
Hodnocení učebnice, učebnice, žáci druhého stupně základní školy, žáci, přístupy k hodnocení, kritéria hodnocení učebnic, funkce učebnice
Tato bakalářská práce se zabývá hodnocením učebnice z perspektivy žáka druhého stupně základní školy. Nejprve je debatována teorie učebnice. Diskutována je historie učebnice a je vysvětlena její definice jakožto didaktický prostředek spolu s jejími funkcemi a strukturálními komponenty. Následně je zvážena problematika hodnocení učebnic; pozornost je věnována důvodům k hodnocení, důležitosti názoru žáka, přístupům a metodám k hodnocení a samotným kritériím pro hodnocení. Poté jsou definovány charakteristiky žáka druhého stupně základní školy. V poslední řadě je proveden výzkum pro zjištění názoru žáka na učebnici anglického jazyka v rámci vymezeného listu kritérií. Výzkum využívá dotazníku s uzavřenými výroky jako pomůcky pro sběr dat s ohledem na jejich míru souhlasu či nesouhlasu s daným výrokem. Následně jsou data vyplývající z dotazníku vyhodnocena. V závěru jsou prezentovány výsledky.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with textbook evaluation from the perspective of the upper primary learners. Firstly, the theory of textbook is debated. The history of the textbook is discussed, and definition of the textbook as a didactic means is explained along with its functions and structural components. Secondly, the problematic of textbook evaluation is considered; attention is paid to the reasons for textbook evaluation, the importance of learners' opinion, approaches and methods of evaluation and evaluation criteria. Then, basic characteristics of the upper primary learners are outlined. Lastly, the research is conducted in order to ascertain learners' perspective on an English language textbook within an outlined list of criteria. The research uses questionnaires with closed items as a data collection tool with five answers depending on their agreement or disagreement with an item. Data resulting from the questionnaires are consequently analyzed. The conclusion then presents the outcomes.
Klíčová slova
Hodnocení učebnice, učebnice, žáci druhého stupně základní školy, žáci, přístupy k hodnocení, kritéria hodnocení učebnic, funkce učebnice
Student se ve své práci bude zabývat učebnicí jako jedním z faktorů výuky anglického jazyka. V teoretické části nejprve definuje obecně učebnici jako jednu z rovin didaktické transformace obsahu a významný materiální didaktický prostředek, dále bude diskutovat její role při plánování a realizaci výuky. Následně se zaměří na specifika učebnic anglického jazyka využívaných v současné době a uvede přístupy k jejich hodnocení.
V praktické části práce student realizuje vlastní výzkumné šetření, jehož cílem bude prostřednictvím dotazníku zjistit, jak žáci základní školy vnímají učebnice anglického jazyka a způsob jejich využívání ve výuce.
Zásady pro vypracování
Student se ve své práci bude zabývat učebnicí jako jedním z faktorů výuky anglického jazyka. V teoretické části nejprve definuje obecně učebnici jako jednu z rovin didaktické transformace obsahu a významný materiální didaktický prostředek, dále bude diskutovat její role při plánování a realizaci výuky. Následně se zaměří na specifika učebnic anglického jazyka využívaných v současné době a uvede přístupy k jejich hodnocení.
V praktické části práce student realizuje vlastní výzkumné šetření, jehož cílem bude prostřednictvím dotazníku zjistit, jak žáci základní školy vnímají učebnice anglického jazyka a způsob jejich využívání ve výuce.
Seznam doporučené literatury
CUNNINGSWORTH, Alan. Choosing your Coursebook. Oxford: Heinemann, 1995. 1st edition. ISBN 0 435 24058 7
DVOŘÁK, Dominik. Variabilita školních kurikul a budoucnost učebnic. In Kuriukulum a učebnice. Brno: Masarykova univerzita v Brně. Pedagogická fakulta. Centrum pedagogického výzkumu, 2008. ISBN 80-210-4730-3
GRANT, Neville. Making the Most of Your Textbook. Essex: Longman, 1990. ISBN 0- 582-74624-8
GREGER, David. Přehled výzkumů učebnic v zahraničí. In MAŇÁK, Josef; KLAPKO, Dušan. Učebnice pod lupou. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-12
HARMER, Jeremy. The Practise of English Language Teaching. 3rd edition. Pearson Education limited, 2001. ISBN 0-582-40385-5
STAUDKOVÁ, Jana. Jak by měla vypadat moderní učebnice z pohledu vydavatele? In MAŇÁK, Josef; KNECHT, Petr. Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007. ISBN 978- 80-7315-148-5
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2.vyd. Praha: Grada Publishing,a.s.,2007. ISBN 987-80-247-1821-7
SIKOROVÁ, Zuzana. The Textbook Selection in Primary and Secondary Schools. 2004.
Dostupné z: .
PRŮCHA, Jan. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního media: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. 1.vyd. Brno: Paido, 1998. ISBN 80- 85931-49-4
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3
LITTLEJOHN, Andrew. The Analysis of Language Teaching Materials: Inside the Trojan Horse. In Brian. Tomlinson (Ed.), Materials development in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. ISBN 0-521-57419-6
Seznam doporučené literatury
CUNNINGSWORTH, Alan. Choosing your Coursebook. Oxford: Heinemann, 1995. 1st edition. ISBN 0 435 24058 7
DVOŘÁK, Dominik. Variabilita školních kurikul a budoucnost učebnic. In Kuriukulum a učebnice. Brno: Masarykova univerzita v Brně. Pedagogická fakulta. Centrum pedagogického výzkumu, 2008. ISBN 80-210-4730-3
GRANT, Neville. Making the Most of Your Textbook. Essex: Longman, 1990. ISBN 0- 582-74624-8
GREGER, David. Přehled výzkumů učebnic v zahraničí. In MAŇÁK, Josef; KLAPKO, Dušan. Učebnice pod lupou. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-12
HARMER, Jeremy. The Practise of English Language Teaching. 3rd edition. Pearson Education limited, 2001. ISBN 0-582-40385-5
STAUDKOVÁ, Jana. Jak by měla vypadat moderní učebnice z pohledu vydavatele? In MAŇÁK, Josef; KNECHT, Petr. Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007. ISBN 978- 80-7315-148-5
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2.vyd. Praha: Grada Publishing,a.s.,2007. ISBN 987-80-247-1821-7
SIKOROVÁ, Zuzana. The Textbook Selection in Primary and Secondary Schools. 2004.
Dostupné z: .
PRŮCHA, Jan. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního media: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. 1.vyd. Brno: Paido, 1998. ISBN 80- 85931-49-4
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3
LITTLEJOHN, Andrew. The Analysis of Language Teaching Materials: Inside the Trojan Horse. In Brian. Tomlinson (Ed.), Materials development in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. ISBN 0-521-57419-6