Tato bakalářská práce se zabývá slovotvorbou v obchodních značkách. Teoretická část vysvětluje branding a značky. Následně se tato část soustředí na slovotvorbu a její procesy. Tyto procesy jsou definovány, jejich vlastnosti popsány a možné klasifikace zmíněny. V praktické části jsou poznatky z teoretické části aplikovány na vzorku obchodních značek za účelem z mapování nejčastějších slovotvorných procesů.
Anotace v angličtině
This bachelor paper discusses the word-formation in branding. The theoretical part explains branding. Furthermore, it focuses on word-formation and its processes. They are defined, their properties are described and possible classification mentioned. In the practical part, findings form the theoretical part are applied to the corpus of brand names for obtaining the result of the analysis.
Klíčová slova
Kufříková slova, obchodní značení, odvozená slova, slovotvorba, složená slova, zkratky
Tato bakalářská práce se zabývá slovotvorbou v obchodních značkách. Teoretická část vysvětluje branding a značky. Následně se tato část soustředí na slovotvorbu a její procesy. Tyto procesy jsou definovány, jejich vlastnosti popsány a možné klasifikace zmíněny. V praktické části jsou poznatky z teoretické části aplikovány na vzorku obchodních značek za účelem z mapování nejčastějších slovotvorných procesů.
Anotace v angličtině
This bachelor paper discusses the word-formation in branding. The theoretical part explains branding. Furthermore, it focuses on word-formation and its processes. They are defined, their properties are described and possible classification mentioned. In the practical part, findings form the theoretical part are applied to the corpus of brand names for obtaining the result of the analysis.
Klíčová slova
Kufříková slova, obchodní značení, odvozená slova, slovotvorba, složená slova, zkratky
Cílem bakalářské práce je prostudovat slovotvorné procesy používané při vytváření obchodních značek. Student nejprve definuje pojmy "branding" a "obchodní značka", vymezí distinktivní rysy obchodních značek a charakterizuje význam a funkce brandingu s ohledem na adresáta. Dále na základě studia odborné lingvistické literatury, zejména z oblasti lexikologie a sémantiky, podrobně popíše vybrané procesy tvoření slov, které jsou pro oblast brandingu relevantní a jejichž cílem je upoutat pozornost adresáta. Následně provede analýzu nashromážděných obchodních značek s cílem identifikovat jednotlivé procesy tvoření slov, zmapovat jejich frekvenci výskytu a objasnit jejich užití v kontextu brandingu. Na závěr student zhodnotí převažující tendence při vytváření obchodních značek, možné interpretace významu, míru kreativity, efektivitu a vliv na spotřebitele.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je prostudovat slovotvorné procesy používané při vytváření obchodních značek. Student nejprve definuje pojmy "branding" a "obchodní značka", vymezí distinktivní rysy obchodních značek a charakterizuje význam a funkce brandingu s ohledem na adresáta. Dále na základě studia odborné lingvistické literatury, zejména z oblasti lexikologie a sémantiky, podrobně popíše vybrané procesy tvoření slov, které jsou pro oblast brandingu relevantní a jejichž cílem je upoutat pozornost adresáta. Následně provede analýzu nashromážděných obchodních značek s cílem identifikovat jednotlivé procesy tvoření slov, zmapovat jejich frekvenci výskytu a objasnit jejich užití v kontextu brandingu. Na závěr student zhodnotí převažující tendence při vytváření obchodních značek, možné interpretace významu, míru kreativity, efektivitu a vliv na spotřebitele.
Seznam doporučené literatury
Aaker, David. 2003. Brand Building. Brno: Computer Press.
Batey, Mark. 2008. Brand Meaning. New York: Routledge Taylor & Francis Group.
Benczes, Reka. 2006. Creative Compounding in English The Semantics of Metaphorical and Metonymical Noun-Noun Combinations. Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
Bauer, Laurie. 1983. English Word Formation. Cambridge: Cambridge University Press.
Carstairs-McCarthy, Andrew. 2002. An Introduction to English Morphology. Cambridge: Cambridge University Press.
Davis, Melisa and Jonathan Baldwin. 2006. More Than a Name An Introduction to Branding. Lausanne: Ava Publishing.
Jones, John Philips and Jan S. Slater. 2003. What's in a Name Advertising and the Concept of Brands. New York: M. E. Sharpe.
Kornberger, Martin. 2010. Brand Society How Brands Transform Management and Lifestyle. Cambridge: Cambridge University Press.
Kotler, Philip, Waldemar Phoertch and Ines Michi. 2006. B2B brand management. Heildeberg: Springer.
Olins, Wally. 2009. O značkách. Praha: Argo.
Plag, Ingo. 2003. Word-formation in English. Cambridge: Cambridge University Press.
Stockwell, Robert, and Donka Minkova. 2001. English Words History and Structure. Cambridge: Cambridge University Press.
Tai, Jacky. 2009. Get a Name! 10 Rules to Create a Great Brand Name. Singapore: Marshall Cavendish Business.
Temporal, Paul. 2010. Advanced brand management Managing brands in a changing world. Singapore: John Wiley & Sons.
Watkins, Alexandra. 2014. Hello, My Name Is Awesome: How to Create Brand Names That Stick. San Francisco: Berrett-Koehler Publishers.
Seznam doporučené literatury
Aaker, David. 2003. Brand Building. Brno: Computer Press.
Batey, Mark. 2008. Brand Meaning. New York: Routledge Taylor & Francis Group.
Benczes, Reka. 2006. Creative Compounding in English The Semantics of Metaphorical and Metonymical Noun-Noun Combinations. Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
Bauer, Laurie. 1983. English Word Formation. Cambridge: Cambridge University Press.
Carstairs-McCarthy, Andrew. 2002. An Introduction to English Morphology. Cambridge: Cambridge University Press.
Davis, Melisa and Jonathan Baldwin. 2006. More Than a Name An Introduction to Branding. Lausanne: Ava Publishing.
Jones, John Philips and Jan S. Slater. 2003. What's in a Name Advertising and the Concept of Brands. New York: M. E. Sharpe.
Kornberger, Martin. 2010. Brand Society How Brands Transform Management and Lifestyle. Cambridge: Cambridge University Press.
Kotler, Philip, Waldemar Phoertch and Ines Michi. 2006. B2B brand management. Heildeberg: Springer.
Olins, Wally. 2009. O značkách. Praha: Argo.
Plag, Ingo. 2003. Word-formation in English. Cambridge: Cambridge University Press.
Stockwell, Robert, and Donka Minkova. 2001. English Words History and Structure. Cambridge: Cambridge University Press.
Tai, Jacky. 2009. Get a Name! 10 Rules to Create a Great Brand Name. Singapore: Marshall Cavendish Business.
Temporal, Paul. 2010. Advanced brand management Managing brands in a changing world. Singapore: John Wiley & Sons.
Watkins, Alexandra. 2014. Hello, My Name Is Awesome: How to Create Brand Names That Stick. San Francisco: Berrett-Koehler Publishers.