This thesis deals with social issues in the Harry Potter books by J. K. Rowling. The issues are social stratification, racism, slavery, and gender stereotypes. The septology is also stratified into relevant genres of children's literature. The analysis also shows parallels of the issues to the real-world issues.
Anotace v angličtině
Tato práce pojednává o společenských otázkách v dílech o Harrym Potterovi od
spisovatelky J. K. Rowling. Součástí těchto otázek je rozvržení společenských tříd, rasismus, otroctví a genderové stereotypy. Série je také zařazena do žánrů dětské literatury. Analýza také poukazuje na paralely některých témat se skutečným světem.
Klíčová slova
Harry Potter, class, racism, slavery, gender, stereotype, children's literature
Klíčová slova v angličtině
Harry Potter, společenská třída, rasismus, otroctví, gender, stereotyp, dětská literatura
Rozsah průvodní práce
51 s.
Jazyk
AN
Anotace
This thesis deals with social issues in the Harry Potter books by J. K. Rowling. The issues are social stratification, racism, slavery, and gender stereotypes. The septology is also stratified into relevant genres of children's literature. The analysis also shows parallels of the issues to the real-world issues.
Anotace v angličtině
Tato práce pojednává o společenských otázkách v dílech o Harrym Potterovi od
spisovatelky J. K. Rowling. Součástí těchto otázek je rozvržení společenských tříd, rasismus, otroctví a genderové stereotypy. Série je také zařazena do žánrů dětské literatury. Analýza také poukazuje na paralely některých témat se skutečným světem.
Klíčová slova
Harry Potter, class, racism, slavery, gender, stereotype, children's literature
Klíčová slova v angličtině
Harry Potter, společenská třída, rasismus, otroctví, gender, stereotyp, dětská literatura
Zásady pro vypracování
Není běžné, aby se dílo dětské literatury stalo celosvětovým komerčně i čtenářsky úspěšným fenoménem, jako je tomu u románů J. K. Rowlingové Harry Potter. Jedním z důvodů je jistě i jejich syžetová a tematická mnohovrstevnatost. Jejich analýza bude tématem této závěrečné bakalářské práce.
V úvodu práce studentka stručně zasadí zvolené dílo do širšího kontextu literatury pro děti a mládež a pojedná o jeho žánrovém zařazení. Rovněž nadefinuje základní pojmy, s nimiž bude ve svých analýzách pracovat, především společenská třída (class), otroctví, gender, stereotyp, konzumerismus, apod.
Jádrem práce bude analýza vybraných děl, v níž se studentka soustředí na způsoby ztvárnění tématu společenské stratifikace, genderových otázek, apod. Své analýzy opře o relevantní kritické zdroje a doloží odkazy na primární díla. Zamyslí se také nad narativními technikami děl.
Závěrem studentka své analýzy shrne a vysloví obecnější závěry o společenském a genderovém rozměru zvoleného díla.
Zásady pro vypracování
Není běžné, aby se dílo dětské literatury stalo celosvětovým komerčně i čtenářsky úspěšným fenoménem, jako je tomu u románů J. K. Rowlingové Harry Potter. Jedním z důvodů je jistě i jejich syžetová a tematická mnohovrstevnatost. Jejich analýza bude tématem této závěrečné bakalářské práce.
V úvodu práce studentka stručně zasadí zvolené dílo do širšího kontextu literatury pro děti a mládež a pojedná o jeho žánrovém zařazení. Rovněž nadefinuje základní pojmy, s nimiž bude ve svých analýzách pracovat, především společenská třída (class), otroctví, gender, stereotyp, konzumerismus, apod.
Jádrem práce bude analýza vybraných děl, v níž se studentka soustředí na způsoby ztvárnění tématu společenské stratifikace, genderových otázek, apod. Své analýzy opře o relevantní kritické zdroje a doloží odkazy na primární díla. Zamyslí se také nad narativními technikami děl.
Závěrem studentka své analýzy shrne a vysloví obecnější závěry o společenském a genderovém rozměru zvoleného díla.
Seznam doporučené literatury
Gupta, Suman. Re-reading Harry Potter. 2nd ed. Palgrave Macmillan, 2009.
McCulloch, Fiona. Children's Literature in Context. Continuum, 2011.
Wolosky, Shira. The Riddles of Harry Potter: Secret Passages and Interpretive Quests. Palgrave Macmillan, 2012.
Edited by Heilman, Elizabeth E. Critical Perspectives on Harry Potter. 2nd ed. Routledge, 2009.
Bubíková, Šárka et al. Literary Childhoods: Growing Up in British and American Literature. Pavel Mervart in cooperation with University of Pardubice, 2008.
Cherland, Meredith. "Harry's girls: Harry Potter and the discourse of gender" In Journal of Adolescent & Adult Literacy 52.4 (2008): 273-282.
Cordova, Melanie J. '"Because I'm a girl, I suppose!": gender lines and narrative perspective in Harry Potter.' Mythlore 33.2 (2015): 21-36.
Seznam doporučené literatury
Gupta, Suman. Re-reading Harry Potter. 2nd ed. Palgrave Macmillan, 2009.
McCulloch, Fiona. Children's Literature in Context. Continuum, 2011.
Wolosky, Shira. The Riddles of Harry Potter: Secret Passages and Interpretive Quests. Palgrave Macmillan, 2012.
Edited by Heilman, Elizabeth E. Critical Perspectives on Harry Potter. 2nd ed. Routledge, 2009.
Bubíková, Šárka et al. Literary Childhoods: Growing Up in British and American Literature. Pavel Mervart in cooperation with University of Pardubice, 2008.
Cherland, Meredith. "Harry's girls: Harry Potter and the discourse of gender" In Journal of Adolescent & Adult Literacy 52.4 (2008): 273-282.
Cordova, Melanie J. '"Because I'm a girl, I suppose!": gender lines and narrative perspective in Harry Potter.' Mythlore 33.2 (2015): 21-36.