This paper deals with speech acts in the political speeches and debates of two US presidential candidates. The theoretical part focuses on speech acts, mainly on the illocutionary act and its classification using the description and comparison of two taxonomies. The goal of the analytical part is to find out which illocutionary acts and forces are the most common in the corpus. In the practical part, the use of politeness strategies connected with the application of various speech acts will be discussed, too.
Anotace v angličtině
Tato bakalářská práce je zaměřena na řečové akty v politických projevech a debatách dvou prezidentských kandidátů USA. Teoretická část se zaobírá řečovými akty, zejména ilokučním aktem a jeho klasifikací a to popsaním a porovnáním dvou taxonomií. Cílem analytické části je zjistit, které ilokuční akty a síly jsou v korpusu nejčastěji se vyskytující. V praktické části bude též probíráno užití zdvořilostních strategií v rámci použivání různých řečových aktů.
Klíčová slova
speech acts, illocutionary force, political speeches, perlocutionary effect
Klíčová slova v angličtině
řečové akty, ilokuční síla, politické projevy, perlokuční efekt
Rozsah průvodní práce
67
Jazyk
AN
Anotace
This paper deals with speech acts in the political speeches and debates of two US presidential candidates. The theoretical part focuses on speech acts, mainly on the illocutionary act and its classification using the description and comparison of two taxonomies. The goal of the analytical part is to find out which illocutionary acts and forces are the most common in the corpus. In the practical part, the use of politeness strategies connected with the application of various speech acts will be discussed, too.
Anotace v angličtině
Tato bakalářská práce je zaměřena na řečové akty v politických projevech a debatách dvou prezidentských kandidátů USA. Teoretická část se zaobírá řečovými akty, zejména ilokučním aktem a jeho klasifikací a to popsaním a porovnáním dvou taxonomií. Cílem analytické části je zjistit, které ilokuční akty a síly jsou v korpusu nejčastěji se vyskytující. V praktické části bude též probíráno užití zdvořilostních strategií v rámci použivání různých řečových aktů.
Klíčová slova
speech acts, illocutionary force, political speeches, perlocutionary effect
Klíčová slova v angličtině
řečové akty, ilokuční síla, politické projevy, perlokuční efekt
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je prostudovat užití řečových aktů ve veřejných projevech prezidentských kandidátů USA. Student nejprve na základě odborné lingvistické literatury, zejména z oblasti pragmatiky, vymezí pojem "řečový akt" a "ilokuční síla výpovědi", představí klasifikaci řečových aktů, jednotlivé řečové akty podrobně popíše a shrne jejich užití s ohledem na zdvořilostní strategie. Dále bude charakterizovat proslov jako žánr mluveného projevu, uvede typické jazykové prostředky veřejných mluvených projevů a jejich funkce. Následně provede analýzu vybraných prezidentských projevů s cílem identifikovat nejčastěji se vyskytující řečové akty, porovnat kontexty výskytu jednotlivých aktů, diskutovat jejich možné interpretace a záměr mluvčího v závislosti na daném kontextu. Na závěr student zhodnotí užití řečových aktů a jejich dopad na adresáta a objasní převažující tendence s ohledem na zkoumaný žánr a cíle prezidentských projevů.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je prostudovat užití řečových aktů ve veřejných projevech prezidentských kandidátů USA. Student nejprve na základě odborné lingvistické literatury, zejména z oblasti pragmatiky, vymezí pojem "řečový akt" a "ilokuční síla výpovědi", představí klasifikaci řečových aktů, jednotlivé řečové akty podrobně popíše a shrne jejich užití s ohledem na zdvořilostní strategie. Dále bude charakterizovat proslov jako žánr mluveného projevu, uvede typické jazykové prostředky veřejných mluvených projevů a jejich funkce. Následně provede analýzu vybraných prezidentských projevů s cílem identifikovat nejčastěji se vyskytující řečové akty, porovnat kontexty výskytu jednotlivých aktů, diskutovat jejich možné interpretace a záměr mluvčího v závislosti na daném kontextu. Na závěr student zhodnotí užití řečových aktů a jejich dopad na adresáta a objasní převažující tendence s ohledem na zkoumaný žánr a cíle prezidentských projevů.
Seznam doporučené literatury
Cruse, Alan. 2006. A Glossary of Semantics and Pragmatics. Edingburgh: Edinburgh University Press Ltd.
Crystal, David. 2003. The Cambridge Encyclopedia of the English Language (2nd Edition). Cambridge: Cambridge University Press.
Habermas, Jürgen. 1998. On the Pragmatics of Communication. Cambridge: The MIT Press.
Korta, Kepa, and John Perry. 2011. Critical Pragmatics. Cambridge: Cambridge University Press.
Lakoff, Robin Tolmach. 1990. Talking Power: The Politics of Language. New York: BasicBooks.
Leech, Geoffrey. 2014. The Pragmatics of Politeness. Oxford: Oxford University Press.
Leech, Geoffrey. 1983. Principles of Pragmatics. New York: Longman Inc.
Levinson, Stephen C. 1983. Pragmatics. Cambridge: Cambridge University Press.
Searle, John. 1969. Speech Acts. Cambridge: Cambridge University Press.
Thomas, Jenny. 1995. Meaning in Interaction. Harlow: Pearson Education.
Yule, George. 1996. Pragmatics. Oxford: Oxford University Press.
Seznam doporučené literatury
Cruse, Alan. 2006. A Glossary of Semantics and Pragmatics. Edingburgh: Edinburgh University Press Ltd.
Crystal, David. 2003. The Cambridge Encyclopedia of the English Language (2nd Edition). Cambridge: Cambridge University Press.
Habermas, Jürgen. 1998. On the Pragmatics of Communication. Cambridge: The MIT Press.
Korta, Kepa, and John Perry. 2011. Critical Pragmatics. Cambridge: Cambridge University Press.
Lakoff, Robin Tolmach. 1990. Talking Power: The Politics of Language. New York: BasicBooks.
Leech, Geoffrey. 2014. The Pragmatics of Politeness. Oxford: Oxford University Press.
Leech, Geoffrey. 1983. Principles of Pragmatics. New York: Longman Inc.
Levinson, Stephen C. 1983. Pragmatics. Cambridge: Cambridge University Press.
Searle, John. 1969. Speech Acts. Cambridge: Cambridge University Press.
Thomas, Jenny. 1995. Meaning in Interaction. Harlow: Pearson Education.
Yule, George. 1996. Pragmatics. Oxford: Oxford University Press.