Bakalářská práce zkoumá přímé a nepřímé řečové akty a jejich ilokuční funkce v inzerci pracovních příležitostí. Cílem je také zkoumat míru přesvědčovací funkce jednotlivých řečových aktů a jaký mají vliv na potenciální uchazeče. Práce je rozdělena na teoretickou část, v níž jsou popsány pracovní inzeráty, jejich obsah a jazyk s ohledem na přesvědčovací funkci a jsou vysvětleny a klasifikovány řečové akty, a část praktickou, která zkoumá řečové akty vysvětlené v teoretické části na konkrétních příkladech pracovních inzerátů.
Anotace v angličtině
This thesis is devoted to the analysis of direct and indirect speech acts and their illocutionary force in job advertising. The theoretical part describes job advertising, its forms, content and persuasive function. Speech acts theory developed by J. Austin is introduced, their direct and indirect forms are distinguished and the illocutionary force of sentences is explained. The classification of speech acts developed by Searle is explained and functions as a basis for the analysis. The analytical part examines the occurrence of direct and indirect speech acts, their form and function, in provided job advertisements.
Bakalářská práce zkoumá přímé a nepřímé řečové akty a jejich ilokuční funkce v inzerci pracovních příležitostí. Cílem je také zkoumat míru přesvědčovací funkce jednotlivých řečových aktů a jaký mají vliv na potenciální uchazeče. Práce je rozdělena na teoretickou část, v níž jsou popsány pracovní inzeráty, jejich obsah a jazyk s ohledem na přesvědčovací funkci a jsou vysvětleny a klasifikovány řečové akty, a část praktickou, která zkoumá řečové akty vysvětlené v teoretické části na konkrétních příkladech pracovních inzerátů.
Anotace v angličtině
This thesis is devoted to the analysis of direct and indirect speech acts and their illocutionary force in job advertising. The theoretical part describes job advertising, its forms, content and persuasive function. Speech acts theory developed by J. Austin is introduced, their direct and indirect forms are distinguished and the illocutionary force of sentences is explained. The classification of speech acts developed by Searle is explained and functions as a basis for the analysis. The analytical part examines the occurrence of direct and indirect speech acts, their form and function, in provided job advertisements.
Studentka se ve své bakalářské práci zaměří na užití přímých a nepřímých řečových aktů v inzerci pracovních příležitostí. Nejprve představí inzerci jako komunikační proces a popíše typické rysy jazyka inzerce pracovních příležitostí s ohledem na jeho přesvědčovací funkci. Dále na základě studia relevantní odborné literatury z oblasti pragmatiky stručně uvede teorii řečových aktů a jejich klasifikaci, vymezí pojem ilokuční síla výpovědi a popíše hlavní rozdíly mezi přímými a nepřímými řečovými akty. Následně provede analýzu korpusu nashromážděných pracovních nabídek s cílem zmapovat frekvenci a kontexty výskytu jednotlivých řečových aktů a interpretovat jejich ilokuční funkce. Na závěr objasní užití přímých a nepřímých řečových aktů, jejich interpretace s ohledem na zkoumaný žánr a dopad na potencionálního uchazeče.
Zásady pro vypracování
Studentka se ve své bakalářské práci zaměří na užití přímých a nepřímých řečových aktů v inzerci pracovních příležitostí. Nejprve představí inzerci jako komunikační proces a popíše typické rysy jazyka inzerce pracovních příležitostí s ohledem na jeho přesvědčovací funkci. Dále na základě studia relevantní odborné literatury z oblasti pragmatiky stručně uvede teorii řečových aktů a jejich klasifikaci, vymezí pojem ilokuční síla výpovědi a popíše hlavní rozdíly mezi přímými a nepřímými řečovými akty. Následně provede analýzu korpusu nashromážděných pracovních nabídek s cílem zmapovat frekvenci a kontexty výskytu jednotlivých řečových aktů a interpretovat jejich ilokuční funkce. Na závěr objasní užití přímých a nepřímých řečových aktů, jejich interpretace s ohledem na zkoumaný žánr a dopad na potencionálního uchazeče.
Seznam doporučené literatury
Askehave, Inger. 2010. "Communicating Leadership: A Discourse Analytical Perspective on the Job Advertisement." The Journal of business communication 47(3): 313-345. Accessed January 19, 2016. doi: 10.1177/0021943610365310.
Cook, Guy. 1992. The Discourse of Advertising. London: Routledge.
Cruse, D. Alan. 2000. Meaning in Language An Introduction to Semantics and Pragmatics. Oxford: Oxford University Press.
Culpeper, Jonathan, and Michael Haugh. 2014. Pragmatics and the English Language. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Cutting Joan. 2014. Pragmatics A resource book for students. London: Taylor & Francis.
Grundy, Peter. 2008. Doing Pragmatics. London: Hodder Education.
Kaburise, Phyllis. 2012. "Recognising Speech Acts. "Per Linguam: A Journal of Language Learning 28/1: 36-48. Accessed February 23, 2016. doi: 10.5785/28-1-118.
Leech, Geoffrey N. 1966. English in Advertising: A Linguistic Study of Advertising in Great Britain. London: Longman.
Levinson, Stephen C. 1983. Pragmatics. Cambridge: Cambridge University Press.
Mey, Jacob L. 2001. Pragmatics: An Introduction. Malden: Blackwell.
Riley, Kathryn. 1993. "Telling more than the truth: Implicature, speech acts, and ethics in professional communication." Journal of Business Ethics 12(3): 179-196. Accessed February 23, 2016. doi: 10.1007/BF01686446.
Yule, George. 1996. Pragmatics. Oxford: Oxford University Press.
Seznam doporučené literatury
Askehave, Inger. 2010. "Communicating Leadership: A Discourse Analytical Perspective on the Job Advertisement." The Journal of business communication 47(3): 313-345. Accessed January 19, 2016. doi: 10.1177/0021943610365310.
Cook, Guy. 1992. The Discourse of Advertising. London: Routledge.
Cruse, D. Alan. 2000. Meaning in Language An Introduction to Semantics and Pragmatics. Oxford: Oxford University Press.
Culpeper, Jonathan, and Michael Haugh. 2014. Pragmatics and the English Language. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Cutting Joan. 2014. Pragmatics A resource book for students. London: Taylor & Francis.
Grundy, Peter. 2008. Doing Pragmatics. London: Hodder Education.
Kaburise, Phyllis. 2012. "Recognising Speech Acts. "Per Linguam: A Journal of Language Learning 28/1: 36-48. Accessed February 23, 2016. doi: 10.5785/28-1-118.
Leech, Geoffrey N. 1966. English in Advertising: A Linguistic Study of Advertising in Great Britain. London: Longman.
Levinson, Stephen C. 1983. Pragmatics. Cambridge: Cambridge University Press.
Mey, Jacob L. 2001. Pragmatics: An Introduction. Malden: Blackwell.
Riley, Kathryn. 1993. "Telling more than the truth: Implicature, speech acts, and ethics in professional communication." Journal of Business Ethics 12(3): 179-196. Accessed February 23, 2016. doi: 10.1007/BF01686446.
Yule, George. 1996. Pragmatics. Oxford: Oxford University Press.