Hlavním cílem této práce je provést analýzu vyobrazení žen ve vybraných současných pohádkách. Úvodní část práce se zabývá vymezením definice pohádky a jejího širšího literárního kontextu. Práce dále sleduje vyobrazení ženy v tradičních pohádkách a předkládá přehled významnějších teorií. Východiskem k následné analýze byla vybrána feministická literární teorie. V analytické části jsou zkoumány ženské postavy a jejich role ve vztahu k tradičnímu obrazu žen. Práce je zakončena shrnutím zjištění.
Anotace v angličtině
The main purpose of this thesis is to provide an analysis of the woman's portrayal in selected contemporary fairy tales. In the initial part of the thesis the definition of the genre and its broader literary context are introduced. Further, the depiction of a woman in traditional fairy tales is examined and the overview of the most significant literary theories is presented. A special attention is paid to feminist literary theory since it is the essential theory for the analysis. The analytical part explores female characters and their roles in relation to the traditional woman's depiction. The conclusion summarises the discoveries.
Klíčová slova
Feministická literární teorie, genderové stereotypy, role ženy, současné pohádky, patriarchální společnost
Hlavním cílem této práce je provést analýzu vyobrazení žen ve vybraných současných pohádkách. Úvodní část práce se zabývá vymezením definice pohádky a jejího širšího literárního kontextu. Práce dále sleduje vyobrazení ženy v tradičních pohádkách a předkládá přehled významnějších teorií. Východiskem k následné analýze byla vybrána feministická literární teorie. V analytické části jsou zkoumány ženské postavy a jejich role ve vztahu k tradičnímu obrazu žen. Práce je zakončena shrnutím zjištění.
Anotace v angličtině
The main purpose of this thesis is to provide an analysis of the woman's portrayal in selected contemporary fairy tales. In the initial part of the thesis the definition of the genre and its broader literary context are introduced. Further, the depiction of a woman in traditional fairy tales is examined and the overview of the most significant literary theories is presented. A special attention is paid to feminist literary theory since it is the essential theory for the analysis. The analytical part explores female characters and their roles in relation to the traditional woman's depiction. The conclusion summarises the discoveries.
Klíčová slova
Feministická literární teorie, genderové stereotypy, role ženy, současné pohádky, patriarchální společnost
V úvodu práce studentka definuje žánr pohádky, zasadí jej do širšího literárního kontextu literatury pro děti a mládež a uvede významnější teorie pohádky. Vysvětlí také svou volbu autorů a textů a stručně okomentuje původní verze postmoderních pohádek. Dále objasní, jakou metodou bude pracovat a jaké teorie (feministickou, postmoderní literární teorie, apod.) pro svou práci zvolila. Jádrem práce pak bude analýza zvolených pohádek z hlediska toho, jak zobrazují ženské postavy, jaké role jim přisuzují, jak se odchylují od tradičních verzí, jakými literárními prostředky pracují, ap. Diplomantka své komparace shrne a pokusí se vyslovit obecnější závěr o genderových otázkách v současných pohádkách.
Zásady pro vypracování
V úvodu práce studentka definuje žánr pohádky, zasadí jej do širšího literárního kontextu literatury pro děti a mládež a uvede významnější teorie pohádky. Vysvětlí také svou volbu autorů a textů a stručně okomentuje původní verze postmoderních pohádek. Dále objasní, jakou metodou bude pracovat a jaké teorie (feministickou, postmoderní literární teorie, apod.) pro svou práci zvolila. Jádrem práce pak bude analýza zvolených pohádek z hlediska toho, jak zobrazují ženské postavy, jaké role jim přisuzují, jak se odchylují od tradičních verzí, jakými literárními prostředky pracují, ap. Diplomantka své komparace shrne a pokusí se vyslovit obecnější závěr o genderových otázkách v současných pohádkách.
Seznam doporučené literatury
1. BACCHILEGA, Cristina. Postmodern Fairy Tales: Gender and Narrative Strategies. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1999.
2. BOTTIGHEIMER, Ruth B. Fairy Tales: A New History. Albany: State University of New York Press, 2009.
3. CARTER Angela., Donald. The Bloody Chamber, and Other Stories: New Approaches. 1st U.S. ed. New York: Penguin, 1993.
4. COSSLETT, Tess, Alison Easton, and Penny Summerfield. Women, Power and Resistance: An Introduction to Women Studies. Buckingham: Open University Press, 1996.
5. FRANZ, Marie-Louise von. The Feminine in Fairy Tales. Boston: Shambhala, 1993.
6. GILBERT, Sandra M., and Susan Gubar. The Madwoman in the Attic: The Woman Writer and the Nineteenth-century Literary Imagination. New Haven: Yale University Press, 1979.
7. HAASE, Donald, ed. Fairy Tales and Feminism: New Approaches. Detroit: Wayne State University Press, 2004.
8. KERCHY, Anna. Postmodern Reinterpretations of Fairy Tales: How Applying New Methods Generates New Meanings. 1st U.S. ed. Lewiston, N.Y.: Edwin Mellen Press, 2011.
9. PITCHFORD, Nicola. Tactical Readings: Feminist Postmodernism in the Novels of Kathy Acker and Angela Carter. US: Bucknell University Press, 2001.
10. PLAIN, Gill, Susan Sellers. A History of Feminist Literary Criticism. New York: Cambridge University Press, 2007.
11. TANITH, Lee. 1st Trade paperback ed. White As Snow (Fairy Tales). New York: Tom Doherty, 2001.
12. WILSON, Sharon Rose. Margaret Atwood's Fairy-Tale Sexual Politics. Jackson: University Press of Mississippi, 1993.
13. ZIPES, Jack ed. Don't Bet on the Prince: Contemporary Feminist Fairy Tales in North America and England. New York: Routledge, 2012.
Seznam doporučené literatury
1. BACCHILEGA, Cristina. Postmodern Fairy Tales: Gender and Narrative Strategies. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1999.
2. BOTTIGHEIMER, Ruth B. Fairy Tales: A New History. Albany: State University of New York Press, 2009.
3. CARTER Angela., Donald. The Bloody Chamber, and Other Stories: New Approaches. 1st U.S. ed. New York: Penguin, 1993.
4. COSSLETT, Tess, Alison Easton, and Penny Summerfield. Women, Power and Resistance: An Introduction to Women Studies. Buckingham: Open University Press, 1996.
5. FRANZ, Marie-Louise von. The Feminine in Fairy Tales. Boston: Shambhala, 1993.
6. GILBERT, Sandra M., and Susan Gubar. The Madwoman in the Attic: The Woman Writer and the Nineteenth-century Literary Imagination. New Haven: Yale University Press, 1979.
7. HAASE, Donald, ed. Fairy Tales and Feminism: New Approaches. Detroit: Wayne State University Press, 2004.
8. KERCHY, Anna. Postmodern Reinterpretations of Fairy Tales: How Applying New Methods Generates New Meanings. 1st U.S. ed. Lewiston, N.Y.: Edwin Mellen Press, 2011.
9. PITCHFORD, Nicola. Tactical Readings: Feminist Postmodernism in the Novels of Kathy Acker and Angela Carter. US: Bucknell University Press, 2001.
10. PLAIN, Gill, Susan Sellers. A History of Feminist Literary Criticism. New York: Cambridge University Press, 2007.
11. TANITH, Lee. 1st Trade paperback ed. White As Snow (Fairy Tales). New York: Tom Doherty, 2001.
12. WILSON, Sharon Rose. Margaret Atwood's Fairy-Tale Sexual Politics. Jackson: University Press of Mississippi, 1993.
13. ZIPES, Jack ed. Don't Bet on the Prince: Contemporary Feminist Fairy Tales in North America and England. New York: Routledge, 2012.