Cílem této diplomové práce je zaměřit se na individualizaci a diferenciaci talentovaných žáků v běžných heterogenních třídách. Akční výzkum, provedený v ročnících nižšího gymnázia měl za cíl zvýšit míru vnitřní diferenciace v běžné hodině anglického jazyka. Teoretická část se nejprve zaměřuje na definici nejčastěji používaných termínů talentovaný/nadaný, s následným zaměřením se na čtyři fundamentální definice této problematiky. Teoretická část se dále zabývá termínem selhávající talentovaní a možnými způsoby nápravy výuky, se zaměřením na vnitřní diferenciaci. Závěr teoretické části shrnuje několik možných způsobů vnitřní diferenciace a jejich aplikaci v praxi. Zásadní myšlenkou vnitřní diferenciace a individualizace ve výuce anglického jazyka je vytvořit a obohatit individuální vzdělávací plán pro talentované žáky, s cílem rozvinout jejich stávající znalosti v největším možném rozsahu.
Anotace v angličtině
This thesis aims to analyse and focus on individualisation and differentiation of high-level pupils in common heterogeneous English classes. Action research, carried in lower secondary school, aims to increase an inner differentiation in common English classes. The theoretical part focuses on defining the terms talented or gifted, with further focus on four most common types of conception of the matter. The part continues by specifying a closely related term underachievers followed by several possible ways of a reform, with the focus on inner differentiation. The final part of this paper summarizes practical teaching ideas for an individualisation and inner differentiation of high-level pupils into common classes. The main idea of the inner differentiation is to extend the curriculum of talented pupils with the aim to develop and deepen their knowledge effectively in common English classes to its possible extent.
Cílem této diplomové práce je zaměřit se na individualizaci a diferenciaci talentovaných žáků v běžných heterogenních třídách. Akční výzkum, provedený v ročnících nižšího gymnázia měl za cíl zvýšit míru vnitřní diferenciace v běžné hodině anglického jazyka. Teoretická část se nejprve zaměřuje na definici nejčastěji používaných termínů talentovaný/nadaný, s následným zaměřením se na čtyři fundamentální definice této problematiky. Teoretická část se dále zabývá termínem selhávající talentovaní a možnými způsoby nápravy výuky, se zaměřením na vnitřní diferenciaci. Závěr teoretické části shrnuje několik možných způsobů vnitřní diferenciace a jejich aplikaci v praxi. Zásadní myšlenkou vnitřní diferenciace a individualizace ve výuce anglického jazyka je vytvořit a obohatit individuální vzdělávací plán pro talentované žáky, s cílem rozvinout jejich stávající znalosti v největším možném rozsahu.
Anotace v angličtině
This thesis aims to analyse and focus on individualisation and differentiation of high-level pupils in common heterogeneous English classes. Action research, carried in lower secondary school, aims to increase an inner differentiation in common English classes. The theoretical part focuses on defining the terms talented or gifted, with further focus on four most common types of conception of the matter. The part continues by specifying a closely related term underachievers followed by several possible ways of a reform, with the focus on inner differentiation. The final part of this paper summarizes practical teaching ideas for an individualisation and inner differentiation of high-level pupils into common classes. The main idea of the inner differentiation is to extend the curriculum of talented pupils with the aim to develop and deepen their knowledge effectively in common English classes to its possible extent.
Studentka se bude ve své práci zabývat problematikou individualizace a diferenciace ve výuce anglického jazyka na střední škole, a to s ohledem na speciální vzdělávací potřeby mimořádně nadaných studentů. V teoretické části diplomandka nejprve definuje pojmy nadání, talent a nadaný jedinec, bude diskutovat charakteristiky a možnosti identifikace nadaných jedinců. Následně se zaměří na vzdělávání nadaných, a to na obecné principy i na jejich uplatňování v podmínkách českého gymnaziálního vzdělávání. Akcentováno bude využití vnitřní diferenciace.
V praktické části práce budou prezentovány výsledky autorčina vlastního výzkumného šetření, které bude realizováno za využití metodologie akčního výzkumu. Jeho cílem bude zvýšení míry vnitřní diferenciace ve vlastní výuce s ohledem na vzdělávací potřeby nadaných studentů.
Zásady pro vypracování
Studentka se bude ve své práci zabývat problematikou individualizace a diferenciace ve výuce anglického jazyka na střední škole, a to s ohledem na speciální vzdělávací potřeby mimořádně nadaných studentů. V teoretické části diplomandka nejprve definuje pojmy nadání, talent a nadaný jedinec, bude diskutovat charakteristiky a možnosti identifikace nadaných jedinců. Následně se zaměří na vzdělávání nadaných, a to na obecné principy i na jejich uplatňování v podmínkách českého gymnaziálního vzdělávání. Akcentováno bude využití vnitřní diferenciace.
V praktické části práce budou prezentovány výsledky autorčina vlastního výzkumného šetření, které bude realizováno za využití metodologie akčního výzkumu. Jeho cílem bude zvýšení míry vnitřní diferenciace ve vlastní výuce s ohledem na vzdělávací potřeby nadaných studentů.
Seznam doporučené literatury
BASKA,J.Curriculum for Gifted and talented students.Thousand Oaks: Corwin Press,2004.
FOŘTÍK.V,FOŘTÍKOVÁ,J.Nadané dítě a rozvoj jeho schopností.Portál,2007.
GRENAROVÁ.R,VÍTKOVÁ,M.Cizojazyčná výuka a nadaný žák.Brno:Masarykova uni.,2010.
HAVIGEROVÁ.J,KŘOVÁČKOVÁ,B.Co bychom měli vědět o nadání.Gaudeamus,2011
HŘÍBKOVÁ,L.Mimořádně nadané děti ve škole a v rodině.Ústí n.Lab.:Univerzita J.A.Purkyně,2010.
MACHŮ,E.Nadaný žák.Brno:Paido,2010.
MONTGOMERY,D.Able,Gifted and talented underachievers.Chinchester:Wiley Blackwell,2009.
RENZULLI,J,S.Identification of students for gifted and talented programs.Williamsbugr:World Council for Giftedand Talented Children,1994.
SOUSA,D.A,How the gifted brain learns.Thousand Oaks:Corwin,2009.
ŠIMONÍK,O.,ŠKRABANKOVÁ,J.,ŠKÁVA,J.Nadaní žáci - výzva pro učitele.Brno:Masarykova univerzita,2009.
TOMLINSON,C.A.Differentiation for gifted and talented students.Thousand Oaks:Corwin,2004.
Seznam doporučené literatury
BASKA,J.Curriculum for Gifted and talented students.Thousand Oaks: Corwin Press,2004.
FOŘTÍK.V,FOŘTÍKOVÁ,J.Nadané dítě a rozvoj jeho schopností.Portál,2007.
GRENAROVÁ.R,VÍTKOVÁ,M.Cizojazyčná výuka a nadaný žák.Brno:Masarykova uni.,2010.
HAVIGEROVÁ.J,KŘOVÁČKOVÁ,B.Co bychom měli vědět o nadání.Gaudeamus,2011
HŘÍBKOVÁ,L.Mimořádně nadané děti ve škole a v rodině.Ústí n.Lab.:Univerzita J.A.Purkyně,2010.
MACHŮ,E.Nadaný žák.Brno:Paido,2010.
MONTGOMERY,D.Able,Gifted and talented underachievers.Chinchester:Wiley Blackwell,2009.
RENZULLI,J,S.Identification of students for gifted and talented programs.Williamsbugr:World Council for Giftedand Talented Children,1994.
SOUSA,D.A,How the gifted brain learns.Thousand Oaks:Corwin,2009.
ŠIMONÍK,O.,ŠKRABANKOVÁ,J.,ŠKÁVA,J.Nadaní žáci - výzva pro učitele.Brno:Masarykova univerzita,2009.
TOMLINSON,C.A.Differentiation for gifted and talented students.Thousand Oaks:Corwin,2004.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomandka krátce představila svoji práci a předložila veškerou požadovanou dokumentaci a zodpověděla všechny dotazy komise.
Komise se na základě výborně připravené obhajoby přiklonila k hodnocení dobře.