Informace o kvalifikační práci Restaurování vybraných medailonů s nástěnnou olejomalbou v prostoru klenby kaple sv. Josefa v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech. Reverzibilita a stabilita retuší olejomalby na stěně.
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Restaurování vybraných medailonů s nástěnnou olejomalbou v prostoru klenby kaple sv. Josefa v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech. Reverzibilita a stabilita retuší olejomalby na stěně.
Hlavní téma v angličtině
Restoration of selected medallions with mural oil paintings in the chapel of St. Joseph in the church of the Assumption of the Virgin Mary in Klokoty. Reversibility and stability of retouches of the mural oil painting.
Název dle studenta
Restaurování vybraných medailonů s nástěnnou olejomalbou v prostoru klenby kaple sv. Josefa v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech. Reverzibilita a stabilita retuší olejomalby na stěně.
Název dle studenta v angličtině
Restoration of selected medallions with mural oil paintings in the chapel of St. Joseph in the church of the Assumption of the Virgin Mary in Klokoty. Reversibility and stability of retouches of the mural oil painting.
Diplomová práce prezentuje průběh restaurování vybraných částí nástěnné malířské výzdoby kaple sv. Josefa v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech. Jedná se o výjev v lunetě na jižní stěně kaple s pracovním označením "Procesí k Panně Marii Klokotské", dva výjevy na oblouku dělícím kapli od lodi s tématy "Klanění Tří králů" a "Uvedení Páně do chrámu" a jeden z malovaných štítů s mariánskou tématikou, které drží ve štuku provedení putti sedící na korunní římse kaple. Malířská výzdoba je provedena olejovou technikou a pochází z první čtvrtiny 18. století. Diplomová práce sestává ze dvou částí. První část práce se zabývá zkoumáním reverzibility a stability retuší olejomaleb na stěně, a to jak v teoretické rovině, tak experimentálním výzkumem. Druhá část zahrnuje restaurátorský průzkum díla, realizaci a dokumentaci restaurátorského zákroku.
Anotace v angličtině
The Master's thesis presents the process of restoration of selected sections of wall paintings in the chapel of St. Joseph in the church of the Assumption of the Virgin Mary in Klokoty. It involves the painting "Procession to the Virgin Mary" on the south wall lunette, two paintings with themes "Adoration of the Magi" and "Presentation in the Temple" on the arc which divides the chapel and the nave and one of painted shields with Marian themes that hold the stucco putti sitting on the cornice. The wall paintings are carried out in oil technique and they are dated to the first quarter of the 18th century. The Master's thesis consists of two parts. The first part deals with research of reversibility and stability of retouches used for the oil paintings on the wall, both in theoretical and the experimental research. The second part involves the restoration survey and the documentation of the restoration intervention.
Diplomová práce prezentuje průběh restaurování vybraných částí nástěnné malířské výzdoby kaple sv. Josefa v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech. Jedná se o výjev v lunetě na jižní stěně kaple s pracovním označením "Procesí k Panně Marii Klokotské", dva výjevy na oblouku dělícím kapli od lodi s tématy "Klanění Tří králů" a "Uvedení Páně do chrámu" a jeden z malovaných štítů s mariánskou tématikou, které drží ve štuku provedení putti sedící na korunní římse kaple. Malířská výzdoba je provedena olejovou technikou a pochází z první čtvrtiny 18. století. Diplomová práce sestává ze dvou částí. První část práce se zabývá zkoumáním reverzibility a stability retuší olejomaleb na stěně, a to jak v teoretické rovině, tak experimentálním výzkumem. Druhá část zahrnuje restaurátorský průzkum díla, realizaci a dokumentaci restaurátorského zákroku.
Anotace v angličtině
The Master's thesis presents the process of restoration of selected sections of wall paintings in the chapel of St. Joseph in the church of the Assumption of the Virgin Mary in Klokoty. It involves the painting "Procession to the Virgin Mary" on the south wall lunette, two paintings with themes "Adoration of the Magi" and "Presentation in the Temple" on the arc which divides the chapel and the nave and one of painted shields with Marian themes that hold the stucco putti sitting on the cornice. The wall paintings are carried out in oil technique and they are dated to the first quarter of the 18th century. The Master's thesis consists of two parts. The first part deals with research of reversibility and stability of retouches used for the oil paintings on the wall, both in theoretical and the experimental research. The second part involves the restoration survey and the documentation of the restoration intervention.
Diplomovou prací student prokazuje, že je schopen tvůrčím způsobem zpracovat zadané téma s využitím teoretických poznatků a praktických dovedností získaných během studia.
Diplomantce bylo k provedení práce přiděleno několik dílčích podcelků nástěnné malířské výzdoby kaple sv. Josefa kostela Nanebevzetí Panny Marie v Táboře-Klokotech. Jedná se o výjevy s pracovními označeními "Procesí k Panně Marii Klokotské", "Klanění Tří králů" a "Uvedení Páně do chrámu" na oblouku dělícím kapli od lodi a dva z malovaných štítů s mariánskou tématikou, které drží ve štuku provedení putti sedící na korunní římse kaple. Malby jsou z velké části překryty přemalbou nevalné úrovně. Zdá se, že pod přemalbami je malba v některých případech zásadně poškozena.
Diplomantka má nejdříve provést restaurátorský průzkum zacílený jak na originální techniku díla, tak i na definování počtu a charakteru sekundárních zákroků. Stejně tak se bude průzkum věnovat i určení fenoménů poškození maleb, jakož i určení míry dochování malby originální. V závěru restaurátorského průzkumu musí být diplomantka schopna vyhodnotit všechna zjištění získaná přímo na restaurovaném úseku, v laboratorních podmínkách
i z literatury a pramenů. Poté vypracuje detailní verzi návrhu na restaurování, která bude schválena vedoucím práce i příslušným odborným pracovníkem památkové péče. Na základě schváleného návrhu provede restaurátorský zákrok, popřípadě i rekonstrukce chybějících částí maleb (v případě odstranění přemaleb a následné dohody na rekonstrukci). Pokud budou prováděny rekonstrukce maleb, vytvoří studentka nejdříve kresebné a malířské studie chybějících částí kompozice podle historických analogií. Po odsouhlasení plánované techniky a postupu vedoucím práce provede rekonstrukci chybějících partií. Všechny etapy prací budou konzultovány jak s vedoucím práce, tak i se zástupcem odborné složky památkové péče. Nedílnou součástí diplomové práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace.
Předmětem teoretického zkoumání magisterské diplomové práce bude reverzibilita
a stabilita retuší olejomaleb na stěně. Pro retuše olejomaleb na plátně je v praxi používáno několik technologií či metod, které se z hlediska stability a reverzibility jeví více či méně vhodné. Otázkou je, do jaké míry je možné převzít výsledky zkoumání, jež byla provedena pro techniku olejomalby na plátně, i pro olejomalby provedené na omítku, na které působí v jistých ohledech jiné podmínky. Rozdíl je především v podložce samotné malby, která je na anorganické bázi a v jistých ohledech skýtá jiné zdroje namáhání a poškození. Úkolem diplomantky by tak měla být nejprve rešerše dostupné literatury na téma stability
a reverzibility retuší olejomaleb obecně. Následně by měla diplomantka provést sérii zkoušek s nanesením různých druhů technologií (pojiv) retuše olejomaleb, jež se v praxi nejběžněji používají. Důraz by měl být kladen především na kombinovanou techniku akvarelu a následného dokončení pomocí olejových, pryskyřičných, či olejo-pryskyřičných barev. Tato technika je obecně považována za jednu z nejstabilnějších a zároveň poměrně snadno reverzibilní. Rovněž jde o techniku v rámci středoevropského regionu jednu
z nejrozšířenějších. Studentka by měla vytvořit zkušební tělíska na anorganické bázi a na ně nanášet jednotlivé typy technologií. Následně by měla být tělíska uměle stárnuta. Cílem by mělo být vyhodnocení nejvhodnější technologie z hlediska stability (změny barvy, popřípadě struktury) i následné reverzibility.
Po formální stránce dodrží diplomantka pravidla psaní diplomových prací, stanovená na FR UPa.
Zásady pro vypracování
Diplomovou prací student prokazuje, že je schopen tvůrčím způsobem zpracovat zadané téma s využitím teoretických poznatků a praktických dovedností získaných během studia.
Diplomantce bylo k provedení práce přiděleno několik dílčích podcelků nástěnné malířské výzdoby kaple sv. Josefa kostela Nanebevzetí Panny Marie v Táboře-Klokotech. Jedná se o výjevy s pracovními označeními "Procesí k Panně Marii Klokotské", "Klanění Tří králů" a "Uvedení Páně do chrámu" na oblouku dělícím kapli od lodi a dva z malovaných štítů s mariánskou tématikou, které drží ve štuku provedení putti sedící na korunní římse kaple. Malby jsou z velké části překryty přemalbou nevalné úrovně. Zdá se, že pod přemalbami je malba v některých případech zásadně poškozena.
Diplomantka má nejdříve provést restaurátorský průzkum zacílený jak na originální techniku díla, tak i na definování počtu a charakteru sekundárních zákroků. Stejně tak se bude průzkum věnovat i určení fenoménů poškození maleb, jakož i určení míry dochování malby originální. V závěru restaurátorského průzkumu musí být diplomantka schopna vyhodnotit všechna zjištění získaná přímo na restaurovaném úseku, v laboratorních podmínkách
i z literatury a pramenů. Poté vypracuje detailní verzi návrhu na restaurování, která bude schválena vedoucím práce i příslušným odborným pracovníkem památkové péče. Na základě schváleného návrhu provede restaurátorský zákrok, popřípadě i rekonstrukce chybějících částí maleb (v případě odstranění přemaleb a následné dohody na rekonstrukci). Pokud budou prováděny rekonstrukce maleb, vytvoří studentka nejdříve kresebné a malířské studie chybějících částí kompozice podle historických analogií. Po odsouhlasení plánované techniky a postupu vedoucím práce provede rekonstrukci chybějících partií. Všechny etapy prací budou konzultovány jak s vedoucím práce, tak i se zástupcem odborné složky památkové péče. Nedílnou součástí diplomové práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace.
Předmětem teoretického zkoumání magisterské diplomové práce bude reverzibilita
a stabilita retuší olejomaleb na stěně. Pro retuše olejomaleb na plátně je v praxi používáno několik technologií či metod, které se z hlediska stability a reverzibility jeví více či méně vhodné. Otázkou je, do jaké míry je možné převzít výsledky zkoumání, jež byla provedena pro techniku olejomalby na plátně, i pro olejomalby provedené na omítku, na které působí v jistých ohledech jiné podmínky. Rozdíl je především v podložce samotné malby, která je na anorganické bázi a v jistých ohledech skýtá jiné zdroje namáhání a poškození. Úkolem diplomantky by tak měla být nejprve rešerše dostupné literatury na téma stability
a reverzibility retuší olejomaleb obecně. Následně by měla diplomantka provést sérii zkoušek s nanesením různých druhů technologií (pojiv) retuše olejomaleb, jež se v praxi nejběžněji používají. Důraz by měl být kladen především na kombinovanou techniku akvarelu a následného dokončení pomocí olejových, pryskyřičných, či olejo-pryskyřičných barev. Tato technika je obecně považována za jednu z nejstabilnějších a zároveň poměrně snadno reverzibilní. Rovněž jde o techniku v rámci středoevropského regionu jednu
z nejrozšířenějších. Studentka by měla vytvořit zkušební tělíska na anorganické bázi a na ně nanášet jednotlivé typy technologií. Následně by měla být tělíska uměle stárnuta. Cílem by mělo být vyhodnocení nejvhodnější technologie z hlediska stability (změny barvy, popřípadě struktury) i následné reverzibility.
Po formální stránce dodrží diplomantka pravidla psaní diplomových prací, stanovená na FR UPa.
Seznam doporučené literatury
1. Bartůňková L., Vojtěchovský J.: Restaurování nástěnných maleb v kupoli presbytáře kostela Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech, Restaurátorská dokumentace, Litomyšl 2012
2. Bartůňková L., Vojtěchovský J.: Restaurování nástěnných maleb v západní části presbytáře kostela Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech, Restaurátorská dokumentace, Litomyšl 2013
3. Marinescu M., Emandi A., Duliu O., Stanculescu I., Bercu V., Emandi I., FT-IR, EPR and SEMEDAX investigation of some accelerated aged painting binders, Vibrational Spectroscopy, Volume 73, July 2014, Pages 37-44
4. Mora P., Mora L., Philippot P., Conservation of Wall Paintings. London 1984
5. Ourodová L.: Klokoty: Poutní místo, Tábor 2013
6. Ropret P., Zoubek R., Sever Škapin A., Bukovec P.: Effects of ageing on different binders for retouching and on some binderpigment combinations used for restoration of wall paintings, Materials Characterization, Volume 58, Issues 1112, NovemberDecember 2007, Pages 1148-1159
7. Slánský, B.: Technika malby I a II. Praha 2003
8. Vaněček I.: Nástěnné malby. Praha 1997.
9. Zelinger J. a kolektiv: Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
Seznam doporučené literatury
1. Bartůňková L., Vojtěchovský J.: Restaurování nástěnných maleb v kupoli presbytáře kostela Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech, Restaurátorská dokumentace, Litomyšl 2012
2. Bartůňková L., Vojtěchovský J.: Restaurování nástěnných maleb v západní části presbytáře kostela Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech, Restaurátorská dokumentace, Litomyšl 2013
3. Marinescu M., Emandi A., Duliu O., Stanculescu I., Bercu V., Emandi I., FT-IR, EPR and SEMEDAX investigation of some accelerated aged painting binders, Vibrational Spectroscopy, Volume 73, July 2014, Pages 37-44
4. Mora P., Mora L., Philippot P., Conservation of Wall Paintings. London 1984
5. Ourodová L.: Klokoty: Poutní místo, Tábor 2013
6. Ropret P., Zoubek R., Sever Škapin A., Bukovec P.: Effects of ageing on different binders for retouching and on some binderpigment combinations used for restoration of wall paintings, Materials Characterization, Volume 58, Issues 1112, NovemberDecember 2007, Pages 1148-1159
7. Slánský, B.: Technika malby I a II. Praha 2003
8. Vaněček I.: Nástěnné malby. Praha 1997.
9. Zelinger J. a kolektiv: Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, plány, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka představila svoji práci ve výborně strukturované prezentaci a následně odpověděla s přehledem na všechny položené dotazy. Vzhledem k úrovni diplomové práce komise navrhuje studentce udělení Studentské ceny rektora I. stupně.