Bakalářská práce prezentuje průběh restaurování dvou nástěnných maleb na klenbě a vítězném oblouku, části štukové výzdoby a souvisejících nápisů v kapli sv. Václava v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech pocházející z počátku 18. století. Vymezené úseky s náměty "Sv. Václav seje, žne a mlátí obilí" a "Bičování Krista" jsou součástí nástropní malby sedmi výjevů ze života sv. Václava a sedmi maleb na vítězném oblouku, zobrazujících pašijový cyklus jako součást rozsáhlejšího mariánského ikonografického konceptu realizovaného v rámci celého interiéru kostela. Bakalářská práce obsahuje restaurátorský průzkum a dokumentaci provedených zásahů s rozšířenou kapitolou zabývající se předlohami a podklady pro rekonstrukci. Práce je doplněna o obrazovou, grafickou a textovou přílohu.
Anotace v angličtině
The Bachelor's thesis presents the process of restoration of two murals on the vault and on the triumphal arch, of stucco and related inscriptions in the St Wenceslaus Chapel in the Church of the Assumption of the Virgin Mary in Klokoty dating from the early 18th century. The defined sections with the themes "St Wenceslaus sowing, reaping and threshing grain" and "Flagellation of Christ" are part of the ceiling painting of seven scenes from the life of St Wenceslaus and seven paintings on the triumphal arch, depicting the Passion Cycle as part of a larger Marian iconographic concepts implemented throughout the interior of the church. The Bachelor's paper includes restoration research and documentation of interventions with an extended chapter dealing with patterns and materials for reconstruction. The work is complemented by pictorial, graphical and textual supplement.
Bakalářská práce prezentuje průběh restaurování dvou nástěnných maleb na klenbě a vítězném oblouku, části štukové výzdoby a souvisejících nápisů v kapli sv. Václava v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech pocházející z počátku 18. století. Vymezené úseky s náměty "Sv. Václav seje, žne a mlátí obilí" a "Bičování Krista" jsou součástí nástropní malby sedmi výjevů ze života sv. Václava a sedmi maleb na vítězném oblouku, zobrazujících pašijový cyklus jako součást rozsáhlejšího mariánského ikonografického konceptu realizovaného v rámci celého interiéru kostela. Bakalářská práce obsahuje restaurátorský průzkum a dokumentaci provedených zásahů s rozšířenou kapitolou zabývající se předlohami a podklady pro rekonstrukci. Práce je doplněna o obrazovou, grafickou a textovou přílohu.
Anotace v angličtině
The Bachelor's thesis presents the process of restoration of two murals on the vault and on the triumphal arch, of stucco and related inscriptions in the St Wenceslaus Chapel in the Church of the Assumption of the Virgin Mary in Klokoty dating from the early 18th century. The defined sections with the themes "St Wenceslaus sowing, reaping and threshing grain" and "Flagellation of Christ" are part of the ceiling painting of seven scenes from the life of St Wenceslaus and seven paintings on the triumphal arch, depicting the Passion Cycle as part of a larger Marian iconographic concepts implemented throughout the interior of the church. The Bachelor's paper includes restoration research and documentation of interventions with an extended chapter dealing with patterns and materials for reconstruction. The work is complemented by pictorial, graphical and textual supplement.
Bakalářská práce je prací, ve které student dokládá, že je schopen samostatně provést komplexní restaurátorský zákrok. Adéle Škrabalové byly přiděleny dva malované výjevy ve štukových rámcích, první v jihozápadní části klenby kaple, druhý na vítězném oblouku při vstupu do kaple směrem z lodi. Jedná se o výjevy s náměty "Sv. Václav seje, žne a mlátí obilí" a pašijový výjev "Bičování Krista". Výjev na klenbě má tvar oválu, jeho rozměry jsou 79 x 66 cm. Výjev na vítězném oblouku o rozměrech 40 x 57 cm je namalován do štukové kartuše, rovněž v zásadě oválného tvaru. Tentokrát je však tvar určován akantovými rozvilinami, které vytvářejí po okrajích výjevu vybíhající cípy. Oba výjevy jeví známky znečištění a rozsáhlých rustikálních přemaleb. Je zřejmé, že po odstranění přemaleb, které dílo esteticky znehodnocují, budou odhaleny poměrně rozsáhlé úbytky původní barevné vrstvy.
Na vybraných úsecích má studentka nejdříve provést restaurátorský průzkum zacílený jak na originální techniku malby výjevů a povrchových úprav na štucích, tak i na rozbor poškození a určení sekundárních zákroků. V závěru restaurátorského průzkumu musí být studentka schopna vyhodnotit všechna zjištění provedená in situ, stejně jako v rámci laboratorního průzkumu. Následně vypracuje detailní verzi návrhu na restaurování, která bude schválena vedoucím práce. Na základě schváleného návrhu bude proveden restaurátorský zákrok. Průběh prací bude konzultován jak s vedoucím práce, tak i se zástupcem investora a s představiteli památkové péče. Nedílnou součástí bakalářské práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace přiděleného úseku malby. Vedoucí práce určí, které součásti této dokumentace se stanou součástí celkové restaurátorské dokumentace, jež bude odevzdána investorovi a na příslušné pracoviště NPÚ.
Vzhledem k předpokládaným úbytkům původní barevné vrstvy bude studentka kromě náročného čištění a konsolidace nucena řešit i otázku následných retuší a rekonstrukcí, které jsou vzhledem k liturgické funkci interiéru požadovány vlastníkem i zástupcem odborné složky památkové péče. Pro rekonstrukci proto vytvoří studentka barevnou studii ve vodorozpustné technice na papír.
Studentka rovněž provede rešerši literatury a pramenů týkající se témat zobrazených na restaurovaných výjevech. Poté, co shromáždí a zpracuje potřebnou literaturu k tématu, se bude snažit o nalezení možných inspiračních zdrojů klokotských maleb, a to jak psaných, tak i obrazových. Výsledkem práce by mělo být celkové vyhodnocení nalezených souvislostí mezi náměty a vyobrazením scén, stejně jako porovnání s analogiemi. Tato část práce může posloužit i při případných rekonstrukcích chybějících částí malby. Obdobný přístup jako u malovaných výjevů by měl být aplikován i u souvisejících nápisů.
Po formální stránce dodrží studentka pravidla psaní bakalářských prací, stanovená na FR UPa.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce je prací, ve které student dokládá, že je schopen samostatně provést komplexní restaurátorský zákrok. Adéle Škrabalové byly přiděleny dva malované výjevy ve štukových rámcích, první v jihozápadní části klenby kaple, druhý na vítězném oblouku při vstupu do kaple směrem z lodi. Jedná se o výjevy s náměty "Sv. Václav seje, žne a mlátí obilí" a pašijový výjev "Bičování Krista". Výjev na klenbě má tvar oválu, jeho rozměry jsou 79 x 66 cm. Výjev na vítězném oblouku o rozměrech 40 x 57 cm je namalován do štukové kartuše, rovněž v zásadě oválného tvaru. Tentokrát je však tvar určován akantovými rozvilinami, které vytvářejí po okrajích výjevu vybíhající cípy. Oba výjevy jeví známky znečištění a rozsáhlých rustikálních přemaleb. Je zřejmé, že po odstranění přemaleb, které dílo esteticky znehodnocují, budou odhaleny poměrně rozsáhlé úbytky původní barevné vrstvy.
Na vybraných úsecích má studentka nejdříve provést restaurátorský průzkum zacílený jak na originální techniku malby výjevů a povrchových úprav na štucích, tak i na rozbor poškození a určení sekundárních zákroků. V závěru restaurátorského průzkumu musí být studentka schopna vyhodnotit všechna zjištění provedená in situ, stejně jako v rámci laboratorního průzkumu. Následně vypracuje detailní verzi návrhu na restaurování, která bude schválena vedoucím práce. Na základě schváleného návrhu bude proveden restaurátorský zákrok. Průběh prací bude konzultován jak s vedoucím práce, tak i se zástupcem investora a s představiteli památkové péče. Nedílnou součástí bakalářské práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace přiděleného úseku malby. Vedoucí práce určí, které součásti této dokumentace se stanou součástí celkové restaurátorské dokumentace, jež bude odevzdána investorovi a na příslušné pracoviště NPÚ.
Vzhledem k předpokládaným úbytkům původní barevné vrstvy bude studentka kromě náročného čištění a konsolidace nucena řešit i otázku následných retuší a rekonstrukcí, které jsou vzhledem k liturgické funkci interiéru požadovány vlastníkem i zástupcem odborné složky památkové péče. Pro rekonstrukci proto vytvoří studentka barevnou studii ve vodorozpustné technice na papír.
Studentka rovněž provede rešerši literatury a pramenů týkající se témat zobrazených na restaurovaných výjevech. Poté, co shromáždí a zpracuje potřebnou literaturu k tématu, se bude snažit o nalezení možných inspiračních zdrojů klokotských maleb, a to jak psaných, tak i obrazových. Výsledkem práce by mělo být celkové vyhodnocení nalezených souvislostí mezi náměty a vyobrazením scén, stejně jako porovnání s analogiemi. Tato část práce může posloužit i při případných rekonstrukcích chybějících částí malby. Obdobný přístup jako u malovaných výjevů by měl být aplikován i u souvisejících nápisů.
Po formální stránce dodrží studentka pravidla psaní bakalářských prací, stanovená na FR UPa.
Seznam doporučené literatury
1. Mora P., Mora L., Philippot P.: Conservation of Wall Paintings. London 1984.
2. Slánský, B.: Technika malby I a II. Praha 2003
3. Vaněček I.: Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
4. Zelinger J. a kolektiv: Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
5. Dvorský J. Fučíková E. (edd.): Dějiny českého výtvarného umění II/2, Praha 1989.
6. Hall J.: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění, Praha 1991.
7. Herout J., Slabikář návštěvníků památek. Středisko památkové péče a ochrany přírody Středočeského kraje, Praha, 1980
8. Ourodová L.: Klokoty: Poutní místo, Tábor 2013
9. Ourodová L.: Světecké obrazové cykly na jihu Čech. Vyd. 1. České Budějovice: Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště v Českých Budějovicích, 2011
10. Bartůňková L., Vojtěchovský J.: Restaurování nástěnných maleb v kupoli presbytáře kostela Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech, Restaurátorská dokumentace, Litomyšl 2012
11. Bartůňková L., Vojtěchovský J.: Restaurování nástěnných maleb v západní části presbytáře kostela Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech, Restaurátorská dokumentace, Litomyšl 2013
Seznam doporučené literatury
1. Mora P., Mora L., Philippot P.: Conservation of Wall Paintings. London 1984.
2. Slánský, B.: Technika malby I a II. Praha 2003
3. Vaněček I.: Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
4. Zelinger J. a kolektiv: Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
5. Dvorský J. Fučíková E. (edd.): Dějiny českého výtvarného umění II/2, Praha 1989.
6. Hall J.: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění, Praha 1991.
7. Herout J., Slabikář návštěvníků památek. Středisko památkové péče a ochrany přírody Středočeského kraje, Praha, 1980
8. Ourodová L.: Klokoty: Poutní místo, Tábor 2013
9. Ourodová L.: Světecké obrazové cykly na jihu Čech. Vyd. 1. České Budějovice: Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště v Českých Budějovicích, 2011
10. Bartůňková L., Vojtěchovský J.: Restaurování nástěnných maleb v kupoli presbytáře kostela Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech, Restaurátorská dokumentace, Litomyšl 2012
11. Bartůňková L., Vojtěchovský J.: Restaurování nástěnných maleb v západní části presbytáře kostela Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech, Restaurátorská dokumentace, Litomyšl 2013
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala a obhájila svou práci, v rámci obhajoby zodpověděla všechny dotazy položené zkušební komisí. Vzhledem k hodnocení práce vedoucím a oponentem práce a k průběhu obhajoby se komise shodla na hodnocení "výborně".